@Dirk; waar heb je zien staan dat ze lampen verkopen? Het gaat hier om een bril!
Ik begrijp waar je reactie vandaan komt en je sceptische houding....en het zal ongetwijfeld (zoals in de meeste gevallen) als het uberhaupt al zo simpel was, zo simpel niet zijn bij mensen met cvs/me.
Maar wie zegt dat dit helemaal niets kan bijdragen? Dat weet je niet tot je het geprobeerd hebt en in sommige gevallen kan proberen kwaad, maar dit onderwerp; een bril, lijkt me vrij onschuldig.
Als we het toch over lichttherapie hebben; lichttherapie helpt bij sommige mensen overigens wel bij een depressie.
Ik ken 2 personen die zeggen er baad bij te hebben, een oplossing is het niet, maar dat wil niet zeggen dat dat nooit/bij niemand nuttig is!
Een massage helpt mij ook niet van mijn spierspanningen en laat staan de cvs/me af, maar het versoepelt wel even mijn spierspanningen en het werkt ontspannen....de eerst volgende keer slaan m'n spieren gewoon weer vast.....moet ik nu ook maar geen massages ondergaan? Want het helpt me er toch niet vanaf.
Begrijp me niet verkeerd, ik lees het bericht ook niet alsof dit dé oplossing is en ik ben ook sceptisch, maar ook nieuwsgierig.
Ik geloof namelijk dat dit best zou kunnen zijn dat bepaalde vormen van licht een bepaald effect heeft op je lichaam.
Hoe merkbaar dit is, hangt erg af van persoon, gevoeligheid daarvoor en in ons geval een ziekte die we hebben die een stuk gecompliceerder is dan een paar lichtstraaltjes en symptomen die de overhand hebben op bepaalde mogelijke effecten van therapieen of wat ook, die dus in ons geval niet merkbaar is.
Zo is dat met electrische stralingen idem, de een is er heel gevoelig voor en de ander niet, een vriendin van mij heeft hier wel degelijk last van, ze heeft sneller hoofdpijn wanneer er veel stralingen ergens zijn.
Ik geloof persoonlijk ook dat het zeker bepaalde effecten heeft op het menselijk lichaam en de schadelijkheid ervan nu nóg redelijk meevalt, maar dat het in de toekomst problemen gaat geven en idd schadelijk zal zijn met de meer en meer stralingen die er komen en meer en meer gebruik ervan.
Zo was dat ook met het begin van de komst van de auto die geen grote vervuiling veroorzaakte...totdat het een gewoongoed is om er een voor je deur te hebben en veel twee verdieners er zelfs twee, waar te pas en te onpas mee word gereden.
En zo zijn er tal van voorbeelden te noemen die vroeger geen bedreiging vormde, maar waar na overmatig gebruik toch problemen door zijn ontstaan.
Maar goed, wat betreft het artikel;
Dat blauw licht melatonine afbreekt is aangetoont, als je hier op googled krijg je diverse hits te zien waar dit naar voren komt, het is dus een feit....het effect ervan in persoonlijk opzicht is een kwestie van uitproberen.
En wanneer je dit uberhaupt zou willen proberen dat je er ook nieuwsgierig tegenover moet staan en niet hoge verwachtingen moet hebben....maar geldt dit niet voor ongeveer alles wat we proberen om op welke manier dan ook symptomen van de cvs/me positief te beinvloeden?