Melatonine

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Melatonine

Bericht door jessie »

Hallo!

Ik heb een paar x melatonine gebruikt en het lijkt alsof ik me er beter door voel!
Het lijkt alsof ik snachts een betere nachtrust heb gehad en daardoor overdag ietsje fitter ben. Ik heb het pas 3 nachten geprobeerd dus misschien ben ik wat te vroeg...
Maar wilde het toch graag even met jullie delen!
Wie weet...
:D
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Jessie,
Dat is al best snel resultaat. Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat.
Hartelijke groet, Henny
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Hoeveel mg slik je?
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

0.1 mg slik ik
gewoon onder op de tong laat ik het smelten
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Mijn zoon is ook tevreden over melatonine. Evengoed moet hij er 'snachts nog veel uit, heeft nachtmerries en zweet, maar toch is hij er tevreden over, dus echt snappen doe ik het nou ook weer niet echt.
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Vannacht heb ik voor het eerst wel weer wat onrustig geslapen. Ik weet het ook niet, zou het kunnen zijn dat je systeem eraan gewend raakt en dat je dus zo nu en dan even zou moeten stoppen met slikken? Vandaag moest ik wel weer naar de bedrijfsarts dat blijft spannend dus misschien dat zo'n pilletje dan ook niet sterk genoeg is?
Wat zijn jullie ervaringen?
Groetjes

Groetjes
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik heb een tijd geleden door een neuroloog melatonine 5 mg pillen voorgeschreven gekregen, nadat hij door middel van een speeksel-onderzoek geconstateerd had dat mijn melatonine-aanmaak 's avonds veel te laat op gang kwam. (Daardoor kon ik 's avonds niet op een normale tijd in slaap vallen.)
Omdat ik bij de 5 mg last kreeg van bijwerkingen kreeg ik vervolgens 3 mg voorgeschreven.
Dit heeft mij goed bij mijn inslaap-problemen geholpen.
Let op, het is geen doorslaap-middel, dus onrustigheid en nachtmerries kunnen nog steeds voorkomen.
Ik ben na een maand of twee geloof ik al gestopt met slikken, want toen pakte mijn lichaam het ritme al zelf op.

Je ziet dat de pilletjes die je zonder voorschrift kunt kopen, maar een fractie zijn van wat ik heb geslikt.
Over de pilletjes die jij nu slikt, hoor je inderdaad vaak dat het een paar dagen werkt, en dan niet meer.

Maar ik raad je aan om niet zomaar om een hoge dosis melatonine te vragen, zonder dat ze onderzocht hebben of de oorzaak van jouw slaapprobleem werkelijk bij de melatonine-aanmaak ligt.
Het is namelijk niet zomaar iets wat je slikt, maar een hormoon.

Ziekenhuis de Gelderse Vallei in Veenendaal heeft een slaapstoornissen-polikliniek, onder leiding van neuroloog Smits, speciaal voor CVS patiënten.
Daar kun je zo'n speeksel-onderzoek laten doen (kort gezegd sturen zij dan buisjes met watjes naar je op, en die moet jij, gevuld met speeksel, weer naar hun terugsturen zodat ze het in hun lab kunnen analyseren).
Als blijkt dat jouw melatonine-aanmaak in de war is, schrijven ze je melatonine voor.
Voor info zie http://www.huisartsenkliniek.nl/me_poli_zh_gv.htm
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Jazzie,
Heb je niet met een hoofd vol plakkers moeten lopen?
Kwanm er bij mij een kind aan de deur.....Ik deed open.....
Kind keek heel vreemd.....

Fijn dat je je eigen ritme weer hebt.
Hartelijke groet van Henny
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Nee dat hoefde ik niet, omdat na die watten-test al duidelijk was waar het aan lag...
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Dan zijn ze milder geworden.......
Ik had en een wattentest en dat plakspul en nog iets ( vergeten)
Is er nog een ME zuster bij actief?
Hartelijke groet van Henny
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Mijn verhaal speelt zich eind 2004 af.
Toen deed verpleegkundige Ria van Rooij (die zelf CVS heeft gehad) inderdaad de anamnese.

Overigens, als de melatonine niet aan was geslagen hadden ze me waarschijnlijk wel verder onderzocht. Maar mijn probleem was heel duidelijk: Ik kon pas diep in de nacht de slaap vatten, en bleek inderdaad heel laat melatonine aan te maken.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Ja, bij mij ook precies hetzelfde... Neuroloog Smits heet hij, een hele aardige man :D (zegt niet veel, maar meent wat hij zegt :)). Ik heb een paar keer bij Ria gezeten, die gaf ook hele goeie adviezen :) Door melatonine slaap ik gelukkig nu wel redelijk goed, ik slaap tenminste door (in slaap vallen blijft vaak moeilijk, op de bank lukt het wel tegen een uur of 7, maar later, ho maar...). Ik merk meteen ook als ik het één dag niet neem. Ik moet m om 19.00 uur nemen, omdat mijn melatonineproductie ook te laat op gang komt. We waren bezig met afbouwen, maar dat lukt niet echt, dus ik blijf op de 0,2 mg hangen...
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Melatonine

Bericht door Shavonne »

Begin hier maar opnieuw over de Melatonine, hier werd ergens anders ook over geschreven.
In ieder geval sinds ongeveer een dike week hiermee bezig en ik heb er best profijt van!!
Ik ga nu eens naar bed en ik ga slapen, voorheen moest ik eerst een tijdje tv kijken, voordat ik eindelijk eens kon slapen!!
Maar dat ik eerder ga slapen, merk ik s'morgens niet erg veel van. Nou ja, sta nu toch ietsje vaker op tijd op i.p.v. pas om 10.00u. Maar ben toch nog moe. Misschien merk ik er over een tijdje meer van. Ik hoop het, zou fijn zijn, want over en paar weken moet ik iedere dag op tijd voor school uit mijn bed.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Melatonine

Bericht door Marjolijn »

Ik zit het ook te overwegen. Gewoon omdat ik bijna nooit snel in slaap val, duurt minimaal een halfuur, ook vaak wel een paar uur. Dit is gewoon onhandig doordat voor mijn vriend de wekker alweer om half 7 gaat doordeweeks en ik echt mijn 8 uur slaap nodig heb.
Melatonine is om je slaap ritme te regelen he. Dat je elke dag op een vast tijdstip die melatonine moet slikken en je dan na een tijdje ongeveer een halfuur na dat tijdstip van slikken in slaap gaat vallen/slaperig wordt.
Kan je het bij de drogist halen trouwens?
Chavon, wil je eens laten horen in hoeverre het je helpt. Ben je nu echt op een vast tijdstip slaperig en ontspannen waardoor je dan ook snel in slaap valt? Sik je het al een tijdje op een vast tijdstip?
Ben benieuwd.

Groetjes,
Marjolijn.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Melatonine

Bericht door MacM »

De 0,1 versie hielp bij mij iig niet, ook niet als ik er 2 of 3 nam.
Ik zou graag mijn melatonine willen laten testen in Ede, ook ivm. de Wajong. Bovendien geven zij je veel grotere doses, hopelijk helpen die wel.
Plaats reactie