Carnitine, maar welke dosering? en vergoeding?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

pauliene
Moderator
Moderator

Bericht door pauliene »

mollymcbeal schreef: Wat is MSS ? :roll:
of kan ik dat vinden op de site / het forum? Zal gelijk 's zoeken ...
mss is een afkorting voor misschien :mrgreen: :wink:
mollymcbeal
Beginner

Bericht door mollymcbeal »

pauliene schreef:
mollymcbeal schreef: Wat is MSS ? :roll:
of kan ik dat vinden op de site / het forum? Zal gelijk 's zoeken ...
mss is een afkorting voor misschien :mrgreen: :wink:
:oops: :oops: :P

lekker bijdehand ben ik he? zie nu dat ik de zin niet goed heb gelezen ...
komt ook omdat ik MSM gebruik (wat ook wel enige zoden aan de dijk zet is mijn idee), dus ik dacht MSS ... wie weet hahahahahahaha
"De meeste mensen zijn andere mensen ..." Oscar W

"Ik haat citaten. Vertel me eens wat je zelf weet."
Een van die andere mensen
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Met koolhydraten innemen? Heb even gegoogled ( http://vita-info.nl/2011/07/carnitine-m ... oor-sport/ )
Hier wordt carnitine gezien als spierversterker.

Op de bijsluiter van Bloem staat:
Acetyl-L-carnitine is een van nature in de voeding voorkomende stof die ook door het lichaam zelf in enige mate aangemaakt kan worden. Het gebruik van acetyl-l-canitine kan helpen om ook op oudere leeftijd fit en vitaal te blijven. Daarnaast verbetert deze voedingsstof de concentratie en het geheugen en helpt het vetzuren om te zetten in energie.
Er zit ook Ginseng en co-enzym Q10 in, elk met een eigen beschrijving.
Inname: 's Morgens voor de maaltijd.

Na, dan de morgenvoorraad maar in andere volgorde naar binnen werken.
Heb waarschijnlijk door de schildklierpillen aangenoemen dat het op de lege maag moet en leeg betekent zowel ervoor als er na niets eten.
mollymcbeal
Beginner

semma schreef:Met koolhydraten innemen? Heb even gegoogled ( http://vita-info.nl/2011/07/carnitine-m ... oor-sport/ )
Hier wordt carnitine gezien als spierversterker.
Interessante link Semma, tnx. Het accent over de werking dat gelegd wordt in al die stukjes verschilt nogal eens. Ik heb voorlopig bij mijzelf de indruk dat het zeker ook op diverse cognitieve functies een effect heeft, maar ook op de spieren (hoewel niet direct ook 'sterker') en, meer in het algemeen op 'het energieniveau'. Wie ME heeft, leert snel begrijpen dat de meest simpele voorheen vanzelfsprekende handelingen, energie vragen. Alle kleine beetjes extra weet je dan ook weer beter op waarde te schatten. 'k Gooi er maar eens n Cruyffie tegenaan, immers elk nadeel heb ze voordeel niewaar, ja toch niet dan ech wel.

Ff teruggezocht, tip koolhydraten kwam van Asje op 20 juni in deze topic: "Wel dat je het best kunt innemen met wat koolhydraten, die krijg je
vanzelf binnen als je het voor eten neemt."
Ik vind ook het artikel over carnitine en aids/hiv patiënten interessant - carnitine blijkt/lijkt dus een nogal breed toepassingsgebied te hebben/ te gaan krijgen, zelfs als reparatiemiddel voor gedegenereerd zenuwweefsel.

Betekent je stukje over 'Bloem' dat jij een combi-pil met van alles slikt, Semma?

Groetjes, Molly

semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Afbeelding

Van spierverbetering heb ik niets gemerkt. Daarvoor slik ik proteïnepoeder.

Bloem zegt het zelf zo op http://www.bloem.net/lcarnitineformule? ... %20Formule:
(op de site staan ook prijzen)

Mentale concentratie en geheugen

Gunstig voor een goede geestelijke balans
Bij moeite om te concentreren
Voor het behoud van gezonde cellen en weefsels

3 ingrediënten voor het concentratievermogen

L-Carnitine+ Formule is een complete formule waarin zich drie ingrediënten bevinden die met elkaar een gunstige invloed hebben op het concentratievermogen.
Gezonde cellen en weefsels

Acetyl-L-Carnitine en Ginseng verbeteren de concentratie en het geheugen. Co-enzym Q10 biedt bescherming aan gezonde cellen en weefsels.
Ingrediënten

Acetyl-L-Carnitine, verdikkingsmiddel (maltodextrine), vulstof (microkristallijne cellulose), Siberische ginseng, Co-enzym Q10, kleurstoffen (titaandioxide, ijzeroxide), antiklontermiddelen (siliciumdioxide, stearinezuur, magnesiumstearaat), glansmiddelen (hydroxypropylmethylcellulose, glycerine).
Actieve bestanddelen per tablet

Acetyl-L-Carnitine 500 mg
Siberische ginseng wortel extract
(Eleuterococcus senticosus)
gestandaardiseerd op 0,8% eleutherosides 150 mg

Co-enzym Q10 (Japanse) 50 mg

Dosering en gebruik

Als kuur: ’s Morgens voor de maaltijd 2 tabletten innemen met water.
Als onderhoudsdosering: ’s Morgens voor de maaltijd 1 tablet innemen met water.
De aanbevolen dosering niet overschrijden.
daisy86
Actief lid

Bericht door daisy86 »

Ik ben er inmiddels mee gestopt.
Kreeg op de juiste dosering zo'n diarree dat ik amper het huis uit kon.
En het deed eigelijk ook niets voor me, merk nog geen verschil.
mollymcbeal
Beginner

'k Snapput :-). Ik gebruik de tabletten van Sigma Tau van 330 mg per tablet, op voorschrift via Visser. Mijn huidige dagdosering ligt dus op 175 mg =P~ - op eigen initiatief want de normale startdosering in het huidige onderzoekstraject van Visser ligt op 2x 660 mg per dag.
Verder slikte ik al (deels eigen initiatief, deels op voorschrift huisarts, deels voorschrift natuurgeneeskundige) een tijdje Q10 capsules, vitamine D3 (5000 IE per dag - hier vind men dat ik er weer teveel ipv te weinig van neem), vitamine C, MSM, Zink, B12 zuigtabletten met foliumzuur (1/2 adh hele is ook OD in mijn geval), Vitamine B complex, vit B12 corrector, en nog druppels voor spieren en tegen virale belasting. Ik geloof dat ik er zo wel zo'n beetje ben. Verder melatonine op voorschrift neuroloog, in regime dat ik zelf uitgedokterd heb over ca. 6 maanden. Bij mij is het in ieder geval zo dat ik sneller teveel dan te weinig neem, ook bij suppelementen. Heb al 's drie weken op m'n kop gestaan na 2 dagen de normale dosering beta-caroteen.
Ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen in dat verband, en hoe je dáár dan weer mee omgaat. Hoorde pas ook van iemand die jaren geleden al eens met carnitine bezig is geweest, dat er op een gegeven moment zowel de groei als het effect stopte. Die zat op gegeven moment op zo'n 12 tabletten per dag. (Kostbaar ook, als je dat zelf moet financieren ...).
Groets!

mollymcbeal
Beginner

daisy86 schreef:Ik ben er inmiddels mee gestopt.
Kreeg op de juiste dosering zo'n diarree dat ik amper het huis uit kon.
En het deed eigelijk ook niets voor me, merk nog geen verschil.
Waardeloos zeg ... Jammer, dat schijnt meer voor te komen, dat het helemaal niks doet, behalve bijwerkingen dan en daar zit je al helemaal niet op te wachten :evil:
Ik zie wel een effect op mijn ontlasting (1/2 tablet p/dag) maar echt diarree heb ik er niet van. Soms ook moeilijk te bepalen omdat de 'stoelgang' sowieso nogal eens wil wisselen. Echt zware diarree heb ik vrijwel nooit, of maar heel kort.

daisy86
Actief lid

Bericht door daisy86 »

Ik nam 2x daags 4 tabletten van Sigma Tau.
Op 2x 3 had ik al dunne ontlasting, maar nam het uiteindelijk weer af.
Nu bleef het helaas wel aan en werd het zelfs erger.
Ik heb op lysine het effect dat ik gehoopt had van de carnitene, dus ik mag niet klagen.
Maakt me niet uit wat werkt, als er maar iets werkt :wink:
mollymcbeal
Beginner

daisy86 schreef:Ik nam 2x daags 4 tabletten van Sigma Tau.
Op 2x 3 had ik al dunne ontlasting, maar nam het uiteindelijk weer af.
Nu bleef het helaas wel aan en werd het zelfs erger.
Ik heb op lysine het effect dat ik gehoopt had van de carnitene, dus ik mag niet klagen.
Maakt me niet uit wat werkt, als er maar iets werkt :wink:
zo is dat! :lol:
nu ga ik natuurlijk ook 's googelen op lysine 8) 8)

daisy86
Actief lid

Bericht door daisy86 »

Het is een beetje onverklaarbaar dat ik er baat bij heb, dus misschien hebben andere ME-ers er geen baat bij.
bieb
Actief lid

Bericht door bieb »

Ik ben sinds een week ook met carnitine gestart
1 tabl per dag en een keer 2 geprobeerd

Ik heb sinds een aantal dagen echt vreselijke pijn in mijn benen (meer dan nOrmaal)
Zowel spierpijn als brandende benen en zelfs neurologische pijn (soort Prikken)
In mijn voeten) en steeds bijna kramp in voeten

Weet iemand hier meer van of heeft iemand ook meer spierproblemen?
Gekregen in het begin als bijwerking of zo?
bieb
Actief lid

Bericht door bieb »

nel schreef:Toen ik met carnitine begon waarschuwde mij arts mij dat ik nog meer spier- en gewrichtspijn kon krijgen als bijwerking. En inderdaad, de pijn neemt toe. Ook last van enorme hoofdpijn. Had ik ervoor maar weinig. Ik doe nog even door, maar als de bijwerkingen niet overgaan denk ik toch te stoppen.

Is er ook een verklaring waarOm die pijnen erger worden?
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

bieb, sommige mensen mogen het niet gebruiken

People with the following conditions should talk to their health care provider before taking carnitine:

Peripheral vascular disease
High blood pressure
Liver disease from alcoholism (cirrhosis)
Diabetes
Kidney disease
History of seizures

Read more: http://www.umm.edu/altmed/articles/carn ... z23KEoxJOw

Stel dat je bv diabetes, hoge bloeddruk hebt of een nierziekte hebt, mag je het niet gebruiken. Ik herinner me dat je al erg ziek was van medicatie de afgelopen maanden. Dit soort supplement zou ik enkel onder medisch toezicht nemen als je erg ziek bent.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
bieb
Actief lid

Bericht door bieb »

Het zou wellicht regeneratie v zenuw weefsel kunnen zijn?
Dat kan meer klachten opleveren

Bij vasculaire aandoeningen zou het kunnen helpen maar voor zover ik weet heb ik dat niet
Echter een aantal artsen denken dat bij mecvs ook aderen ziek zijn om het maar even heel eenvoudig te zeggen :))

Wat ook interessant is in de link die je hierboven hebt gePlaatst:

Thyroid hormone -- Carnitine may stop thyroid hormone from getting into cells, and theoretically may make thyroid hormone replacement less effective. If you take thyroid replacement hormone, talk to your health care provider before taking carnitine.

Je schildklier zou dus problemen kunnen geven met daardoor meer spierproblemen? Etc?
Plaats reactie