Carnitine, maar welke dosering? en vergoeding?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

anaska
Actief lid

Carnitine, maar welke dosering? en vergoeding?

Bericht door anaska »

Hoi allemaal,

Ik weet dat er een aantal topics over carnitine zijn, maar ik heb een specifiek vraagje over carnitine.
Toen ik er mee begon, merkte ik dat ik meer energie kreeg. Toen ik van een kruidvatmerk overstapte naar levo-carnitene van sigma-tau, merkte ik dat ik nog meer kracht kreeg. Dus het slaat wel aan.

Maar nu heb ik het idee dat het niet zo veel meer doet. Mijn nagels en haar groeien veel sneller, maar daar houdt het bij op. Nu lees ik hier en daar iets over 'carnitine ophogen als het stagneert', en van een forummer die helemaal is genezen door carnitine las ik dat ze 16 tabletten per dag voorgeschreven kreeg. Ik zou dit best willen proberen, maar mijn huisarts wil niet meer dan 2 gram voorschrijven. Voordat ik op zoek ga naar een andere arts die het me wél wil voorschrijven, of het ga bestellen via inet, zou ik graag van jullie weten wat jullie ervaringen zijn met welke dosering carnitine.

Alvast veel dank.
Izzy
Gevorderd lid

Carnitine, maar welke dosering?

Bericht door Izzy »

Ik bestel altijd via ergomax.nl 180 capsules van 500mg p.st. voor ongeveer €30.
Per dag neem ik al zo'n 6mnd lang 2x2 per dag en merk dat ik echt veel meer kan en sneller herstel.
Succes :)

Liefs.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door JannekeB »

Ik heb een tijdje 2 of 3 flesjes per dag genomen. Hielp helemaal niks helaas.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door danny1964 »

ik neem al maanden 2 maal 750 mg tonixx plus

het nut? moeilijk te zeggen omdat ik tamelijk veel neem :P

mijn lijstje kan je vinden op ervaringsverhalen - welke supplementen neem je

Bovenop de gewone voedingssupplementen neem ik ook sportsupplementen .

Maar ik denk wel dat het nuttig is.
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Ik heb ook tabletten van Sigma tau, van 330 mg. Daarvan neem ik er nu 3 per dag. PvM had me er 6 voorgeschreven per dag, maar toen ging ik onrustiger slapen. Ik hoop het wel nog wat op te bouwen, want heb wel het idee dat het iets doet -al is het maar een heel klein verschil. Alle beetjes helpen! Ik had overigens ook een duidelijk tekort aan carnitine. Succes!
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
anaska
Actief lid

Bericht door anaska »

Bedankt voor de reacties. Geen van jullie neemt een extreem hoge dosering.

Ik heb er gisteren en vandaag een extra genomen van 330 mg, en het kan toeval zijn, maar ik merk meteen dat ik een stuk sterker/energieker ben. Ik heb net 3,5 uur gewinkeld en ben niet écht moe. Ik hoop dat het zich op een gegeven moment bij mij stabiliseert, dat ik niet steeds zal wennen aan een hogere dosering.
carolien
Beginner

Bericht door carolien »

Heeft er iemand ervaring met l-carnitine + formule van Bloem?
ik slik het nou al vanaf vorig jaar mei en heb het idee dat het bij mij helemaal niks doet , het is toen geadviseerd door het vermoeidheidscentrum in lelystad.
Ik sta nu op het punt om met de carnitine te stoppen.
agnes
Actief lid

Vergoeding en dosering carnitine

Bericht door agnes »

Samengevoegd. Louisa, moderator ME-gids.net

Ik ben onlangs met carnitine begonnen en moest dat zelf betalen. Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat Caritine van Sigma Tau in vergoed wordt.
De dosering die meestal gebruikt wordt bij CVS is 1000 mg per dag. De tabletten van Sigma Tau zijn 330 mg per stuk, dus dan moet je er 3 per dag innemen.

Andere merken carnitine worden niet vergoed. Probeer dus altijd aan je arts te vragen om Sigma Tau voor te schrijven.
Bente
Gevorderd lid

Vergoeding en dosering carnitine

Bericht door Bente »

ik ben begonnen met het slikken van carnitine van sigma-tau 2x2 per dag en vanaf morgen 2x 3pdag. ik slik het nu een maand.

Het lijkt heel voorzichtig of ik al wat meer energie heb. Ik wil niet te vroeg juichen en ik slik blijkbaar nog echt een hele lage dosis. Maar hoop met heel mijn hart dat dit zo doorgaat.

In het verleden slikte in l carnitine van bloem, daar merkte ik toen niets van. Ben daarom ook best verbaasd nu en heel voorzichtig met voelen of ik echt meer energie heb.
visje
Gevorderd lid

Bericht door visje »

Ik slik L-carnitene sigma tau, via huisarts op recept. Ik neem er 5 per dag. Bedoeling was opbouwen naar meer, maar bij meer krijg ik een onrustig hyper gevoel. Tegelijk met de carnitine ben ik ook met B12 smelttableten en devaron (vitamine D op recept) begonnen. Bepaalde klachten zijn over de lijn gezien wat verbeterd (minder aanvallen van beven, wat helderder in mijn hoofd, soms iets meer kunnen op een dag) maar weet niet precies door wat. Ik denk door de combinatie.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Wat voor merk is Sigma Tau? Bloem is in elk geval zo veelmogelijk zonder allerlei overbodige toevoegingen. Dat prefereer ik dus boven de algemene merken.

Carnitine en vit.B-12 moeten op de nuchtere maag, aan het begin van de dag, en alle vitamines in totaal tot het middaguur. Dat is inderdaad om te voorkomen dat je er slaapproblemen van krijgt.

Voor mij werkt het vrij goed met 2 karbonkels L-carnithine (incl. ginseng en Q-10) en 2 zuigtabletten vit.B-12, beide van Bloem. Dit de zuigtabletten zit sucralose, wat even slecht als aspartaam zou zijn. Dus neem ik er 2 ipv de aanbevolen 4.

Ik heb de pest aan zuigtabletten want die worden opgevoerd tot "lekkere" snoepjes: mierzoet en een akelig snoepsmaakje. Hoewel ik niet zo snoeperig ben, krijg ik van de "lekker" gemaakte zuigtabletten steeds de neiging om verder te gaan snoepen, krijg er een grote suikervraag door.
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

hmm interssant allemaal..

Maar hoe krijg je je huisarts zo ver dat hij het voorschrijft???
Mijne werken nooit mee.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Die van Bloem valt onder supplementen en moet je dus zelf kopen. Maar als een arts het voorschrijft, kan je het bij de belasting opvoeren. Denk ik, doe ik. Je krijgt het waarschijnlijk via een complementaire/alternatieve arts, let op het woord arts = beschermde term. Dus bijvoorbeeld orthomoleculaire arts of natuurarts.

PS
Alternatieve artsen nemen meer tijd voor je en vangen dus meer per consult. Vergoeding gaat via de aanvullende verzekering, als je die hebt. En natuurlijk slechts gedeeltelijk.
visje
Gevorderd lid

Bericht door visje »

@Nabo, ik heb gevraagd of mijn carnitinewaarden geprikt konden worden en die bleken te laag te zijn, dus geen probleem met voorschrijven daarvoor. Maar als ik iets voorstel en meestal kom ik goed voorbereid langs en heb ik goede argumenten en evt. informatie voor hem om te lezen bij me. Meestal gaat hij er makkelijk in mee en verwijst hij me, doet bloedonderzoek ed. Daar heb ik geluk mee besef ik.

Misschien als je uitlegt dat uit onderzoek gebleken is dat Carnitine bij me/cvs een aantal symptomen kan verminderen en mogelijk wat meer energie kan geven en of dat dat erg graag zou proberen dat hij er in mee zou gaan? Je kunt de onderzoeksresultaten printen en uitleg over carnitine en me/cvs met waarom het nuttig is voor ons. Ik ben niet handig in links plaatsen, maar het is op google makkelijk te vinden.

succes, groetjes, Visje
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

ik heb het via cvs centrum amsterdam gekregen.
Nabo misschien is het inderdaad geen gek idee om te proberen, jij hebt ook veel hoofdpijn toch?
Daar kan het ook voor helpen bij sommige mensen. Ik ben ook iemand met al jaaaaaaaaren van heel veel hoofdpijn ( het is zelfs mijn hoofdklacht) maar de afgelopen maand leken de hoofdpijndagen toch wat minder. Kan toevallig zo zijn, dus eerst langer proberen.. maar wie weet..
Dus nu afwachten hoe het verder gaat..
Plaats reactie