Carnitine, maar welke dosering? en vergoeding?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

mieshka
Gevorderd lid

Bericht door mieshka »

Ik ben gisteren begonnen met carnitine, 2x2 tabletten per dag, via dr. Visser van het CVS/ME Centrum in Amsterdam.

Wannneer ga je merken dat het effect heeft (als het effect heeft)?

Wordt je hoofd er ook helderder van? Heb behoorlijk last van 'brain fog' dus dat zou mooi zijn. Misschien vermindert dit ook vanzelf wel als ik meer energie zou krijgen van de carnitine.
mieshka
Gevorderd lid

Bericht door mieshka »

Ik heb trouwens ook die van het merk Sigma-Tau en ik hoefde niet te betalen bij de apotheek. Blijkbaar wordt het dus vergoed, maar soms krijg ik achteraf nog rekeningen van mijn verzekering voor dingen. Ik heb wel voor dit jaar het meest uitgebreide pakket genomen, ik weet niet of dat nog uitmaakt.
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

mieshka let wel op dat de tabletten WEL van je eigen risico gaan. Ik heb ook van sigma tau de carnitine via Visser. En dat wordt inderdaad gewoon vergoed. MAAR als je je eigen risico nog niet op hebt, gaat het eerst van je eigen risico af.

Ik kreeg vorige week een rekening van 220 euro. Alleen van de carnitine tabletten dus, omdat ze erg duur zijn. Ik krijg het dus ook gewoon vergoed. Maar ik had nog niets gebruikt van mijn eigen risico dus moet de eerste 220 eur0 zelf betalen. Ik was er op voorbereid, maar dan nog... wat een geld zeg!!
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

oja en ik merkte al na ongeveer 2 weken dat ik weer meer energie kreeg bij die dosering
mieshka
Gevorderd lid

Bericht door mieshka »

Bente schreef:mieshka let wel op dat de tabletten WEL van je eigen risico gaan. Ik heb ook van sigma tau de carnitine via Visser. En dat wordt inderdaad gewoon vergoed. MAAR als je je eigen risico nog niet op hebt, gaat het eerst van je eigen risico af.
Ja, dat is met alles wat vergoed wordt. Ik heb mijn eigen risico er al lang doorheen geblazen. Vermoedelijk was dat al op na de longscan met contrastvloeistof die ik gehad heb, anders wel na de andere longonderzoeken. Het verbaast me eigenlijk dat ik de rekening nog niet al heb, meestal zijn ze daar wel snel mee! :P Op één of andere manier krijg ik het altijd wel voor elkaar om tijdens het eerste kwartaal al door mijn eigen risico heen te raken. Maar toch bedankt voor de waarschuwing. :wink:
huppelepup
Gevorderd lid

Bericht door huppelepup »

En wanneer kan je het beste de carnitine innemen? Zelf zou ik denken s ochtends twee en s avonds twee maar denk dat het niet verstandig is om het s avonds in te nemen, vermoed dat je dan moeilijk in slaap gaat komen.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Ik kreeg te horen dat je uiterlijk met een maand verbetering moet merken. Ik merkte het ook eerder. Neem het op z'n laatst vroeg in de avond in. En het lijkt mij in het geheel te helpen, hoofd en lijf.
Life smells...
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Vandaag weer ophogen. spannend
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

op hoeveel zit je nu dan nabo?
Ik ben even helemaal gestopt met de carnitine, even kijken of mijn hoofdpijn veranderd. Maar volgens mij ligt het niet aan de carnitine, dus denk dat ik maandag maar weer begin..
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Kan je daar hoofdpijn vsn krijgen???

ik heb ook veel hoofdpijn namelijk hmmm???
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

De cardioloog zei tegen mij dat sommigen er hoofdpijn van krijgen, maar bij anderen verbeterde het juist. Verschillend per persoon en het kan ook zijn dat het helemaal geen invloed heeft.
In het begin van mijn dosering leek het alsof bij mij de hoofdpijn heel iets verbeterde.
Maar de afgelopen 3 weken heb ik gewoon veel hoofdpijn gehad en als je er dan zo gek van wordt, ga je het overal zoeken. Ik was op dat moment aan het ophogen met de carninite, dus dat leek me misschien een oorzaak?? Vandaar dat ik toen gewoon maar even de carnitine gestopt heb..
Maar het lijkt niet daardoor te komen, dus ik ga maandag weer beginnen met de carnitine.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

Volgens het VCL innemen voor de middag. Dat is uitgaande van een normaal dagritme.
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Bente schreef:De cardioloog zei tegen mij dat sommigen er hoofdpijn van krijgen, maar bij anderen verbeterde het juist. Verschillend per persoon en het kan ook zijn dat het helemaal geen invloed heeft.
In het begin van mijn dosering leek het alsof bij mij de hoofdpijn heel iets verbeterde.
Maar de afgelopen 3 weken heb ik gewoon veel hoofdpijn gehad en als je er dan zo gek van wordt, ga je het overal zoeken. Ik was op dat moment aan het ophogen met de carninite, dus dat leek me misschien een oorzaak?? Vandaar dat ik toen gewoon maar even de carnitine gestopt heb..
Maar het lijkt niet daardoor te komen, dus ik ga maandag weer beginnen met de carnitine.
hmmmm oke....
Nou hoop niet dat het bij mij voor nog meer hoofdpijn zorgt.
Hoofdpijn is 1 van mijn ergste klachten heb t altijd 24/7.
maarja wil nu ook niet stoppen met de carnitine, dan moet ik weeeeeeeeeeeer helemaal opnieuw opbouwen pffff...
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Ik denk dat het wel meevalt nabo, meestal heb je juist bijwerkingen in het begin als je iets slikt. En ik had tot nu toe nog nooit gehoord dat iemand er hoofdpijn van kreeg, denk niet dat het echt veel voorkomt.
Life smells...
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

ja nabo, je moet je niet druk maken daarom hoor. Volgens mij komt het inderdaad niet veel voor. De meeste mensen hebben helemaal geen bijwerkingen voor zover ik weet en hoorde. Ik heb erg veel hoofdpijn, net zoals jou dus, dus vandaar dat het ter sprake kwam. En vandaar dat ik bij elke verslechtering ga kijken hoe t kan en dit toevallig nu samenliep met de carnitine. Maar zoals ik al zei ik ga weer beginnen, want ik weet nu bijna zeker dat t niet daar aan lag. En in het begin gaf het zelf verbetering!
Plaats reactie