prikkelbare darmen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gast

prikkelbare darmen

Bericht door Gast »

hoi allemaal,


ik ga sinds 1,5 jaar naar een dietiste toe, met goed resultaat, ik ben bij 20! kilo afgevallen.(zonder extra te kunnen bewegen!)
heb geen dieet gevolgd, alleen gezond eten, mager vlees, weinig chips,koekjes etc.met natuurlijk in het weekend wel eens wat extra.
maar het gekke is dat ik ook al zo'n jaar last heb van mijn darmen.
nu lees ik dat volkoren producen juist helemaal niet zo goed voor je darmen zijn, want deze zijn minder oplosbaar????? :shock:
terwijl ik dus alleeen maar volkoren brood-koek-ontbijtkoek eet!
heb het al eens aangekaart bij dietiste-huisarts-internist
en zei zeggen tja, prikkelbare darmen-fibromyalgie???
mijn klachten zijn opgeblazen buik, soms enorme winderigheid(voornamelijk savonds), en vaak dunne ontlasting.
iemand een oplossing-idee?
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

prikkelbare darmen

Bericht door Alabama »

20 kilo, wat goed!

ik slaap bijna elke nacht met een warme kruik. dat vermindert mijn klachten. misschien moet je dat ook eens proberen, als je je opgeblazen voelt bijv.
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

prikkelbare darmen

Bericht door bloemetje »

Nou, ik ben ook onder de indruk van die 20 kg! Zal je je misschien wat prettiger bij voelen, omdat je die ballast nu niet meer hoeft mee te slepen?

Volkoren producten zouden wel of juist niet goed zijn voor je darmen... het is the eeuwige verhaal. Enerzijds is het goed om vezelrijk te eten, want anders worden je darmen zogenaamd lui met alle gevolgen van dien, maar anderzijds zouden ze te hard moeten werken als je wel uitsluitend volkoren eet? Ik denk dat je voor jezelf moet uitvinden wat je prettig vind. Of de voedselintollerantie test van US Biotek (via DML?) laten doen om meer zekerheid te hebben. Persoonlijk was die uitslag voor mij echt verbazingwekkend... vooral omdat ik zelf had geprobeerd enkele dingen als lactose te elimineren voor enkele weken en daar kwam dus niks uit. Maar dus wel uit die test... Sommige dingen kan je gewoon niet zelf achterhalen door iets weg te laten...

Laat je in ieder geval niet afschepen met de diagnose 'prikkelbare darm' daar raak je hooguit mentaal negatief geprikkeld van ;-) Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

prikkelbare darmen

Bericht door marlène »

tja Marion,

had je me twee jaar geleden gevraagd of ik last van mijn darmen had, zou ik nee hebben geantwoord.

Sinds ik eerst 14 maanden spelt en vervolgens sinds enkele maanden bijna volledig glutenvrij eet, moet ik bekennen dat ik vroeger in een utopie leefde. Blijkbaar wist ik van niet beter.

Een koekje of boterham nu en ik voel elke kronkel van mijn darmpjes. Vroeger dacht ik dat dat "normaal" was. Nu weet ik wel beter dat dat niet hoort te zijn!

Prima advies van Bloemetje, oftewel probeer je het uit oftewel doe je een deftige voedselintolerantie test.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gast

prikkelbare darmen

Bericht door Gast »

hallo allemaal,

bedankt voor jullie antwoorden.

ik ga nog maar eens met de dietiste overleggen, en geen volkoren meer eten, of zo weinig mogelijk,
als dit niks uithaalt misschien inderdaad een test.
ben blij dat ik deze kilo's kwijt ben, maar voor mijn vemoeidheid heeft het niet geholpen...
groetjes
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

prikkelbare darmen

Bericht door Barb70 »

Lees maar eens over leaking gut, lekkende darmen. Dan zie je dat heel veel producten zoals graanproducten, melkproducten, en alle E nummers in voeding een slechte invloed hebben op onze darmen. Opvallend is dat velen ME/CVS patienten leaking gut hebben.

Door je eetgewoontes drastisch om te gooien, kun je hier wel verbetering aan brengen. Of je dietiste al deze kennis heeft? helaas vaak niet.
katia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 aug 2009, 18:02

Bericht door katia »

Volgens mij hoeft het niet persé het volkoren te zijn waar je op reageert. Ik denk dat er met de verandering van eten iets bijgekomen is waar je allergisch op reageert.

Om even mijn voorbeeld er bij te nemen.
Ik heb een eliminatiedieet gedaan waarbij ik veel niet mocht eten om te kijken waar ik allergisch voor was. Daar bij ben ik meer brood en yoghurt gaan eten. Het dieet hielp weinig (spierpijn, diarree en vermoeitheid bleef en ik begon steeds meer te drinken, tot 5l op een dag) en de diëtiste stelde voor om tarweloos erbij te nemen. Op slag was de diarree over, de enorme dorst ook. Door te stoppen met yoghurt verdween een groot deel van de spierpijn. De tarwe bleek het probleem niet te zijn, maar 1 vd broodverbeteraars die ze er in doen wel.

Wat ik wil zeggen is dus, dat er best iets kan zijn waar je niet bij stil staat en dat je nu meer gaan eten bent waar je slecht op reageert.

Groetjes,
katia
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Heb ik ook last van, ben al aan de probiotica maar merk dat dit niet zo heel veel doet.
Ik heb ook vaak last van een monster ( zo noem ik het maar) in mijn buik. die behoorlijk lawaai maakt. pff Zo durf ik mij vaak ook niet zo goed te ontspannen..
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Ik heb al mn hele leven last van mn darm.
Vanaf dat de ME begon, zijn mijn darmklachten erger geworden.
Ben uitgedroogd geweest toen ik 4 en 8 jaar oud was, en klaagde vaak over buikpijn en had altijd een opgezette buik.
Mn moeder is toen wel eens met mij naar de huisarts geweest, die zei toen dat het door spanning zou komen...
Ben 7 jaar geleden naar de huisarts en internist geweest voor maagklachten, maar er werd (behalve een beginnende ontsteking) weinig gevonden.
En kreeg te horen dat het psychisch was...
3 jaar geleden naar de huisarts gegaan omdat ik zo'n last had van mn maag dat ik een week amper kon eten.
De huisarts zei dat mn darm zo was opgezet, dat mn maag in de verdrukking kwam, de pijn in mn maag kwam dus niet door mn maag maar door mn darm.
Kreeg de diagnose PDS (prikkelbare darm syndroom) en daar was niets aan te doen.

Een paar weken geleden ben ik naar het allergie centrum in Utrecht gegaan, en naar de diëtiste die daar werkzaam is.
Daar is toen voor mij veel duidelijk geworden, sommige voedingstoffen zijn voor een darm moeilijk verteerbaar, zoals vlees, brood, kaas, melk, aardappelen, voeding met een hoog histamine gehalte enz...
De combinatie van vlees en aardappelen of brood met kaas, kan dus voor veel klachten zorgen.
Met een slecht werkende darm moet alles rustig aan worden opgebouwd.
Per dag heb je 35 gram vezels nodig, de hoeveelheid vezels moet je langzaam opbouwen (5 gram per dag) als de klachten verergeren, moet je even stoppen met opbouwen.
Ook producten met een hoog histamine gehalte moeten worden opgebouwd, begin met 4-5 producten per dag, als er geen klachten zijn kan dit opgebouwd worden.
Neem genoeg vocht 1,5 tot 2 liter per dag (niet meer!!!)
Er is mij ook aangeraden veel biologisch te eten, helaas is dit (vanwege financiën) niet haalbaar.
Bak wel mn eigen brood, en ik vermijd voeding met een lange ingrediënten lijst :P

Dit is iig een gedeelte van de info die ik van de diëtiste heb gekregen, ik zit gelukkig bij een diëtiste die ook ME serieus neemt.
Het is een meer maanden plan, en ik ben net begonnen, maar merk al een positief verschil.
Binnenkort begin ik ook met multi-enzym tabletten.

Hoop dat jullie iets aan deze info hebben.
Per 01-01-2012 sluit het allergie centrum Utrecht, ik kan gelukkig wel bij de diëtiste blijven :)
En voor de mensen die nog een diëtiste zoeken die PDS en ME/fybro wel serieus neemt: www.lebbink-dietist.nl


Hier nog even een lijstje met producten die je niet teveel moet nemen:

Voedingsmiddelen die histamine doen vrij maken: Histaminevrijmakers
Histamine kan na het gebruiken van bepaalde voedingsmiddelen worden vrijgemaakt
Van nature histaminevrijmakende en prikkelende voedingsmiddelen zijn:

• vlees: varkensvlees
• vis, schaal- en schelpdieren: alle soorten
• groenten: tomaat
• fruit: aardbeien, ananas, kiwi, avocado citrusfruit (citroen, grapefruit, kumquats, limoen, limquats, mandarijn, mineola, pomela, sinaasappel, tangela, ugli), papaja,
pruim, banaan
• alcohol; verlaagd de drempelwaarde voor histamine
• cacao, cafeïne, wat behalve in chocolade en koffie ook verwerkt zit in cola, energydrinks
• het wit van ei,
• kruiden en specerijen, met name gedroogde kruiden (bevatten vaak schimmels) en specerijen zoals kaneel, noodmuskaat, vanille, kerrie
• noten, alle soorten
• paddenstoelen, met name de niet biologische varianten.
• pinda’s,
• vele aroma’s/essences,
• drop
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

bedankt
Plaats reactie