Ik heb al mn hele leven last van mn darm.
Vanaf dat de ME begon, zijn mijn darmklachten erger geworden.
Ben uitgedroogd geweest toen ik 4 en 8 jaar oud was, en klaagde vaak over buikpijn en had altijd een opgezette buik.
Mn moeder is toen wel eens met mij naar de huisarts geweest, die zei toen dat het door spanning zou komen...
Ben 7 jaar geleden naar de huisarts en internist geweest voor maagklachten, maar er werd (behalve een beginnende ontsteking) weinig gevonden.
En kreeg te horen dat het psychisch was...
3 jaar geleden naar de huisarts gegaan omdat ik zo'n last had van mn maag dat ik een week amper kon eten.
De huisarts zei dat mn darm zo was opgezet, dat mn maag in de verdrukking kwam, de pijn in mn maag kwam dus niet door mn maag maar door mn darm.
Kreeg de diagnose PDS (prikkelbare darm syndroom) en daar was niets aan te doen.
Een paar weken geleden ben ik naar het allergie centrum in Utrecht gegaan, en naar de diëtiste die daar werkzaam is.
Daar is toen voor mij veel duidelijk geworden, sommige voedingstoffen zijn voor een darm moeilijk verteerbaar, zoals vlees, brood, kaas, melk, aardappelen, voeding met een hoog histamine gehalte enz...
De combinatie van vlees en aardappelen of brood met kaas, kan dus voor veel klachten zorgen.
Met een slecht werkende darm moet alles rustig aan worden opgebouwd.
Per dag heb je 35 gram vezels nodig, de hoeveelheid vezels moet je langzaam opbouwen (5 gram per dag) als de klachten verergeren, moet je even stoppen met opbouwen.
Ook producten met een hoog histamine gehalte moeten worden opgebouwd, begin met 4-5 producten per dag, als er geen klachten zijn kan dit opgebouwd worden.
Neem genoeg vocht 1,5 tot 2 liter per dag (niet meer!!!)
Er is mij ook aangeraden veel biologisch te eten, helaas is dit (vanwege financiën) niet haalbaar.
Bak wel mn eigen brood, en ik vermijd voeding met een lange ingrediënten lijst
Dit is iig een gedeelte van de info die ik van de diëtiste heb gekregen, ik zit gelukkig bij een diëtiste die ook ME serieus neemt.
Het is een meer maanden plan, en ik ben net begonnen, maar merk al een positief verschil.
Binnenkort begin ik ook met multi-enzym tabletten.
Hoop dat jullie iets aan deze info hebben.
Per 01-01-2012 sluit het allergie centrum Utrecht, ik kan gelukkig wel bij de diëtiste blijven

En voor de mensen die nog een diëtiste zoeken die PDS en ME/fybro wel serieus neemt:
www.lebbink-dietist.nl
Hier nog even een lijstje met producten die je niet teveel moet nemen:
Voedingsmiddelen die histamine doen vrij maken: Histaminevrijmakers
Histamine kan na het gebruiken van bepaalde voedingsmiddelen worden vrijgemaakt
Van nature histaminevrijmakende en prikkelende voedingsmiddelen zijn:
• vlees: varkensvlees
• vis, schaal- en schelpdieren: alle soorten
• groenten: tomaat
• fruit: aardbeien, ananas, kiwi, avocado citrusfruit (citroen, grapefruit, kumquats, limoen, limquats, mandarijn, mineola, pomela, sinaasappel, tangela, ugli), papaja,
pruim, banaan
• alcohol; verlaagd de drempelwaarde voor histamine
• cacao, cafeïne, wat behalve in chocolade en koffie ook verwerkt zit in cola, energydrinks
• het wit van ei,
• kruiden en specerijen, met name gedroogde kruiden (bevatten vaak schimmels) en specerijen zoals kaneel, noodmuskaat, vanille, kerrie
• noten, alle soorten
• paddenstoelen, met name de niet biologische varianten.
• pinda’s,
• vele aroma’s/essences,
• drop