Deze eerdere opmerking van jou vond ik trouwens ook erg goed!Is te doen hoor! Het gaat immers om je gezondheid, ipv de luxe hoe je nog kunt eten.
Veel intoleranties..wat nu?
Moderator: Moderators
- annemoontje
- VIP-donateur
Ik snap je wel hoor Janine! En je opmerkingen zijn ook gewoon terecht en waardevol! Zo dragen we allemaal ons stukje bij en haalt degene die advies nodig heeft (Pip in dit geval) eruit wat bij haar past.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)
ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Bedankt voor jullie reacties! Ik haal er idd uit wat bij mij past
. Nu wil ik overigens wel even wat rechtzetten: het is niet zo dat ik op zoek ben naar 'hoe luxe ik nog kan eten', zoals dat werd verwoord. Ik ben alleen een beginner op dit vlak, en zelf dus nog weinig creatief. En juist als je zo'n streng dieet langere tijd vol wilt houden, lijkt het mij van belang dat je er in elk geval voor zorgt dat het vol te houden ís. En dus dat je weet wat je kunt doen om je voedsel nog zo smakelijk mogelijk te houden (binnen de grenzen van wat goed voor je lichaam is) en zo gevarieerd mogelijk! Dat is toch geen rare gedachte?
Mijn probleem is daarbij ook dat ik -ook al eet ik al maanden geen suiker meer- erg last houd van slap voelen bij te weinig eten. Dat is zo heftig dat ik er bijvoorbeeld ook niet van kan slapen. Dus het is voor mij niet te doen om, zoals Janine, 3x per dag iets te eten en verder niet. Ik moet juist op zoek naar alternatieven voor de 'kleine hapjes' die ik over de dag verspreid eet. Maar ik heb hier inmiddels gelukkig al heel wat ideeën opgedaan, dus dat moet lukken.

Mijn probleem is daarbij ook dat ik -ook al eet ik al maanden geen suiker meer- erg last houd van slap voelen bij te weinig eten. Dat is zo heftig dat ik er bijvoorbeeld ook niet van kan slapen. Dus het is voor mij niet te doen om, zoals Janine, 3x per dag iets te eten en verder niet. Ik moet juist op zoek naar alternatieven voor de 'kleine hapjes' die ik over de dag verspreid eet. Maar ik heb hier inmiddels gelukkig al heel wat ideeën opgedaan, dus dat moet lukken.
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
P.s. Oh ja, Janine, nog bedankt voor de kookboektip! Ik ken de titel wel, maar was alweer vergeten van het bestaan. Dat krijg je met een ME-hoofd!
Zal eens kijken of het bij onze bieb te krijgen is.

Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
@karolien
Ik heb bijna geen intoleranties, alleen histamine en nog wat exotische dingen. Ik heb wel het idee dat ik melk wat slecht verdraag (komt verder niet uit testen), dus ik wilde het eens met lactosevrije melk proberen. Vandaar. Die caseine is weer een ander verhaal inderdaad.
PS hoe gaat het met geen koffie drinken?
Ik heb bijna geen intoleranties, alleen histamine en nog wat exotische dingen. Ik heb wel het idee dat ik melk wat slecht verdraag (komt verder niet uit testen), dus ik wilde het eens met lactosevrije melk proberen. Vandaar. Die caseine is weer een ander verhaal inderdaad.
PS hoe gaat het met geen koffie drinken?
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)
Absence of proof is not proof of absence
Absence of proof is not proof of absence
Ik eet niet 3 keer per dag.pip schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik haal er idd uit wat bij mij past. Nu wil ik overigens wel even wat rechtzetten: het is niet zo dat ik op zoek ben naar 'hoe luxe ik nog kan eten', zoals dat werd verwoord. Ik ben alleen een beginner op dit vlak, en zelf dus nog weinig creatief. En juist als je zo'n streng dieet langere tijd vol wilt houden, lijkt het mij van belang dat je er in elk geval voor zorgt dat het vol te houden ís. En dus dat je weet wat je kunt doen om je voedsel nog zo smakelijk mogelijk te houden (binnen de grenzen van wat goed voor je lichaam is) en zo gevarieerd mogelijk! Dat is toch geen rare gedachte?
Ik eet zoiezo 4 "hoofdmaaltijden" per dag. (opstaan, middag, avond en voor het slapen). Laat er 4 uur tussen, je zult zien dat je verbeterd, zeker met deze tip:
Je zult zien, als je meer vet en eiwit eet dat dat voor jou de oplossing is voor je slappe gevoel. (en dus niet aan granen en fruit en groente)
Dus, bak als maaltijd lekker 2 grote moten vis of grote stukken vlees met veel olie. Kijk of je het verdraagt. Noten die je verdraagt.
Kokos. Of peulvruchten.
Zoek maar eens naar recepten op het hormonale disbalans forum (google , en het forum staat bovenaan de list)
Ik kan nu voor het eerst in 10 jaar, 4 uur niets eten.
Ik zou dus naar een oplossing zoeken, ipv heel de dag door blijven eten.
- annemoontje
- VIP-donateur
Goed idee Janine, ik wil Pip alleen wel zeggen voorzichtig te zijn met te grote hoeveelheden vetten en vooral goed te kijken hoe haar lichaam daarop reageert. Ik heb door mijn nogal slechte gal en leverfunctie (wist ik niet) een vetintolerantie ontwikkeld. Ik kwam hier achter toen ik ook lekker vet (goede vetten, vette vis, oliën) moest eten omdat dit goed zou zijn. Wat ook echt het geval is, maar niet als je lever en gal slecht werken en dat is bij ons niet uitzonderlijk. Moest hier ook accuut mee stoppen toen bleek dat ik hier veel slechter van werd. Na dit toen een tijd drastisch terug te schroeven is dit weer beter geworden, maar dit duurde lang en heeft me veel extra ellende bezorgd. Ik heb gedurende de laatste maanden weer wat meer kunnen toevoegen.
Normale (wel gematigde) hoeveelheden gaan inmiddels weer goed, moet nog steeds oppassen met vette vis (max 1/wk) en meer dan normaal gebruik aan olie. Hoeft bij jou geen enkel probleem te zijn, maar ik noem het toch omdat als het wel zo is, dan kun je daar een tijd goed (extra) ziek van zijn, was ik iig, en compleet (extra) gesloopt omdat mijn lever en galblaas het absoluut niet aankonden. En daar zit je niet op te wachten. Sommige glutenvrije producten staan ook bol van het (verborgen) vet trouwens, ik had Glutafin crackers, erg lekker ook, en at ik, bij gebrek aan even lekkere alternatieven, er elke dag van, kwam er ook nog bij. Blijkt dat hier flink veel, weliswaar vooral onverzadigd, vet in zit, terwijl ze dat helemaal niet leken. Iets om rekening mee te houden.
En je hebt helemaal gelijk met op zoek te gaan naar de lekkerste en fijnste manier om lekker te eten hoor! Helemaal niet gek gedacht. Ik vond de opmerking van Janine alleen goed omdat mensen nogal eens van hun dieet afwijken omdat ze vinden dat dat ook moet kunnen, maar hun lichaam hiermee flink belasten waar het erg veel moeite mee heeft hier weer van te herstellen. Ik sluit me dus aan bij haar opmerking, maar niet omdat ik vond dat die op jou sloeg. Sterkte!
Normale (wel gematigde) hoeveelheden gaan inmiddels weer goed, moet nog steeds oppassen met vette vis (max 1/wk) en meer dan normaal gebruik aan olie. Hoeft bij jou geen enkel probleem te zijn, maar ik noem het toch omdat als het wel zo is, dan kun je daar een tijd goed (extra) ziek van zijn, was ik iig, en compleet (extra) gesloopt omdat mijn lever en galblaas het absoluut niet aankonden. En daar zit je niet op te wachten. Sommige glutenvrije producten staan ook bol van het (verborgen) vet trouwens, ik had Glutafin crackers, erg lekker ook, en at ik, bij gebrek aan even lekkere alternatieven, er elke dag van, kwam er ook nog bij. Blijkt dat hier flink veel, weliswaar vooral onverzadigd, vet in zit, terwijl ze dat helemaal niet leken. Iets om rekening mee te houden.
En je hebt helemaal gelijk met op zoek te gaan naar de lekkerste en fijnste manier om lekker te eten hoor! Helemaal niet gek gedacht. Ik vond de opmerking van Janine alleen goed omdat mensen nogal eens van hun dieet afwijken omdat ze vinden dat dat ook moet kunnen, maar hun lichaam hiermee flink belasten waar het erg veel moeite mee heeft hier weer van te herstellen. Ik sluit me dus aan bij haar opmerking, maar niet omdat ik vond dat die op jou sloeg. Sterkte!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)
Fijn dat jullie zo meedenken. Ben momenteel erg ziek, dus uitgebreide reactie lukt even niet. Maar bedankt voor de tips en ook bedankt voor de waarschuwing Annemoontje!
- annemoontje
- VIP-donateur
Ai Janine, dat wijst ook op een verstoorde lever/gal-functie. Zou goed de reden kunnen zijn waarom je zo slecht bent geweest van je dieet (kan ook aan andere dingen liggen natuurlijk).
Wat rot dat je zo slecht bent Pip, veel sterkte!!
Wat rot dat je zo slecht bent Pip, veel sterkte!!
- martine030
- Actief lid
Misschien heb ik een bericht over het hoofd gezien maar ik verbaas me een beetje over die 4 uur. Waarom eet je zo lang niets? Het is toch juist veel beter elke 2 uur iets te eten?janine schreef: Ik kan nu voor het eerst in 10 jaar, 4 uur niets eten.
Ik zou dus naar een oplossing zoeken, ipv heel de dag door blijven eten.
Ik zou niet weten waarom je perse om de 2 uur moet eten?
Kleine maaltijden zijn beter, dat kan ook in 4 of 5 keer.
Ik weet niet of die 2 uurs regel zo stellig is.
Het is iig een verademing, dat mocht het een keer voorkomen dat ik eens ergens heen moet, ik merk als ik thuiskom (en onderweg) dan ik niet MOET eten.
Normaal had ik echt zo'n hongerflauwte. Incl misselijk, trillerig enzovoort.
Had altijd drinken en eten bij mij.
Dat had ik minder wanneer ik om de 2 uur eet.
Dat is juist.. dan heb je minder last.
Maar ik merk nu, dat ik die om de 2 uur regel helemaal niet meer nodig heb, en dat is toch wel wauw!
(zeker als je soms denkt... huh alweer half 3??? hmm dan ga ik maar eens wat eten)
Kleine maaltijden zijn beter, dat kan ook in 4 of 5 keer.
Ik weet niet of die 2 uurs regel zo stellig is.
Het is iig een verademing, dat mocht het een keer voorkomen dat ik eens ergens heen moet, ik merk als ik thuiskom (en onderweg) dan ik niet MOET eten.
Normaal had ik echt zo'n hongerflauwte. Incl misselijk, trillerig enzovoort.
Had altijd drinken en eten bij mij.
Dat had ik minder wanneer ik om de 2 uur eet.
Dat is juist.. dan heb je minder last.
Maar ik merk nu, dat ik die om de 2 uur regel helemaal niet meer nodig heb, en dat is toch wel wauw!
(zeker als je soms denkt... huh alweer half 3??? hmm dan ga ik maar eens wat eten)
- martine030
- Actief lid
Als je eenmaal een goed broodrecept hebt kost het niet meer heel veel energie. Alles in de machine en draaien maar. Maar ik heb nog niet echt een recept waar ik tevreden over ben en ik moet nog een beetje wennen aan mn nieuwe bakmachine.pip schreef: @ Martine; wij hebben ook een broodbakmachine gekregen via familie, maar bij mij is het ook nog maar de vraag of het me zelf lukt om dat te bakken (wat energie betreft). Mijn vriend wil gelukkig wel meehelpen, maar het blijft sowieso de vraag wat het eindresultaat is als je zonder gluten- en gist bakt!Heb je uiteindelijk voor je gevoel wel iets gehad aan dat dieet?
Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met het dieet en ik ben er nog niet op vooruit gegaan, maar ik merk wel dat mn darmen het veel beter doen.
Als ik even iets minder mn best doe krijg ik daar wel last van. Ik mag van de dietiste (DML) elke week een gewoon broodje. Ipv dat broodje een paar keer per week iets met een beetje gluten (paneermeel of een koekje ofzo) leek me daarom ook wel goed, maar dat blijkt duidelijk niet hetzelfde...
De buffelmozzarella vervangen door gewone mozzarella moest ik een paar uur later ook bekopen met kramp en diarree.
Je leert het dus vanzelf wel af

Wat dat langzaam afbouwen betreft: ik bedoelde niet om er weken over te doen, maar niet in 1 dag een volledig ander dieet. Ik dacht dat ik dat advies ook had gekregen van de dietiste (DML) maar dat heb ik dus niet echt goed opgevolgd

Misschien was het bij mij extreem en vooral de combinatie met antibiotica, maar ik geloof niet dat ik me ooit naarder heb gevoeld dan de 2e/3e dag van het dieet..
Hoop dat het meevalt bij jou, je bent je in ieder geval beter aan het voorbereiden

Weet niet precies meer wat je niet mag, maar misschien nog een paar opties: (suikervrije) pindakaas, avocado met kruidenzout (Herbamare, Vogel) of zongedroogde tomatentapenade (AH excellent). Ik eet die laatste 2 ook wel eens op rijstcrackers van de supermarkt (Van der Meulen).
Zijn er trouwens helemaal geen vegetarische vleeswaren die ok zijn?
Ik at in het begin ook vaak een geroosterd broodje met alleen margarine. Als het brood maar ok is gaat dat prima.
Ik zal het topic 'glutenvrij' nog eens aanvullen