Veel intoleranties..wat nu?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Veel intoleranties..wat nu?

Bericht door pip »

Via PvM is er een Imupro 300-test gedaan, ik heb inmiddels de resultaten en er zijn bij mij 18 intoleranties vastgesteld. Het meest vervelende is, dat er 3 tussen zitten, die meteen enorm veel invloed hebben op mijn eetpatroon. Namelijk: gluten, gist en koemelk. Daarnaast was ik op advies van PvM al suikervrij gaan eten en ben ik al jaren vegetariër (eet alleen heel incidenteel vis). Maar nu word ik dus geconfronteerd met het probleem: hoe zorg ik dat ik toch voldoende voedingsstoffen binnen krijg ? Blijven er wel genoeg alternatieven te eten over? Als ik de producten bekijk die we nu in huis hebben, dan blijkt bij het lezen van etiketten in vrijwel elk product wel iets te zitten waar ik intolerant voor ben..

Ik heb zelfs geen idee meer hoe ik mijn maaltijden moet samenstellen, want brood mag ik sowieso niet meer en 's avonds kan ik volgens mij alleen maar rijst, aardappelen en groente eten. Maar is dat niet veel te eenzijdig? Ik ga er sowieso nog niet meteen mee beginnen, want het is op dit moment allemaal nog abacadabra voor me. Ik moet er eerst nog een uitgebreide studie van maken geloof ik, voor ik kan starten! :-) Maar ik ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die een soortgelijk dieet volgen (geen gluten, gist, koemelk o.i.d.) en wat je dan zoal eet ter vervanging van alle producten die je voorheen at.

En: helpt een dieet de mensen die er al langer mee bezig zijn? Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik ben op zich gemotiveerd om alles aan te pakken wat me wat beter kan maken, maar heb zelf vooral verhalen gehoord van mensen bij wie een dieet geen enkele verschil leek te maken. Daardoor ben ik toch ook een beetje sceptisch, hoewel ik absoluut van plan ben dit ook serieus uit te gaan proberen.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Gast

Veel intoleranties..wat nu?

Bericht door Gast »

Ik kan je niet helpen Pip ik denk eraan al hele tijd om die testen ook te doen maar ben er bang voor.
Hopenlijk kunnen andere mensen hier je wat tips geven :wink:
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Gluten is zeker geen ramp maar gist, dat is een ander paar mouwen.
Heb wel eens gelezen over zuurdesembrood.
Rijstwafels natuurlijk.
Koemelk vervang ik door rijst-, haver- of kokosmelk.

Als je bang bent om te eenzijdig te eten kan je wel een goed voedingssupplement nemen.

Succes !

Als je ernstige buikklachten hebt zou je al snel resultaat kunnen boeken.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Heus, het kan, hoor! Maar wel vervelend dat we telkens allemaal het wiel opnieuw moeten uitvinden. Hier en daar zijn al plenty recepten van soepjes en andere gerechten te vinden. Ik heb net een nieuw topic over bijzondere recepten geopend, zodat we daar dan de eerder geplaatste recepten daar naar toe kunnen kopieren. Scheelt voortaan zoeken:

http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... 2660#72660
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

Het lijkt me echt vervelend om nog maar zo weinig te mogen eten, daarom heb ik ook nog steeds geen test gedaan. Die test die jij hebt gedaan kun je me daar wat meer info over geven?
Is die betrouwbaar? Word hij vergoed? En wat is PvM? Neem aan dat de test alleen bloedprikken inhoud of niet?

Succes met je zoektocht!
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

Bij mij heeft een dieet zeker en vast wat opgeleverd. Het heeft een hele tijd geduurd, behoorlijk wat heftige reacties in het begin, maar ik vind het de moeite waard. Al een hele tijd niet meer opgeblazen, geen onregelmatige stoelgang meer, geen buikkrampen en dergelijke. Maar 100% is het zeker nog niet.

Ik ben wel niet begonnen met een intolerantietest, maar een basisdieet en zo verder zelf mijn intoleranties ontdekt. Zo duurde het mss wel langer, maar de overgang was zo wel vlotter geloof ik. Als je van de eene dag op de andere zoveel zaken gaat schrappen, gaat de reactie des te groter zijn.

Als het dieet niet de resultaten brengt die je verwacht, wil dit zgg dat er gwn nog zaken zijn waar je lichaam op reageert. Het zou me niet verbazen met zoveel intoleranties moest jij ook bvb gevoelig zijn voor histamine. Histamine is een stof die allergische reacties veroorzaakt. Bij mensen met zoveel intoleranties ligt de reactiedrempel op histamine veel lager.

Ik ben zelf niet intolerant voor gluten, dus veel kan ik je niet helpen. Ter vervanging van melk zijn er idd alternatieven, zoals rijstmelk. Ik heb ook iets als haverroom een tijdje geleden ontdekt, ook wel handig. Veel meer rijst eten is niet zo'n ramp, er zijn bereidingen zat met rijst. Rissotto, pilaf, gebakken, ... Er zijn ook zoveel verschillende soorten rijst, allemaal met een licht smaakverschil. Rijstnoedels ook. Quinoa is ook glutenvrij en een alternatief voor rijst. Bereidingen met boekweit kan ook, al heb daar vaak wat problemen mee :P
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Bedankt voor jullie reacties! Zuurdesembrood ken ik wel, alleen volgens mij zitten daar in het algemeen dan weer gluten in.. :roll: Ik heb op zich geen ernstige buikklachten, alleen wel regelmatig misselijk. En mijn H2S-test was strong positive, dus ik neem aan dat er in mijn darmen ook wel het een en ander te verbeteren valt ;-). Maar ik snap jullie aarzeling om het te laten testen, daarom heb ik het tot nu toe ook niet gedaan, tot PvM het voorstelde.

@ Bloemetje; goed idee, dat nieuwe receptentopic!

@ Lano: PvM staat voor de arts Paul van Meerendonk, excuus voor de verwarring :-). Die test gebeurt idd door onderzoek van het bloed. Hij schijnt vrij betrouwbaar te zijn, er kunnen weleens onnauwkeurigheden in zitten, maar die heb je waarschijnlijk ook wanneer je intoleranties d.m.v. een eliminatie-provocatiedieet zou proberen vast te stellen. De test wordt niet vergoed en kost volgens mij rond de 200 euro. Dus dat is wel prijzig. Je krijgt daarvoor wel een uitgebreid uitgewerkt rapport, waaruit o.a. duidelijk wordt waar je precies wel en niet tegen kunt en in welke mate je een intolerantie hebt.
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Hai Hayes, ik zie net dat jij ook hebt gereageerd, dank voor je uitgebreide reactie! Mijn vriend kookt meestal, dus ik hoop dat hij niet opziet tegen wat geexperimenteer met exotische producten ;-). Ik zit er nu wel over te denken om misschien de hulp van een dietist in te roepen, want het is met zoveel intoleranties wel enorm ingewikkeld om het zelf goed in kaart te brengen en uit te voeren..
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Er bestaat gluten- en gistvrij brood, dat is verkrijgbaar bij de Natuurwinkel. Moet je wel roosteren anders smaakt het naar oude kranten.

Groeten van Bloem ---> die zich nu afvraagt hoe ze weet hoe oude kranten smaken :mrgreen:
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

De zuurdesem vervangt de gist en je neemt dan glutenvrije bloem.
Maar of het lekker is ??
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
hanne
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jun 2009, 17:56

Bericht door hanne »

Hoi,

Ik heb ook nogal veel intolleranties waaronder gist, tarwe, lactose (en vis,fructose,histamine, soja)
En nee ik vindt het niet gemakkelijk.
ipv melk gebruik ik lactosevrije melk omdat ik ook geen soja mag en rijstmelk te zoet van smaak vindt. die lactosevrije melk vindt je gewoon in de supermarkt.
Als brood eet ik zuurdesem/speltbrood maar ga waarschijnlijk ook glutenvrij moeten gaan omdat ik klachten blijf houden.
fructose is ook een hele moeilijke want dat zit in heel veel ik eet totaal geen fruit meer en ook groente mag zeker niet alles.
Ik eet veel rijstwafels en rijst maar omdat ik totaal geen kruiden mag gebruiken is alles vrij smakeleloos.
Tja voordat ik mn intolleranties wist was eten iets wat ik heel graag deed nu is dat gewoon om mijn buik te vullen want het smaakt me allemaal niet :(
En eerlijk gezegd ik ben slechter geworden sinds het dieeet maar blijkbaar heeft het veel tijd nodig...
Ga wel naar een dietiste omdat ik het ook ingewikkeld vindt wat wel en wat niet....

Veel sucses

ene waar is de toppic voor recepten, heb een voor havermoutkoekjes (suiker/glutenvrij en best te eten :)

groetjes
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Lactosevrije melk? Wat is dat voor iets? Waarvan is het gemaakt en wat is het merk? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi hanne,
hanne schreef:ene waar is de toppic voor recepten, heb een voor havermoutkoekjes (suiker/glutenvrij en best te eten :)
Dat topic vind je hier: http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... 2660#72660
Bloemetje is alvast begonnen :lol:! (heel goed idee, om alle recepten bij elkaar te gaan zetten, dank je wel, Bloemetje :wink:!).

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
hanne
Beginner
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jun 2009, 17:56

Bericht door hanne »

Hoi,

de lactosevrije melk is van het merk valio.

ik koop het gewoon bij de coltruyt of delhaize ( woon wel in belgie)

www.zerolactose.be

smaakt gewoon naar melk.

bedankt voor de link naar recepten!
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

Die producten van valio zijn idd erg goed, enorm blij mee toen ik die had ontdekt :). Maar ik geloof toch ook niet te gebruiken bij koemelk-intolerantie ? Lactose-intolerantie is de melksuiker die niet goed verteert, bij koemelk-intolerantie de eiwitten.

Voor de rest blijven volhouden hanne, je bent goed bezig !
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
Plaats reactie