Veel intoleranties..wat nu?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
princesa
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 jul 2010, 21:05

Bericht door princesa »

Broodbeleg: vleeswaren (maar dan wel die soorten zonder melk, gluten en ei), notenpasta's, heel af en toe zoet beleg (pure chocolade hagelslag, pure chocoladepasta van de AH of appelstroop, maar inderdaad niet teveel i.v.m. de aanwezige suikers en fructose).

Tussendoor: rijstwafels al dan niet met beleg. Af en toe fruit of een stukje pure chocola. Of een bakje glutenvrije cornflakes met rijstmelk. Daarnaast eet ik redelijk veel ongezouten noten.

Ben alleen benieuwd wat ik straks nog mag nadat ik bij Christine Tobback ben geweest.

Marlene, waar smaken die potjes van Streich naar?
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Een glutenvrije winkel die voor 5.95 bezorgt:

http://www.glutenvrijsupermarkt.nl/brood-1.html

Moet je per persoon wel kijken wat je verder niet goed verdraagt of echt niet mag. Voor mijzelf is dat een hele lijst, maar toch kan ik hier veel zaken vinden.
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

@ Marlene; ik zal eens kijken of ze dat ook hier bij de natuurvoedingswinkel hebben. Anders wellicht via internet.

@ Princesa; ik ben ook nog vegetarier, dat is nu niet zo handig geloof ik! :) Rijstwafels was een goede tip van je, die was ik alweer vergeten. Cornflakes lustte ik vroeger niet, maar misschien moet ik het nog eens proberen nu..

@ Zonaanbidster; dank je voor de link! Ik had via Annemoontje de link naar de glutenvrijemarkt.com gekregen, daar heb ik tot nu toe vooral naar producten gezocht, omdat die ook een allergiefilter hebben. Erg handig! Maar misschien moet ik voor ik alles ga bestellen (ik heb nu eerst een lijstje aangelegd) nog eens sites vergelijken, wie weet zijn er nog grote prijsverschillen.. (zou wel fijn zijn, want pffff wat een prijzen allemaal!!)
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Inmiddels heb ik een hele reeks producten besteld op internet, dus zodra ik alles binnen heb, kan het gevreesde dieet van start gaan!
Ik heb nog twee vragen, waarvan ik hoop dat iemand er me antwoord op kan geven:

-Ik begin aan een redelijk streng dieet (18 voedselintoleranties vermijden waaronder gluten, melk en gist en daarnaast nog suikervrij en vegetarisch). Mijn vraag is nu of je je daar de eerste tijd zieker van kunt gaan voelen, omdat het toch een grote verandering is? En zo ja, hoe lang duurt zo'n verslechtering dan? Dagen, weken, of misschien nog langer??

- Ik mag bij dit dieet geen bakkersgist en biergist. Nu kom ik regelmatig producten tegen waar bij het ingredientenlijstje staat: voedingsgist of gistextract. Weet iemand of je dat dan ook niet mag hebben, of dat dit om een andere gistvorm gaat die geen kwaad kan?
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik zou dat dan precies toch niet eten, hoor.
Het beste is om puur voedsel te eten, ik bedoel dan niet samengesteld: vb. vlees, vis, groenten...maar ja, je mag geen vlees...
Int begin is het echt zoeken, maar het zals teeds beter gaan...
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Ik denk hetzelfde als Karolien, ik zou het ook niet nemen. Ik had dezelfde vraag toen ik begon met mijn dieet en ook oa geen bakkersgist mocht. Niemand die me daar antwoord op kon geven. Maar als ik Tartex had gehad (op basis van voedingsgist is dat geloof ik, 1 vd 2 ben effe kwijt welke maar ik dacht iig dat dat dan mss toch kon) voelde ik toch dat dit niet lekker was voor mijn darmen. Ik meen me ook te herinneren dat elke gistvorm niet mag dan volgens diëtisten.

Ik voelde me na een korte tijd vermijden van alle intolerantievoeding zeker beter! Eerste dagen/weken ook geen verslechtering ervan gehad. Helaas 2 maanden na aanvang dieet dankzij een infectie oid gigantisch ingestort en was het met de verbetering gedaan, maar dat had dus niets met het dieet te maken... :wink:
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Mijn advies zou zijn om langzaam te beginnen. Eerst alleen glutenvrij bijvoorbeeld en als je daar aan gewend bent de rest weglaten.
Ik ben in 1 keer met eliminatiedieet begonnen en gelijktijdig ook een antibioticakuur en dat was echt heel heftig...
Ik was ook niet echt goed voorbereid, had nauwelijks glutenvrij brood in huis omdat ik van plan was zelf te bakken maar ik voelde me zo ziek dat ik daar helemaal geen energie voor had.
Het heeft bij mij wel een paar weken geduurd voordat ik me weer iets beter voelde, maar ik denk dat dat vooral kwam door de antibiotica en doordat ik te weinig at.
Volgens mij is het slechter voelen wel te voorkomen door langzaam op te bouwen.
Succes!
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Bedankt voor het meedenken Karolien, Annemoontje en Martine030! Misschien moet ik dan idd maar ook andere gistvormen uitsluiten in het dieet.. Dus ook geen Tartex (net 2 blikjes aangeschaft..:-s). Het wordt wel moeilijk te bedenken wat ik nog op mijn brood kan doen, er blijft dan in elk geval niets hartigs meer over. Hoe doen jullie dat?

@ Martine; wij hebben ook een broodbakmachine gekregen via familie, maar bij mij is het ook nog maar de vraag of het me zelf lukt om dat te bakken (wat energie betreft). Mijn vriend wil gelukkig wel meehelpen, maar het blijft sowieso de vraag wat het eindresultaat is als je zonder gluten- en gist bakt! :-) Heb je uiteindelijk voor je gevoel wel iets gehad aan dat dieet?

Mijn arts adviseerde me om wel in 1x alles weg te laten waar ik intolerant voor ben, om dan de zes weken daarna te kunnen voelen of dat daadwerkelijk verschil maakt. En als dat dan zo is, mag ik daarna proberen om weer wat producten toe te voegen. Maar misschien moet ik er dan dus wel rekening mee houden dat ik me eerst wat minder lekker kan voelen.
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Ik denk dat je het beste je arts kunt volgen in zijn advies Pip. Wat betreft brood zonder gist: mijn vriend (godzijdank, anders zou het voor mij ook onhaalbaar zijn idd) bakt dit ook in broodbakmachine, eerste maanden in oven, ging ook prima (maar bezorgde hem lamme armen vanwege het mengen van het deeg). Ik heb een recept staan voor brood bij glutenvrije recepten http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... epten.html Deze bevalt mij heel erg goed!! Niet droog (door de fiberhusk), goed van smaak. Het brood rijst uiteraard niet zo als brood met gist en blijft daardoor wat laag, maar dit vind ik niet erg. Een kleine boterham is ook een boterham :D Verder wissel ik af met maiswafels van Lima. Doet denken aan rijstwafels, maar veel lekkerder! Rijstwafels was ik geen fan van, maiswafels vind ik prima! (ook bij glutenvrije markt)

Wat broodbeleg betreft.. tja da's een lastige, want je bent vegetariër he? Maar ik heb wat tips die je hopelijk toch kunt gebruiken. Ik gebruik het beleg van Streich http://www.glutenvrijemarkt.com/product ... cts_id=591 en sinds heel kort heeft glutenvrije markt ook Eden allerlei salade (glutenvrije, lactosevrije enz. sandwichspread) en die is lekker! Ik weet niet of jij deze ook mag natuurlijk, maar kijk even. http://www.glutenvrijemarkt.com/product ... ts_id=1093. Er zit wat vruchtensuiker in, en ik weet dat je suikervrij moet eten. Ik mag zelf geen geraffineerde suiker en/of riet- of bietsuiker, en moet normale hoeveelheden vruchtensuiker ook mijden, maar blijk kleine hoeveelheden zoals in dit soort (niet zoete) producten wel te mogen (dit heb ik ook te horen gekregen van Christine Tobback, nav dat ik té streng was altijd hierin en elk spoortje suiker vermeed. Je zou even moeten kijken hoe dit voor jou is, evt. navragen).

Wat ik ook wel heb gegeten is sojakaas van Tofutti, mozzarella-style van de natuurwinkel. Dit dan wel op een boterham en die vervolgens in de oven, dat is een stuk lekkerder dan zo. Niet uit de oven vind ik het een te aparte smaak... En is er nog soja strooikaas Parmezano van Life Free (Chedareese heb je ook, maar vind ik niet erg lekker) http://www.glutenvrijemarkt.com/product ... cts_id=151, ook van Glutenvrije markt, maar deze is wat lastig te krijgen vaak (zoals veel van hun komt dit uit Engeland en is af en toe moeilijk leverbaar). Maar als je eraan kunt komen is dit ook goed te eten gestrooid over een dun laagje plantaardige margarine.

Veel sterkte, het is een hele omschakeling, maar je lijf zal er dankbaar voor zijn (was de mijne wel tenminste..)
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Dank je voor je uitgebreide info Annemoontje! Ik had al wel broodmix besteld, maar zie nu in jouw recept dat je er nog veel meer voor nodig hebt om een lekker brood te kunnen maken! Dus daar moet ik komende week nog maar even achteraan.

Glutenvrijemarkt.com is echt een fijne site he? Ben echt blij dat je me die hebt aangeraden! Vooral die allergiefilter is geweldig, dat scheelt echt enorm veel gezoek. Helaas kan ik die Streich-producten niet nemen, omdat ik juist sterk reageerde op zonnebloempitten en die zitten daar in! Maar die salade van Eden mag ik denk ik wel hebben, dus die ga ik dan nog bestellen. Ik mag idd geen suiker, en moest wel een beetje oppassen met teveel fruitsuikers (bijv geen vruchtensappen nemen). Maar ik mag wel gewoon fruit eten. Dus een klein beetje fruitsuiker in zo'n salade kan denk ik dan geen kwaad. En die Tofutti, daar had ik ook nog nooit van gehoord, zal eens kijken of die ook bij onze natuurvoedingswinkel te krijgen is!
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Sterker nog: Streich bestaat uit voornamelijk zonnebloempitten, dus geen goed idee dan nee.. Maar ik ben erg blij dat je iets hebt aan mijn tips, erg graag gedaan! Ja dat brood is echt goed te eten (al moet jij er waars. nog erg aan wennen). In de broodrooster voor je het eet en dan is de rand meestal ook knapperig en als je het niet te lang doet de binnenkant van je boterham zacht (mijn vriend gooit ze altijd bevroren in de broodrooster en dan niet te lang, kwestie van proberen).

Ja, ik ben ook dolgelukkig met glutenvrijemarkt! Ze hebben nog weleens moeite met de juiste producten leveren, dus let er goed op dat je het goeie krijgt, maar wat maken zij het leven van een multi-intolerantenpersoon een stuk aangenamer! Mag jij ook geen zonnebloemolie? Denk het niet he? Anders had ik nog een alternatief voor mayo.. (eivrij) Sterkte met alles, het is een hele omschakeling!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Bedankt, het voelt wel als een heel avontuur hoor! :-) En oeps, ik had er nog niet eens bewust bij stil gestaan dat ik dan waarschijnlijk ook geen zonnebloemolie mag.. :roll: Ik moet duidelijk nog een beetje wennen aan mijn multi-intolerante staat van zijn! ;-) Ik had die mayonaise zonder ei idd ook op de site gezien, maar die hadden ze toen niet meer in voorraad. Maar goed ook, want die mag ik waarschijnlijk dus sowieso niet hebben..
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Je weet hoe ik mij voelde, dus je bent voorbereid.
Niemand kan vertellen hoelang dat bij jou duurt. Denk dat je er iig 2 weekjes wel zoet mee bent, en danweer opkrabbelen.

Ik zou wel alles klatsboem weglaten, en streng ook.
Geen gistextract dus.

Ik zou ook nu uitkijken met al die smeerseltjes die hier aanbevolen worden.
Je kunt je eten nu liever zo simpel mogelijk houden.
Die imupro is namelijk niet waterdicht, en grote kans dat je ook op toevoegingen, kruiden en andere stoffen reageerd.
Hoe minder producten erin zitten/ hoe simpeler je er zelf in stopt, hoe beter.

Ik eet helemaal geen broodbeleg, ik heb dan ook geen brood maar wel heeeeeeel soms een rijstewafeltje, soms hazelnotenpasta en tahin om te zondigen.
Is te doen hoor! Het gaat immers om je gezondheid, ipv de luxe hoe je nog kunt eten.
Maakt het ook alleen maar onoverzichtelijk en niet te peilen.

Je kunt ook gewoon pap eten.
Van een melk (haver, amandel, rijst, quinoamelk enz) met een graan (haver, havermout, quinoavlokken, rijstevlokken, desertrijst, gierstvlokken) wat dan ook.
Lekker simpel, 2 ingredienten, desnoods 3 voor de smaak.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Je hebt gelijk Janine! Dat is ook zeker beter, ik heb dit ook lange tijd weggelaten en zeer karig gegeten vanwege een eliminatiedieet (heb gelukkig niet zo'n extreme lijst met intoleranties als jij had/hebt). Ik begreep alleen dat Pip met haar intoleranties wilde weten wat ze nog kon eten en dan waren dit mijn tips. Dat minder beter is en zo eenvoudig mogelijk ben ik met je eens. Ik probeer nu langzaam af en toe weer wat (met genoeg dagen ertussen om reacties te voorkomen of opbouwen nieuwe intoleranties) als die allerlei salade enzo en dat gaat goed. Maar mss dan voor Pip nu inderdaad niet handig. Vind ik lastig te beoordelen.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Jij hebt ook gelijk! Goede tips, zeker als ze straks wat meer gewend is en duidelijkheid heeft.

Ik moet mijzelf ook niet als hoofdmoot nemen, daar vergis ik mij wel eens in iedereen is anders, want als er iemand (te) streng is voor zichzelf dan ben ik het wel.

Ik heb alleen het gevoel dat Pip iets te moeilijk denkt.
Denk simpel, en niet alleen in look-a-like vervangers, eet zo simpel mogelijk.
Dan hou je het voor jezelf overzichtelijker.
En het is beter voor je lijf.

Zie het als een stap richting beter voor je lijf zorgen, ipv een gevreesd en moeilijk dieet.

Leen het "heden ik kookboek" van annemarie Reuzelaar. Daar kun je veel van maken, met de toleranties die jij hebt (gelukkig, staan namelijk zoals ik lees errug lekkere dingen in, met de nadruk op anti-candida.).
Plaats reactie