Ja, de wetenschap is zeker vervuild door de politiek

Voor er onderzoek plaatsvindt heeft er dus al een 'politieke' keuze plaatsgevonden. Maar dat doet op zichzelf geen afbreuk aan de wetenschappelijkheid van de studie die wordt uitgevoerd. Als er niet gesjoemeld wordt met resultaten tenminste.
Wat er daarna met onderzoeksresultaten gebeurt is ook weer politiek. Hoeveel aandacht krijgen ze, worden ze waarheidsgetrouw gepresenteerd enz. Daarbij is behoorlijk wat misgegaan in de recente onderzoeken blijkbaar. Voorbarige en verregaande claims, onevenredig veel media-aandacht.
Maar het is aan Lipkin, Mikovits e.d. om door hun eigen werk te laten zien dat de bevindingen van Hue niet kloppen. Ik hoop dat dat gaat gebeuren.
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat zoveel mensen zo blij zijn met een retrovirus. Wie wil er nou een retrovirus?? Mensen storten in als ze horen dat ze positief testen op HIV. En toch hoopte en hoop ik op een (retro)virale connectie omdat er dan ten minste gezocht gaat worden naar een behandeling. Ik wil er niet aan denken dat ik tot mijn dood dit zombie-achtige halfleven moet leiden.