Veel intoleranties..wat nu?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Dank voor alle tips! Jij ook veel succes Hanne, ik kan me voorstellen dat het erg zwaar is en dat het plezier in eten je op die manier wel een beetje vergaat.. Hopelijk levert het je op de langere termijn in elk geval iets op!

Ik moest erg lachen om de opmerking van Bloemetje, dat je het brood wel moet roosteren omdat het anders naar oude kranten smaakt! :-) Ik woon -wat ben ik blij- gelukkig heel dichtbij een natuurvoedingswinkel, dus ik zal daar eens informeren of zij ook gluten- en gistvrije oude kranten verkopen! ;-)
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
hanne
Beginner

Bericht door hanne »

hoi,

tja of je de lactosevrije melk (valio) kan gebruiken bij koemelkintollerantie dat weet ik niet? best eens navragen misschien kan dat via hun website?

en ja ik vindt alle vervang producten ook naar karton of oude kranten smaken haha.
ik had pannenkoeken gebakken glutenvrij en zonder suiker man man niet te eten, de kinderen anders dol op pannenkoeken hielden het na een halve bekeken.... ik kon ze geen ongelijk geven, je kunt er beter mee frisbeeen ;)

groetjes hanne

vandaag speltpasta (weer eens andere uitgeprobeerd) en deze was ook niet voor herhaling vatbaar, de nasmaak was zo bitter en dominant... heb dr toch al best lekkere gevonden maar die is tegenwoordig altijd uitverkocht mmmmmm .......
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

pip schreef:Ik woon -wat ben ik blij- gelukkig heel dichtbij een natuurvoedingswinkel, dus ik zal daar eens informeren of zij ook gluten- en gistvrije oude kranten verkopen! ;-)
Bij ons uitsluitend op bestelling, heb het eerst een keertje uitgeprobeerd en het beviel me beter dan die voorverpakte glutenvrije boterhammen (ziet er uit als roggenbrood, maar smaakt niet zo lekker als de ouderwetse roggenbroden in een bakje van Bolletje). Bij ons leveren ze dit 1x per wk en dus gaat het dan hup de vriezer in. Het is een 4kantje van 12 sneetjes en kost E 4,50.
hanne
Beginner

Bericht door hanne »

pffff
ben echt ziek geworden gisterenavond en ik vrees dat het van die speltpasta was.
schreef al dat ik hem zo slecht van smaak vond.
als ik er nog maar aan denk wordt ik weer kotsmisselijk nooit meer dus !
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Oh, sterkte Hanne! Dan kun je nog beter pannenkoeken hebben waarmee je kunt frisbieën! ;-)

@ Bloemetje; ik hoop dan maar dat ze het hier ook voor me kunnen bestellen. Eet jij dat nu gewoon als ontbijt en lunch? En wat doe je er dan zoal als beleg op, om die oude krantensmaak wat verder te elimineren? :-)
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door annemoontje »

Hoi Pip (en anderen),
Ik kwam er door eenzelfde test via DML in 2008 ook achter dat ik een aantal intoleranties had ook gluten, tarwe, lactose, koemelk (eiwit dus), gist, ei en van suiker wist ik al heel lang dat ik dat moest laten. Verder nog een aantal dingen die minder lastig zijn. Maar van bovenstaande zat er idd altijd wel eentje in wat ik nog dacht te kunnen eten, het is een erg lastige combinatie.

Maarrrr... ik heb toch heel lekker kunnen eten met deze beperkingen omdat ik gek ben op recepten en er veel heb gezocht en aangepast op mijn beperkingen. Verrassend lekker zelfs vaak (helaas nu niet meer mogelijk die te eten, wegens nog veel meer beperkingen, maar komt wel weer). Omdat ik voor mezelf een receptenboek aan het samenstellen was geslagen, ben ik inmiddels bezig een op maat (dus door het opgeven van jouw specifieke intoleranties krijg je een receptenboek dat helemaal op jouw persoon is samengesteld!) receptenboek uit te gaan brengen, wat dus ook per stuk gedrukt wordt. Schiet alleen helemaal niet op omdat ik maar zo beperkt iets kan doen en het veel tijd kost om zover te komen dat ik het aan kan bieden. Maar ik weet dat veel mensen daar veel behoefte aan hebben en de bestaande receptenboeken veel te beperkt zijn (vaak alleen zonder gluten of lactose, in gunstigste geval beide, maar daar schieten veel mensen nog niets mee op!). Ook ben ik bezig met een receptenboek voor extreem eliminatiedieet als die van Christine Tobback, dus recepten met nog minder, maar uiteraard ook zonder kruiden enz. Want ook daarmee lukt het me (dankzij de uitvoering die manlief voor zijn rekening neemt) nog steeds lekker te eten, al is het een heel stuk eenvoudiger.

Ik ga iig mijn recept voor gistvrij brood op de link van Bloemetje zetten, bevalt mij erg goed en is: gluten-, tarwe-, lactose-, koemelk-, ei-, suiker- en gistvrij. Ik vind niets van wat er op de markt is te vreten nl... Dit roostert m'n vriend nog wel, maar is ook zo en zeker als het net gebakken is (dus met zachte binnenkant) erg lekker vind ik.

Mijn website waar ik hopelijk een keer mijn boeken kan gaan aanbieden, maar ik vrees dat dat nog wel even duurt... maar waar ieder die geïnteresseerd is zich kan aanmelden voor mailtje wanneer het zover is (en dan kun je alsnog bekijken of je het zou willen). www.hetdieetboekje.nl

PS: lactosevrije melk is NIET geschikt wanneer je koemelkallergie hebt! (caseine is dat volgens mij) Dan echt rijstmelk of sojamelk, als je soja kunt hebben tenminste.. Mijn favoriete webwinkel waar ik 'kind aan huis' ben is www.glutenvrijemarkt.com, levert ook in Belgie! Hebben voor veel intoleranties producten. Al is het nog best beperkt met ons lijstje intoleranties Pip, hier kan ik tenminste aardig wat vandaan halen, terwijl ik bij andere glutenvrije webshops niet ver kwam en bij de natuurwinkel ook niet echt, al wel verder dan de meeste webshops.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

In geval van intolerantie voor caseine, mag je ook geen melk van andere beestjes.
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur

Je hebt helemaal gelijk Bloem, dan idd ook geen geitenmelk, schapenmelk enzo (helaas pindakaas ik ook niet)

Dan bedoelde ik dat lactosevrije melk niet kan bij zowel koemelkeiwit- als caseïne-intolerantie.. (zo kom je er nog eens achter wat je eigenlijk bedoelt :wink:)
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Annemoontje

gogogo girl met dat receptenboek!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

@ Annemoontje; dankjewel voor je reactie en alle tips! Heel fijn dat er mensen reageren die in hetzelfde schuitje zitten qua intoleranties, ik kan echt alle tips en ervaring gebruiken op het moment! :-) Ik heb me ook meteen alvast even geregistreerd op je website, als belangstellende voor het dieet boekje persoonlijke variant. Ik vind dat echt een geweldig idee en denk dat veel ME-lotgenoten met dieet maar wat graag zo'n boekje bij je willen bestellen! (maar alles op z'nt tijd natuurlijk, nu is het eerst het belangrijkste dat jij zelf weer een beetje beter wordt!) Ik zeker, want ik ben van nature niet zo creatief met voedsel, dus dit is echt hard nadenken voor mij! :-D Mijn vriend kookt ook meestal, maar ik weet niet of hij uit de voeten kan met zo'n streng dieet. Het wordt vast een hoop geexperimenteer!
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur

Ik zag je aanmelding al, leuk! Ik ben zelf ook reuze-enthousiast over die boeken, kan niet wachten tot het zover is, het is zo welkom voor zoveel mensen! Ja, het is voor partners idd erg lastig om te gaan met zulke beperkingen. Wij zouden denk ik ook bijna elke dag hetzelfde eten als het mij niet gelukt was variaties te bedenken, haha! Maar hij doet het goed hoor. En hij is ook degene die elke keer de gerechten moet maken zodat ik weet of het de moeite waard is voor straks in de receptenboeken of wat ik denk dat anders moet een volgende keer zodat ik dat kan verwerken.

janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Hey Pip,

Jij dus ook al zo'n gevalletje zoals mij. (al heb ik er 65, inclusief die 3 hoofdpijlers van jou)
Jemig ik had ze nog niet geteld tot net 2 minuten geleden.
Wat ben je nu van plan?

Helaas pindakaas, dat wordt voor jou ook alles vers bereiden, zo goed als niets verpakt, en de EKO winkel bestormen (goed voor je portomonnee trouwens..)
Wel blijven er nog genoeg alternatieven over hoor!

Je mag mij trouwens altijd pb-en.
Wellicht dat we ervaringen op dit gebied kunnen delen.
Mijn buikje is mij dankbaar, hij is nu vaker plat en dat scheelt harde pijnlijke opgeblazen buiken, verder ben ik nog net zo'n wrak.

( nu je berichtje verder lezen, hij is aardig lang)
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Oja, ik kom aan mijn voedingsstoffen via pillen.
Thorne Research heeft wel goede!
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

p.s als je er 18 hebt, kun je ze evt hier neertypen?
Dat is nog te doen. Kunnen we meedenken.
En had je ook toleranties van 1 streepje/kruisje?
Wat vind Meerendonk dat je hiermee moet doen?

Heb je die H2S test bij Meerendonk gedaan?
En op metalen?
Merk je al wat van de hydrocortison?
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Weet je wel wat er allemaal in de gistrvrije glutenvrije broden zit: allerlei conserveermiddelen en vaak een stuk of 3 a 5 soorten granen of stoffen.

Laatst kwam ik er 1 als toppunt van eenvoudigheid tegen: alleen rijstemeel en maismeel.
Ja.. gaat ook niet.. helaas!
Plaats reactie