Nou denk ik dat ritalin juist ME/CVS-patienten uiteindelijk nog meer over de grens jaagt, dus lijkt het me een gevaarlijk middel
Als je weet (dankzij het onderzoek van De Poort) dat door een gebrekkige communicatie tussen dopamine en endorfine het immuunsysteem zeer ernstig ontwricht wordt ...
En vervolgens de bijwerkingen van Rilatine erbij neemt, dan belemmer je je eigen genezing als je zo’n pilletje gaat slikken als ME/CVS patient.
Uit onderzoek blijkt dat methylfenidaat 70% van de dopaminetransporters blokkeert waardoor veel dopamine beschikbaar blijft in de hersenen. Cocaïne blokkeert maar 50%. Dit betekent dat Rilatine® een krachtigere drug is dan cocaïne en sneller tot verslaving kan leiden.
Omdat methylfenidaat schade kan toebrengen aan het beenmerg en aldus bloedziekten kan veroorzaken, zou het kind regelmatig bloedonderzoek moeten ondergaan.
Nog meer bijwerkingen:
• Slapeloosheid, emotionele instabiliteit en anorexia (meest frequente ongewenste effecten en meestal dosisafhankelijk)
• Hoofdpijn, maagpijn, verminderde eetlust, draaierigheid
• Convulsies (stuiptrekkingen)
• Rilatine® beïnvloedt de
hypofyse die o.a. het groeihormoon aanmaakt. Groeivertraging tijdens behandeling met methylfenidaat zowel in lengte als in gewicht, maar ook de ontwikkeling van de hersenen, worden vaak waargenomen. De hypofyse produceert naast het groeihormoon ook het thyroidstimulerend hormoon (activeren van de schildklier), het adrenocorticotroop hormoon (dat de bijnieren aanzet om andere hormonen aan te maken) het gonadotroop hormoon (die testes en ovaria aanzetten tot de productie van andere hormonen), prolactine (hormoon dat vrijkomt bij zwangerschap en lactatie), het melanocyt-stimulerend hormoon (stimuleert afgifte melanine in de huid) en endorfinen. Door de ontregelende invloed van methylfenidaat op de hypofyse kan schade aan het endocriene systeem ontstaan met verstrekkende gevolgen.
• Gewenning (waardoor de dosis geleidelijk dient verhoogd te worden om hetzelfde effect te behouden), afhankelijkheid (verslaving) en mogelijkheid van misbruik
• Ernstig cardiovasculair risico: hartaanval en beroerte, verhoogde bloeddruk, verhoogd hartritme, plots overlijden (meestal bij vooraf bestaande hartproblemen)
• Neiging tot zelfdoding
• Troebel of wazig zien
• Psychose
• Hallucinaties: het kind ziet dingen en hoort stemmen die er niet zijn, gelooft in dingen die niet bestaan, wordt achterdochtig en angstig
• Agressief of vijandig gedrag
• Bipolaire aandoening(manisch depressief)
• Paranoia
• Atomoxetine (Strattera®) kan maniakale symptomen veroorzaken
• Tics
• Spierkrampen
• Stemmingswisselingen
• Ongecontroleerde bewegingen, ongecontroleerde vocale uitbarstingen
• Bloed in stoelgang of urine
• Gewichtsverlies
• Droge mond
• Slapeloosheid
• Levertoxiciteit (kankerverwekkend)
• Haarverlies