Glutenvrij eten

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

ook kip zit vol antibiotica
Kippevlees heeft nog een nadeel. Ze eten granen en dat schimmelt van nature. Niet aanbevolen bij mensen met een chronische schimmelaandoening als je sporen systematisch wil aanpakken.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

janine schreef:Zijn jullie ook afgevallen na het gestopt te zijn met gluten?
Spuit 11 maar ik bleek deze week bij de diëtiste ook een kilo te zijn afgevallen terwijl ik totaal niet aan het dieet heb gedacht en behoorlijk aantal "verkeerde" dingen heb gegeten.
cleopatra
Donateur
Donateur

Bericht door cleopatra »

Blijkbaar zijn kip en vis dus niet zo super gezond.
Jammer genoeg wel de 2 ingrediënten die het vaakst op mijn menu voorkomen.... :( Als ik deze ook nog schrap, schiet er helemaal niets over... Tonijn koop ik sowieso niet omdat dat vrij duur is.

Ben ook 6kg afgevallen met het dieet (waaronder glutenvrij)
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ik hoopte in kippetjes in de tuin met groenafval vol te mesten. Maar dan moet je die beestjes ooit hun nek omdraaien ... ai. Het kippehok heb ik, de kipjes dus nog niet. Mischien ooit voor de eitjes.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

metoo schreef:@Karolien, havermout is van zichzelf ook glutenvrij...sprak vandaag een dietiste die bij de natuurwinkel werkt, en vroeg het haar, omdat ik het zelf ook niet wist...at zelf juist de laatste tijd vrij vaak havermout in de ochtend en had nog wat over, er stond bij de glutenvrije producten ook havermout en ik vroeg wat het verschil is met de 'gewone' alleen dus dat deze in een aparte fabriek is verwerkt, zodat er geen kruisbesmetting kan plaatsvinden, ik kan dus wel rustig eerst de oude opmaken...
voor zover ik weet is havermout toch niet glutenvrij hoor, het staat overal bij de verboden produkten, ook op de website van de coeliakievereniging .....
De boosdoeners
Tarwe, rogge, gerst, haver en spelt zijn verboden graansoorten voor coeliakiepatiënten. Het dieet moet strikt gevolgd worden maar mits inventiviteit en de nodige hulp kan een gevarieerd dieet aangewend worden door het gebruik van rijst, maïs, aardappelen, tapioca, boekweit, millet, amaranth, ..
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Ha Dullegreet,
Het staat toch echt bij de glutenvrije afd. van mijn Natuurwinkel, vond het ook vreemd eerst, en heb het nagvraagd bij een medewerkster daar die toevallig ook dietiste is, en zij kon het bevestigen. Het verschil met de 'gewone' havermout' van niet glutenvrij is alleen dat het appart verwerkt wordt om kruisbesmetting met andere granen te voorkomen.
Misscien dat voor mensen met coeliakie nog weer meer strengere regels gelden, maar gelukkig heb ik daar dus geen last van. Moet slechts de gluten mijden en een aantal granen, dus dan is haver wel een uitkomst als een aantal andere granen, niet kunnen. Bij mij is Amaranth dus weer uit den boze, wat in principe dus wel glutenvrij is...maar kwam heel slecht uit de test bij DML.
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
dullegreet
Actief lid

heb er eens op gegoogled :

http://www.foodlog.nl/geknipt/bericht/c ... havermout/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Havermout

de info is dus tegenstrijdig maar er zou idd een glutenvrije variant van bestaan, te krijgen onder de merknaam Provena........http://www.glutenvrijewebshop.nl/havermout-vlokken.html

"Glutenvrije havermout kan je bij de glutenvrijemarkt.com bestellen. Het is van het merk Provena en komt uit Finland, gegarandeerd glutenvrij. Ik nam het vroeger ook mee uit Noorwegen of liet het mijn broer meebrengen (die is met een noorse schone getrouwd) maar dat hoeft nu niet meer. Erg handig."

goed om weten dus want ik maak nu porridge met gierstvlokken en die is niet half zo lekker ......
cleopatra
Donateur
Donateur

Bericht door cleopatra »

marlène schreef:Ik hoopte in kippetjes in de tuin met groenafval vol te mesten. Maar dan moet je die beestjes ooit hun nek omdraaien ... ai. Het kippehok heb ik, de kipjes dus nog niet. Mischien ooit voor de eitjes.
Begrijp ik marlène, zou ik zelf ook niet echt zien zitten...
Mijn ouders hebben gelukkig wel kippen, maar ook enkel voor de eitjes hoor :wink: En daar geniet ik uiteraard van mee.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ben toch weer moeten stoppen met de havermout, hoor, gluten of geen gluten.
Ik heb weer pijn in mijn knie, heup, benen, hoofd, mijn ogen zijn ontstoken, heel moe...
spijtig, ik dacht dat ik er nu wel tegen kon, en dat ik iets gevonden had om te eten.
dus, maar weer terug naar mijn ander regime. :( :(
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

Spijtig voor jou karolien. Zelf kan ik er wel tegen, maar mijn man heeft er ook last van. We hebben allebei glutenintolerantie.
Van haverzemelen heb ik nog niet gehoord, wel van havervlokken. Die heb ik al eens gekocht als de havermout er niet was. Hetzelfde effekt maar veel minder lekker om te eten. Meer kleverig.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Een tip voor wie nog boodschappen moet doen: deze week zijn in NL de glutenvrije noedels van King Soba bij de Natuurwinkel in de aanbieding. Inslaan dus!

Afbeelding

IK KOOK ALTIJD EEN SIMPELE ROERBAKSCHOTEL MET DIE NOEDELS: UITJE BAKKEN MET WAT PEPER EN ZOUT, DAN FIJNGESNEDEN SPERZIEBOONTJES (DIEPVR) MEE BAKKEN EN EVT WAT MAIS. OOK LEKKER MET PAPRIKA OF WORTEL. VOOR DE EIWITTEN: TOFU. BIJ DE BIOWINKEL HEBBEN ZE LEKKERE MILDE SAMBAL: HOTTIE HEET HET MET PAPRIKASMAAK. DIE KAN JE OP TAFEL ZETTEN EN DAN KAN IEDER HET ZO HEET MAKEN ALS IE WIL! EN VERGEET NATUURLIJK NIET PEPER EN ZOUT EN FLINK WAT KNOFLOOK. EET SMAKELIJK!
dullegreet
Actief lid

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lekkere noedels, die van king soba, in belgie zijn ze te koop in de bioplanet en bij origin'o......

heb ondertussen de glutenvrije havermout van provena gevonden en besteld op glutenvrijemarkt.com, in belgie is hij anders niet te vinden.
Hij is wel anders dan de havermout die we hier kopen, het zijn grotere vlokken. Hij is idd glutenvrij omdat hij anders geteeld is en er geen kruisbestuiving geweest is met andere granen zoals hier reeds eerder vermeld.
Heb hem gisteren geprobeerd maar heb mij de ganse nacht rot gekrabd van de jeuk .......of het nu daar van komt of van iets anders weet ik niet maar ik voel mij redelijk ellendig vandaag..............k zal het dus nog eens moeten heruittesten............
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Jaaaa...heb gister ook groots ingeslagen van die noedels, zijn erg lekker idd. En ze hadden ook de Boekweit versie nu, ook Gl. vrij, ga ik ook maar eens uitproberen...voor de afwisseling ;-)
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

Hier zijn ze niet in de aanbieding :(
dullegreet
Actief lid

de boekweitversie is ook lekker maar ik verkies die van bruine rijst en om te wokken die van witte rijst.
k heb vorige week bij origin'o glutenvrije bio penne gekocht van Rice & Rice, ook heel lekker.....veel beter dan de meeste glutenvrije pasta die van maismeel gemaakt is. Deze is van rijstmeel gemaakt en minder papperig. k heb nog een andere gekocht van volle rijst ook maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Bij carrefour hebben ze nu ook een gans assortiment glutenvrij, waaronder verschillende pasta's, mengeling mais/rijstmeel, maar ook die heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Plaats reactie