Glutenvrij eten

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Yorunn
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 aug 2007, 15:13

Glutenvrij eten

Bericht door Yorunn »

Wie heeft er ervaring met glutenvrije voeding?
Ik hoorde iemand die Fm heeft zeggen dat die zich beter voelde sinds hij glutenvrij ging eten
Ikzelf ben er nog niet aan toe om dat te gaan testen
Moet zelfs gaan uitpluizen hoe ik mijn eetpatroon zou moeten aanpassen dan :oops:
cinders
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2006, 14:43

Glutenvrij eten

Bericht door cinders »

Ik ben hier ook naar op zoek, naar verhalen hieromtrent.
Ik heb onlangs nog van iemand gehoord die CVS had (niet in een erge vorm, maar wel al vele jaren last), en daar zo goed als volledig van hersteld is door glutenvrij te gaan eten.
Ook in het laatste onderzoek van Dr. De Meirleir wordt gepraat over een verstoorde darmwerking welke mogelijk veroorzaakt wordt door glutenrijke voeding. Andere energie-artsen schrijven dat bijna standaard voor, een glutenvrij dieet. (zelfs als dat niet te zien is in bloedonderzoeken, blijkt het toch mogelijk te zijn dat gluten de darmwand aantast)

Nadeel is dat, naargelang hoe ernstig het met de darm gesteld is, het lang kan duren eer er een effect is van glutenvrij dieet.
Ander nadeel is natuurlik ook dat het helemaal niet makkelijk is om vol te houden, het beperkt veel.

Toch de moeite om te proberen denk ik..
tony
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 okt 2008, 19:39

Glutenvrij eten

Bericht door tony »

Ik volg een glutenvrij dieet, en ook koemelkvrij, suikervrij, fructosevrij en nog een paar dingen vrij. Dit volg ik omdat er uit een voedingstest bij Meirleir is uitgekomen dat ik daar niet tegen kan. Sinds ik dat dieet volg voelen mn darmen een stuk beter en heb ik minder last van hypoglycemie. En in het begin is het wel lastig vol te houden het dieet, maar het went snel hoor;) En in natuurvoedingswinkels zijn er gelukkig nog veel producten die je wel mag eten.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Voor 24 zaken intolerant aldus de test, ook gluten.
Het is even wennen, maar je kunt prima glutenvrij eten.
Dat is echt goed te doen.
Echter met nog andere intoleranties erbij, wordt het steeds lastiger, maar alsnog is het te doen.
Verschil is duidelijk merkbaar.
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Ik eet sinds november gluten en lactosevrij en het is even een aanpassing. Thuis kan ik vrij gewoon en lekker eten, ergens anders is dit moeilijk. Op restaurant gaan lukt nog als je voordien even informeert , maar vooral bij vrienden of familie eten vind ik heel moeilijk. Je mag dan al komen eten en dan moet je ze voordien nog een heel vragenlijstje geven ook.

ik heb wel veel minder last met mijn darmen. Als ik per ongeluk toch eens iets verkeerds binnen krijg ben ik er wel heel ziek van. Ik stond voordien telkens ziek op na de maaltijd en dat is nu wel weg. Het verschil is voor mij in ieder geval wel groot genoeg om er mee door te zetten.

Groetjes Nele
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Okee, ik ben om en ben glutenvrij gaan eten. Voor wie een beetje Engels kan, is er plenty te vinden op het internet.

Maar dat betekent ook glutenvrij drinken. Jammer, want ik ben geen koffieleut en omdat ik ook niet veel van suiker mag hebben blijft er niet veel te drinken over. Ik drink nu voornamelijk thee en water. Maar ik mis iets warms (dus anders dan thee) en dronk meestal bamboekoffie. Helaas zit daar tarwe in en is het zodoende niet glutenvrij. Iemand tips?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ook geen suikerriet?

Ik maak regelmatig een miso-soepje.
Verder cacao van de biowinkel met rijstmelk.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik ben, op advies van christine tobback, sedert een tweetal maanden ook overgeschakeld naar glutenvrij hoewel in mijn bloed geen glutenintolerantie aangetoond is vorig jaar.

Ik moet zeggen dat mijn darmen er stukken beter door zijn en ik heb ook veel minder last van maagzuur.
Ik had ervoor ook een vreselijk vervelende uitslag tussen mijn billen die met momenten heel pijnlijk was en daar ben ik ook grotendeels van af.
Ik ben wel ook quasi grotendeels overgeschakeld naar suikervrij, behalve een beetje confituur smorgens op mijn boterham, en dat doet er ook heel veel aan. als ik daar eens durf in zeuren heb ik de uitslag onmiddellijk terug.
als ik durf brood eten heb ik de dag nadien diarree......

Wat ik wel heb, sedert het dieet van tobback, is dat ik veel meer last heb van spierpijn en gewrichtsontstekingen en het glutenvrij heeft daar niets aan verholpen. 2 weken geleden heeft ze er mij dan ook nog magnesium bijgegeven om te zien of dit helpt, maar dit kan ik nog niet zeggen..... t schijnt dat je dat minstens een maand moet nemen om resultaat te hebben.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

k zal hier maar verder doen, want mijn scherm verspringt weer continu :roll: .
de oplossing voor dit probleem staat hier te lezen :wink:

ik vind het glutenvrij op zich niet echt zo'n probleem, ik bak mijn brood zelf en als we ergens heen moeten neem ik een paar sneetjes mee als dit nodig is en voor tussendoor neem ik glutenvrije betterfood mee. Desserts probeer ik af te blijven......

wat ik wel een serieus probleem vind is op reis gaan. Ik vertrek eind deze maand voor 12 dagen naar cyprus en kan wel glutenvrije crackers mee doen voor ontbijt maar wat met lunch en avondmaal etc ???? we hebben half pension en daar zal gegarandeerd regelmatig pasta etc bij zijn en vanalles wat ik niet mag eten, wegens allergisch......en een broodje of pizza of pita over de middag zal ook niet kunnen....... dus hoe ik dat zal moeten oplossen weet ik nog niet echt............
t zal regelmatig diarree worden vrees ik :? en het erge is dat ik, sedert ik met het dieet begonnen ben, heel erg op zowat alles reageer .......
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Ik moet ook al een tijdje glutenvrij eten en vind dat dat best meevalt.
In de bioshop heb je een heel assortiment aan broodjes, pizzabodems, pasta, cornflakes...

Uit eten gaan heb ik al lang niet meer gedaan en familiefeestjes zijn meestal ook een probleem. Vorige week heeft Christine Tobback me DAOSIN voorgeschreven om te proberen. Dat zou de histaminevrijzetting blokkeren waardoor je geen allergische reacties krijgt. Heb het zelf nog niet geprobeerd (nog maar pas kunnen bestellen) maar kan misschien ook een oplossing zijn voor op vakantie ?

Bovendien kan je misschien eens in de plaatselijke apoth. informeren naar glutenvrije produkten ? Vr Cyprus weet ik het niet, maar in Italië hebben ze het wel.

Het avondmaal lijkt me niet zo'n probleem, gezien je dan toch vnl groenten(saladbar) en evt.vlees of vis kan nemen.

Laat het in ieder geval geen stressfactor zijn en geniet van je vakantie !
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

had hier een gans boek getikt maar ben het verdomd weer kwijt .......

ik had die google chrome onlangs al geïnstalleerd en heb het daarnet herinstalleerd maar het maakt geen verschil.......mijn scherm blijft wegglijden vanaf een bepaald stuk tekst
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

t is er nu precies toch doorgekomen, maar hij doet nu vanalle andere onnozelheden zoals vragen of hij naar het engels moet vertalen etc.......enfin, we zullen zo maar voort doen 8)

@cleopatra : ik neem die daosin al een tijdje als ik buitenhuis moet eten en tobback raadde aan het om het thuis ook dagelijks te nemen gezien ik zo veel klachten blijf hebben......maar ik heb medicatie intolerantie en met die magnesium er bij vind ik het al genoeg momenteel. Ik kan het nemen maar heb er toch wel wat last van dus die daosin erbij zou te veel kunnen zijn.

Maar op reis zal ik er sowieso 2 per dag nemen, maar dat helpt enkel tegen histamine hé, niet tegen gluten....

normaalgezien huren wij een huisje op vakantie en koken we zelf maar toevallig hebben we nu een studio met half pension, en geen buffet, maar bediening aan tafel..............enfin, k zie wel wat ik wel of niet kan eten , k denk niet dat ik er mij al te veel van zal aantrekken .......
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

@dullegriet : ik heb met het basisdieet van C.Tobback ook gunstige resultaten, maar had na een aantal weken ook last van verschillende ontstekingen (acute nier- en leverontsteking, gewrichten).
We zijn dan zelf op zoek gegaan naar de oorzaak en het bleek aan de koolzaadolie te liggen die je overal rijkelijk moet overdoen.
Deze is namelijk ontstekingsbevorderend.
Volgens DML komt dat bij een klein percentage van de gebruikers voor.
Ik heb ze vervangen door lijnzaadolie dewelke ontstekingsremmend werkt en de klachten zijn verdwenen.
Misschien kun je die piste eens proberen?
Daosin neem ik ook wanneer ik ergens ga eten. Mijn man moet het dagelijks nemen. Met wisselend resultaat, maar het is ook moeilijk om te weten waar je op reageert, er spelen nog zoveel andere faktoren een rol.
Nog een fijn verlof in elk geval!
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

bedankt voor de tip hoor ! ik zal het zeker proberen.

ik had vroeger wel last van pijnlijke, snokkende gewrichten maar quasi niet van gewrichtsontstekingen. nu heb ik een onstoken heup- en schoudergewricht en ook veel meer problemen met mijn rug, allemaal begonnen sedert het dieet van tobback .....
Gebruikersavatar
marioman
Beginner
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 dec 2009, 16:12
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door marioman »

Ik ben nu ook 3 weken bezig met het eliminatie-dieet
Gluten- en Melkvij + beperking fructose
Maar heb momenteel ook meer last v/d spierpijnen
Vroeger had ik altijd diaree en nu constipatie
Wel felle buikkrampen,maar moeilijk stoelgang kunnen maken

Zijn er nog mensen die constiperen v/h glutenvrij eten ?
Wat doen/nemen jullie hiertegen ?
Plaats reactie