Glutenvrij eten

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Dullegreet bedankt voor je tips
Ik kan ook slecht tegen paprika en tomaten die prikkelen mijn darm behoorlijk..
Het is echt uitzoeken wat wel en niet kan wat een gedoe he!!

Ik gebruik mijn broodbakmachine omdat ik kant en klaar brood heel duur vind en ook niet lekker.
Ik ga straks aan de dietiste vragen of ze een tip heeft om brood te vervangen voor wat anders of dat bv het brood roosteren een idee is om het enigszins eetbaar te maken
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

stargazertje schreef:@dullegreet, heb jij een advies voor broodbakmachine? Ik heb de laatste tijd rond lopen kijken maar de een zegt dit en de ander zegt dat. Ik weet ook echt niet hoe groot de inhoud bv moet zijn. Zit te twijfelen tussen zelf maken en de AHbroden.
ik had er een dure gekocht van tefal omdat daar een speciaal programma op zat voor glutenvrij brood, maar nu blijkt dat mijn brood beter is op het gewone programma voor standaardbrood...... dus ik veronderstel dat om het even welke machine ok is. ik kan broden bakken van 750-1000-1250 gr, maar ik zet de mijne op 1000 gr, voor een brood met 500 gr meel...
jenny
Beginner

Bericht door jenny »

Hallo,

Hier Jenny terug!

Ik ga morgen beginnen glutenvrij te eten, dwz. smorgens alleen fruit, alle fruit is goed voor mij(heb bodyscan laten doen, en kom suiker tekort-zegt dat ik zoveel fruit mag eten als ik aankan).

smiddags aardappelen, met groeten en stukje vlees, ofwel biefstukje of anders als ik graag varkenvlees eet(maar dat doe ik bijna ni) is de beenhouwerij van renmans(aldi) glutenvrij, dat weet ik van mijn schoonzus, die al een jaar glutenvrij eet. Soms bak ik me een tonijnsteak erbij of een zalmsteak. Ik ga ook beginnen met glutenvrije pasta te maken, maar ga eerst mijn andere opgebruiken,

namiddag : een glutenvrij reepje of koekje.

savonds: twee boterhammetjes, die ga ik normaal eten, met wat vette vis, of gerookt paardefilet, of wat kipfilet, of makreelfilets.

Hopelijk lukt het mij zowat!

groetjes jenny

Ho
een schouderklopje heeft nog nooit iemand verwond!
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Bodyscan, suikertekort? Wil je daar wat meer over vertellen?
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

FYI:

Hoe "hoger" de vis in de voedselketen, hoe vervuilder hij is volgens dr Proesmans.
Tonijn zou dus niet goed zijn.

Als je zalm wil eten, het huismerk van Delhaize heeft een bepaald logo onderaan in het midden dat aanduidt dat het wilde vis is. De enige betaalbare zalm op de markt voor zover ik ben ingelicht.

Nog een tip: Varkensvlees vergroot de doorlaatbaarheid van de darmwand. Slecht nieuws voor mensen met leaky gut.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Weet iemand hier lekkere receptjes met boekweit of polenta, heb vandaag twee pakjes meegenomen uit de natuurwinkel, maar weet nog niet wat ik er mee moet klaarmaken...alle tips zijn welkom om wat te kunnen afwisselen met dat ellendige glutenvrije brood, daar word ik niet zo blij van...

@Karolien, havermout is van zichzelf ook glutenvrij...sprak vandaag een dietiste die bij de natuurwinkel werkt, en vroeg het haar, omdat ik het zelf ook niet wist...at zelf juist de laatste tijd vrij vaak havermout in de ochtend en had nog wat over, er stond bij de glutenvrije producten ook havermout en ik vroeg wat het verschil is met de 'gewone' alleen dus dat deze in een aparte fabriek is verwerkt, zodat er geen kruisbesmetting kan plaatsvinden, ik kan dus wel rustig eerst de oude opmaken...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

het glutenvrij brood roosteren werd al dikwijls aangehaald. Nu heb ik ondervonden dat het lekkerder is als je het in twee keer roostert. In plaats van op stand vijf ineens, doe ik het eerst op vier en dan nog eens op één. Het brood is dan crocanter en droger, een stuk lekkerder vind ik.
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Heb het al super krokkant getoast in de oven zelfs, leek wel een cracker, maar het blijft echt niet zo lekker, zit een soort gerookte makreel lucht aan, niet echt lekker met honing...
Ga hierna een ander merk proberen, maar vrees toch dat rijstwafels me meer bevallen, alleen dat stilt de honger weer niet zo best...
(Emily Dickinson)
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

ik heb ze van het merk "Schär" en de soort : Rustico.
Na bijna twee jaar ben ik het wel gewend geraakt.
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Ja, het zal bij mij ook wel wennen, alles voor het goede doel en er zullen er wel bij zijn die beter smaken ook...ook wil ik gaan proberen om zelf te bakken, maar daar nu nog even de puf niet voor om alles in huis te halen en uit te zoeken, eerst maar eens zo proberen en zien hoe dat bevalt...
(Emily Dickinson)
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Zijn jullie ook afgevallen na het gestopt te zijn met gluten?
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

Niet alleen van het glutenvrij eten, maar van het volledige eliminatiedieet van C.Tobback, ben ik zes kilo afgevallen.
Intussen terug twee bijgekomen, omdat ik het iets minder strikt volg.
De aangepast voeding is volgens mij het belangrijkste om minder pijn te hebben.
jenny
Beginner

Bericht door jenny »

Wel Janine,

Een Bodyscan is een computer waaraan 2 koperen plaatjes zijn bevestigd waar je je handen oplegt, en nog eens 2 voor je voeten op te zetten.
Dan meet die scan je hele lichaam, organen, suikergehalte, vit. en mineralen tekort, enz.

Ik heb dit laten meten: alles was goed vit. en mineraal had ik overal genoeg van behalve vit. c.(die neem ik nu bij in kauwtabl.), had ook wel suikertekort, vandaar dat de alternatieve arts me zei : eet fruit zoveel als je kunt, dat zijn vluchtige suikers.

Ook mijn vetgehalte is te weinig, maar ik ben wel te mager, weeg 45kg en meet 1.54m. volgens arts was dit goed , enkel te weinig vetgehalte.

Zelfs mijn immuniteit was goed(dat versta ik eigenlijk ni, want de weerstand van cvs'ers is toch ni goe) MAAR mijn energiepeil stond op NUL.
Dat ziet hij bij de meeste cvs'ers.

Zo dit was wat uitleg van mijn onderzoek.

groetjes jenny :wink:
jenny
Beginner

Bericht door jenny »

Hallo Marlène,

Bedankt voor de tip dat tonijn ni zo goed is voor ons, dat wist ik ni,
hoe zit dat met de vis is vis dan ni zo goed voor ons? Of sommige wel en sommige niet?

groetjes jenny
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

marlène schreef:FYI:

Hoe "hoger" de vis in de voedselketen, hoe vervuilder hij is volgens dr Proesmans.
Tonijn zou dus niet goed zijn.

Als je zalm wil eten, het huismerk van Delhaize heeft een bepaald logo onderaan in het midden dat aanduidt dat het wilde vis is. De enige betaalbare zalm op de markt voor zover ik ben ingelicht.

Nog een tip: Varkensvlees vergroot de doorlaatbaarheid van de darmwand. Slecht nieuws voor mensen met leaky gut.
Uberhaupt vis, vis is niet echt vrij van (gevaarlijke)stoffen.
Het nederlandse viscentrum adviseert dan ook niet zonder reden niet meer dan 2 keer per week vis te eten.
Helaas.. ik heb geen andere keuze, en ook kip zit vol antibiotica. 2 slechte producten in 1 om dagelijks te eten. Toch maar dagelijks mijn vette visje en kip nuttigen.

Het beste kun je vis kopen uit de middenzones van de oceanen. Wat je veel ziet is bijv vis uit noorse, zweedse kustgebieden enzovoort. Absoluut geen vis uit kustgebieden. Eet ik ook hoor..maar blij ben ik niet en dat moet je er ook niet mee zijn.
Plaats reactie