Glutenvrij eten

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, ik eet ook veel minder brood sedert ik glutenvrij eet, het passeert zo moeilijk door je strot hé :roll: .

ik heb vorige week ook heel lekkere pannekoeken gebakken, met de glutenvrije mix van damhert (rijstmeel), heel lekker........maar er moest wel een serieuze klont boter in ......

je kan ze ook bakken met de bakmix van schar, maismeel dan, het recept ervoor staat in het kookboek van tobback, dat zal ik één dezer ook eens uitproberen .....mag enkel maar een beetje olie in, maar ik weet sowieso al dat ik maismeel moeilijker verdraag .......
Madelief
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 07 okt 2008, 22:07

Glutenvrij dieet

Bericht door Madelief »

samengevoegd. Louisa, moderator ME-gids.net

Hoi,
ik ben eigenlijk op zoek naar mensen met ervaringen bij een glutenvrij dieet.
Ik heb naast de vermoeidheid al jaren last van mijn darmen, met name links onderin. Ik heb een erg wisseld ontlastingspatroon. Ook vaak last van de maag, misselijkheid en zuur wat omhoog komt (gallige reflux).
Bij bloedonderzoeken en darmonderzoek (onderste deel van de darm) en maagonderzoek niets afwijkends gevonden.
De huisarts wil graag dat ik een maand of 2 glutenvrij probeer te eten, moet binnenkort ook naar de dietiste.
Ben benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben.
en ik lees op internet ook dat je er wel van aan kunt komen, ik ben allang blij dat ik er net wat kilootjes af heb en hoop niet dat ik er van aan kom.

Groetjes
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Glutenvrij dieet

Bericht door marlène »

Zeer goede ervaringen tot hiertoe! Kan het alleen maar aanmoedigen.

Tip: Stop ook met tomaten en melkprodukten eten dat ontsteekt je darmslijmvlies ook maar om van de rest nog maar te zwijgen.

Je komt er niets met bij, geen zorgen maken.

Wat goed dat je huisarts in die richting denkt! De meesten denken net andersom. Je kan tevens Neurozym aanschaffen via internet, dat herstelt je darmslijmvlies nog sneller.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Glutenvrij dieet

Bericht door bloemetje »

Hoi Madelief, als je het zeker wil weten (heel slim wat Marlene ook zegt over andere voedselintoleranties), dan zou je de test van US Biotek kunnen doen. Kost wel E 150, maar dan weet je tenminste of het in jouw geval idd gluten, tomaten en lactose zijn of iets anders. Veel forumleden hebben deze test laten doen.

Suc6 ermee verder, groetjes, Bloem
Madelief
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 07 okt 2008, 22:07

Glutenvrij dieet

Bericht door Madelief »

Ik kwam bij de huisarts om te vragen voor vitamine b12 injecties, maar hij staat hier niet positief of negatief tegenover, maar door de bloedwaarde
(253) was volgens hem niet nodig om te injecteren en ook omdat het volgens hem niet wetenschappelijk was bewezen?!
Nu dus dit proberen en wellicht psychologische ondersteuning ivm acceptatie.
Heb een lactoseonderzoek gehad en was niets uitgekomen.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Dat is weer DE klassieke reactie op B12.
Daar kan je op dit forum genoeg uitleg over vinden.

Ik eet al een hele tijd glutenvrij.
Dat is helemaal geen drama, er zijn ergere dingen.
Ook geen melkproducten want melk is zeker niet goed voor elk, zoals ons al eeuwen wordt voorgehouden.

Mijn pijn zat ook altijd links. Ik kreeg vroeger opstoten die soms 5 dagen duurde ! Heb dat na veel onderzoeken zelf onder controle gekregen met Omega 3.

Probeer het dieet zeker eens uit ! Véél succes !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
pistache
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 mei 2008, 10:07

Bericht door pistache »

hoi madelief,

ik volg al meer dan anderhalf jaar een aangepast dieet op basis van de resultaten uit de voedselintolerantietest van US BIOTEK (zoals bloemetje hierboven schrijft: echt een aanrader!).

ik heb daar ZEER VEEL baat bij. heb nu totaal geen last meer van mijn maag en darmen, behalve als ik mij bezondig aan de voor mij 'verboden voeding'.

volgens deze bloedtest ben ik intolerant voor ALLE zuivelproducten, ondanks een negatieve lactosetest (de ademtest die jij waarschijnlijk ook bedoelt).

het verschil zit hem hier: bij de lactosetest bekijkt men het melkSUIKER, terwijl de bloedtest van biotek kijkt naar caseïne ofwel melkEIWIT.

volgens de bloedproef mag ik ook geen gluten eten, dus bak ik zelf mijn glutenvrij brood. maar niet alle glutenvrije bloem is goed voor mij want ik mag ook geen tarwe en veel glutenvrije meelsoorten bevatten tarwezetmeel...

je ziet, het zit hem echt in details.

oh, en als ik je kan geruststellen, ik ben door deze manier van eten al 10 kilo afgevallen :wink:
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ik had ook diezelfde pijn linksonderaan in mijn buik, ik noemde het "mijn stukje rotte darm" 8) en door glutenvrij te eten en ook de anderde dingen te laten waar ik allergisch op scoorde heb ik die pijn nog heel zelfden, behalve als ik iets eet wat niet mag uiteraard ............

ik heb geen coeliakie, geen glutenintolerantie maar toch heb ik baat bij het glutenvrij dieet. ik ben veel minder opgeblazen, heb veel minder gerommel in mijn buik en ook veel minder last van mijn maag.

en wat die B12 betreft, ik heb meer dan 500 in mijn bloedwaarde, dus absoluut meer dan genoeg maar ben een aantal weken toch begonnen met B12 te drinken (niet spuiten dus) en tot nu toe neem ik 1 x per week een heel lichte dosis, ik heb namelijk medicatie-intolerantie, maar toch ben ik precies helderder van geest............hoewel de dosis 10 x lager ligt dan de voorgeschreven dosis door DML;

Ik neem nu 1ml/1mg en zal dit vlg week verdubbelen, als ik daar geen last van heb zal ik overschakelen naar de aanbevolen dosis van 10 mg/2 ml
ben79
Gevorderd lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2010, 16:35
Locatie: Wachtebeke

Bericht door ben79 »

Hey Marioman,


Ik heb net hetzelfde voor.

Sinds ik gluten-en lactosevrij ben beginnen eten ben ik ook constant geconstipeerd.loop altijd met licht krampen en in mijn stoelgang zitten precies kleine stukjes bloed.

Het zou idd leuk zijn als ik weet wat ik daaraan kan doen.
marioman schreef:Ik ben nu ook 3 weken bezig met het eliminatie-dieet
Gluten- en Melkvij + beperking fructose
Maar heb momenteel ook meer last v/d spierpijnen
Vroeger had ik altijd diaree en nu constipatie
Wel felle buikkrampen,maar moeilijk stoelgang kunnen maken

Zijn er nog mensen die constiperen v/h glutenvrij eten ?
Wat doen/nemen jullie hiertegen ?
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik ben van de week naar mijn dieetiste geweest
en die zei dat ze geen glutevrij dieet voorschrijft want dat is best heftig
als je maar een koekje van iemand anders aanraakt zegt ze dan moet ik mijn handen wassen ,en dan moet ik nog meer laten staan
ik drink geen melk wel karnemelk en yochert
ik eet geen havermout geen tarwe of brinta
geen pindakaas kaas ,en zo kan ik wel doorgaan
want ik ben intolerant voor veel voedings middelen
ik moet binnenkort naar mijn internist weer en zei zou contact
opnemen voor een bioptie van mijn darmen
ik geloof niet meer dat ik dit doet
er is al te veel aan mij geknoeit
dus ik wil een normaal dieet van haar
met dingen wat extreem last geeft aan mijn darmen
ook sommige groenten en fruitsoorten verdraag ik niet
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Sinds 1 week eet ik bijna geheel glutenvrij. Ik heb echter veel meer last van mijn maag en ingewanden en heb vaak meer koeienvlaai en na het innemen van probiotica weer constipatie. Ik heb wel gelezen dat je voor een echte vaststelling een gastroscopie met biopsie van de dunne darm moet hebben. Dat lijkt me ten eerste vreselijk maar ik heb ook gelezen dat als je met een glutenvrij dieet al gestart bent dit niet meer mogelijk is aangezien je darmen dan herstellen. Weet iemand of dit waar is?
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

dat klopt stargazettertje
dat vertelde mijn dieetiste ook
dus zou ze mijn internist bellen of hij dat onderzoek wil doen
maar als ik de meeste mensen horen dan lijkt het mij dat glutenvrije
dieet nog meer problemen geef
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Hmm, maandag dan maar aan Wijhuizen vragen of alles wat sneller in gang kan worden gezet. Mijn moeder zei dat het allemaal niet zo snel zou gaan qua genezing? En ik vind het ook trouwens niet erg om weer glutenvol voedsel te gaan eten. Dat vind ik toch net iets lekkerder smaken.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Bakt er iemand zelf tarwezetmeelvrij brood ?
Met welke bloem en ook het recept is welkom !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
pistache
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 mei 2008, 10:07

Bericht door pistache »

hoi Senna,
het glutenvrij meel van schär is tarwevrij. ik gebruik het recept dat op de verpakking staat.
meestal bak ik wit brood (mix-B) maar soms ook 150gr bruin (mix-dunkel) met 350 gr wit.
groetjes
Plaats reactie