Glutenvrij eten

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

ik was ook verschrikkelijk geconstipeerd van het glutenvrij, kon nog amper naar het toilet gaan. Ik heb eerst geprobeerd met gemalen lijnzaad door mijn meel te mengen maar dat hielp niet echt veel.

bij mij is het over gegaan met B-magnum te nemen, magnesium dus, op voorschrijven van tobback omdat ik ook heel veel meer last had van spier en vooral gewrichtspijnen. Nu heb ik meestal eerder te vlotte stoelgang ipv constipatie.

@lea : ik heb die lijnzaadolie geprobeerd ipv koolzaad maar wist je dat lijnzaadolie maar zo'n vier weken goed blijft ?
ik had er een flesje gekocht bij origin'o en was verwonderd dat er enkel flesjes van 25 cl waren maar een paar dagen gingen we binnen bij een winkel waar ze alle soorten olie van t vat hebben en daar hadden ze ook die lijnzaadolie. die dame vertelde me dat je ze altijd in de frigo moet bewaren en dat ze maar amper 4 weken goed blijft eens geopend, daarna wordt ze ranzig..............en idd, na 2-3 keer gebruiken was ze niet meer te eten, verschrikkelijke vieze en bittere smaak..............flesje van 5 euro in de gootsteen mogen gieten ........
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Hoi,
Ik ben nog niet op een echt dieet, maar probeer wel zelf suiker te vermijden, zoveel mogelijk, en meestal vervang ik melk nu door Sojadrink, en dat bevalt ook wel. Ik vroeg me alleen af hoe het zit met koffie, ik drink alleen in de ochtend 1 kopje om me weer een beetje mens te voelen, maar vraag me af of dit nu wel zo goed is voor de darmen, die het al zo moeilijk hebben.
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Lijnzaad is goed, maar ik heb horen zeggen dat als je dat jaren neemt, je het wel es aan je schildklier kan krijgen, dus, toch mee opppassen.
Wat ook heel goed is voor de darmen is Colon clean, dat zijn natuurlijke vezels, kan je kopen bij de natuurvoedingwinkle en kost een 13 euro, dus, dat valt nog mee, he.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Karolien,
karolien schreef:Lijnzaad is goed, maar ik heb horen zeggen dat als je dat jaren neemt, je het wel es aan je schildklier kan krijgen, dus, toch mee opppassen.
Even een nuancering geven. Ik hoop dat je dat goed vindt :wink:.

Lijnzaad nemen is goed, maar het heeft niets te maken met jarenlang gebruik wat niet goed zou zijn en je daardoor iets aan de schildklier kunt krijgen. Wees voorzichtig met het geven van (onjuiste) informatie waar mensen angstig van kunnen worden.

Bij een gezonde schildklier is er niets aan de hand.
Bij een schildklierziekte (hypo, hyper, Hashimoto, Graves) wordt het een ander verhaal. En dan gaat het vooral om overdreven gebruik.
Vrouwen met een traag werkende schildklier dienen overdreven gebruik van sojaproducten en van heel of gebroken lijnzaad en lijnzaadolie met toegevoegde lijnzaaddeeltjes, pindanoten, pijnboompitten, meervoudig onverzadigde vetzuren, fluoridetandpasta’s en kwik (amalgaamtand­vullingen) te vermijden. Ze bevatten alle stoffen die een onderdrukkende werking op de schildklier kunnen hebben. Amalgaamvullingen zijn erg schadelijk voor de schildklier.
Groetjes, Louisa
Afbeelding
dullegreet
Actief lid

karolien schreef:Lijnzaad is goed, maar ik heb horen zeggen dat als je dat jaren neemt, je het wel es aan je schildklier kan krijgen, dus, toch mee opppassen.
Wat ook heel goed is voor de darmen is Colon clean, dat zijn natuurlijke vezels, kan je kopen bij de natuurvoedingwinkle en kost een 13 euro, dus, dat valt nog mee, he.
Movicol is ook heel goed , bij mij was dat het enige dat vroeger echt hielp als ik, bijna continu, geconstipeerd was.
en je kan het zonder problemen dagelijks nemen..... ze geven het aan bejaarden die in een rusthuis zitten en dus te weinig beweging hebben waardoor die ook meestal geconstipeerd zijn....mijn moeder heeft het vorig jaar maanden aan een stuk dagelijks gekregen......
dullegreet
Actief lid

metoo schreef:Hoi,
Ik ben nog niet op een echt dieet, maar probeer wel zelf suiker te vermijden, zoveel mogelijk, en meestal vervang ik melk nu door Sojadrink, en dat bevalt ook wel. Ik vroeg me alleen af hoe het zit met koffie, ik drink alleen in de ochtend 1 kopje om me weer een beetje mens te voelen, maar vraag me af of dit nu wel zo goed is voor de darmen, die het al zo moeilijk hebben.
bij het dieet van tobback mag je smorgens wel een kopje niet te sterke deca drinken hoor.....je moet uiteraard zelf ondervinden of je er dan last van hebt of niet.....
soja is trouwens ook niet goed, veel te veel histamine, je neemt beter lactosevrije melk of rijstmelk of zo.....
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Hoi,
Ok, maar dus geen caffeine als ik het goed begrijp, dan kan ik het beter helemaal laten, aangezien ik het meer drink voor het effect dan voor de smaak, decaf ben ik geen fan van...dan houd ik het beter bij kruidenthee, hoe zit het met thee waar caffeine in zit? Groene thee, zwarte thee, zelfde verhaal neem ik aan?
Van die histamine is mij niet bekend, wat is dat, waar zit het allemaal in en wat doet het dat het zo slecht maakt voor je? Ik zal het nog wel even opgoogelen zo, maar misschien kun jij het makkelijk uitleggen aan mij als leek op dit gebied? ;-) Thanks!
(Emily Dickinson)
dullegreet
Actief lid

voor zover ik weet is théine even slecht als caféine.

dit is de uitleg wat histamine is en wat het doet :

http://www.adviesallergie.nl/hista_dieet.html
http://www.dietenlijst.nl/dieten/histam ... end_dieet/

het komt er in het kort op neer dat als je voedsel eet waar je allergisch voor bent of gewoon voedsel dat histamine opwekt er te veel histamine in je bloed aanwezig is waardoor je allerlei reacties kan krijgen als vochtophoping, pijnlijke spieren/gewrichten, jeuk etc .......
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

@ metoo - volgens mij is het sowieso goed om groene T te drinken, daar het dezelfde werking heeft als water: het afvoeren van afvalstoffen. Daarom ben ik om en drink ik nog maar een heul enkele keer een kopje zwarte T, gewoon voor de smaak. Verder altijd groene T in de hoop dat ik zo mijn troep kwijt raak.
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Thanks Dullegreet, dat word dus maar weer zonder koffie proberen vrees ik en ik ga mij er eens in verdiepen in dat histamine verhaal...zo blijf ik wel lekker bezig trouwens ;-)

@Bloem, jaa groene thee dronk ik eerst ook veel, maar nadat ik was doorgemeten, en die fijne druppels kreeg, daar bleek ik er ook op te reageren, of dat nou echt zo was?
Maar goed, drink dus eigenlijk nooit meer zwarte thee, vind zelfs de smaak niet meer zo, net zo als wanner je stopt met suiker, je suiker/zoet ook niet meer lekker vindt (ik dan tenminste) wel heel af en toe Earl grey, maar dat is het wel, en verder heb ik een heel keukenkastje vol met allerlei kruidenteetjes. Drink ook veel water voor de afvalstoffen, en hoop idd dat het werkt...
(Emily Dickinson)
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Misschien constipatie wegens witte bloem ? op basis van rijst ?
Ik bak altijd bruin brood (met vezels).
Ik vermijd ook op basis van tarwezetmeel.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
dullegreet
Actief lid

ik heb nooit wit gebakken hoor, ik had eerst een lichtbruine mix van bioplanet waar een beetje lijnzaad in zat en daarna heb ik het witte meel van schar gemengd met het bruine van schar (maïszetmeel, lijnzaadmeel, boekweitmeel, erwtenzemelen, rijstzemelen, plantaardige vezel, zout, suiker, verdikkingsmiddel: guarpitmeel), geen rijstmeel dus.......

mijn vriend at solidair met mij glutenvrij maar die is er moeten mee stoppen want die zat echt compleet geblokkeerd.......

bij mij is het maar gebeterd met dat magnesium te beginnen nemen, daarvoor was het ook echt niet te doen......
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

@Louisa,

De informatie over lijnzaad kwam nochtans van een dokter,(bio-medicus, of zoiets) hij geeft lezingen over het ganse land, en er was een vrouw die bij ons aan tafel zat, die jaren lijnzaad nam en het aan haar schildklier gekregen had.
volgens die dokter door jarenlang lijnzaad te nemen.

Voor de rest was zijn informatie heel goed, had het ook over omega 3, koolzaadolie, ...
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Kun je glutenvrije broodmix (voor de machine) zonder e-nummers en zonder boekweit ook ergens online bestellen??

Alvast dank.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
dullegreet
Actief lid

http://www.revogan.be/NL/html/gluten_intro.asp, als je in belgie woont tenminste ............

in nl. zijn er vlg mij wel verschillende sites waar je glutenvrij online kan bestellen, gewoon eens googlen op glutenvrij of Schar of zo
Plaats reactie