Ik ontving nog de aanvullende informatie van Sanquin:
Ik blijf deze informatie toch verwarrend vinden. ME/CVS en CV (chronische vermoeidheid) worden door elkaar gebruikt. Weet men echt de verschillen tussen ME/CVS en CV? En wie beoordeelt de ziekte ME/CVS dan juist?Het doel van de keuring is de donor te beschermen tegen de mogelijk nadelige gevolgen door het afstaan van bloed en de patiënt te beschermen tegen mogelijke nadelige gevolgen door het ontvangen van componenten van bloed.
Donors met ernstige klachten van chronisch vermoeidheid van onbekende oorzaak worden in Nederland afgekeurd ter bescherming van de donor zelf. Dit houdt in dat als een donor met (lichte) chronische vermoeidheid de dag van de donatie zich fit voelt, wordt hij of zij voor de donatie goedgekeurd.
In het geval van een vermoeidheidsyndroom na een Cytomegalovirusinfectie bepaalt de huidige richtlijn dat de donor bloed mag geven als hij tenminste 2 weken vrij van klachten is. Bij andere oorzaken van chronische vermoeidheid (bloedarmoede, hartziekten, enzovoort) gelden andere uitsteltermijnen. Omdat u aangeeft dat u het CMV in uw bloed heeft en aan vermoeidheid lijdt, kunnen we u nu niet goedkeuren voor donatie.
Over het CMV-virus vind ik de informatie eveneens niet helder.
Voor mij persoonlijk blijft de verstandigste oplossing gelden: geen bloed doneren en ook geen organen doneren.
Groetjes, Louisa