Is ME/CVS besmettelijk / overdraagbaar?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Wie van jullie durft nog op bezoek te gaan bij een pasgeborene?
Ik. Waarom niet?
Ik besef de mogelijke besmettingsfactor. Ik hoest niet in het kind r gezicht, ik zoen het niet op of bij het mondje of iets, deel de speen niet....
Dit deed ik overigens ook al niet voor het XMRV verhaal. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat het mogelijk iets besmettelijks kon zijn. Net als Henny deelde ik ook al geen glazen met anderen of wat ook. Maar van over-reacten wordt volgens mij niemand wijs.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

zonaanbidster schreef:

Wie van jullie durft nog op bezoek te gaan bij een pasgeborene?
Ik. Waarom niet?
Ik besef de mogelijke besmettingsfactor. Ik hoest niet in het kind r gezicht, ik zoen het niet op of bij het mondje of iets, deel de speen niet....
Dit deed ik overigens ook al niet voor het XMRV verhaal. Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat het mogelijk iets besmettelijks kon zijn. Net als Henny deelde ik ook al geen glazen met anderen of wat ook. Maar van over-reacten wordt volgens mij niemand wijs.
Ben je ethisch gezien het niet min of meer verplicht te melden aan de beide ouders van de pasgeborene dat je ME/CVS hebt en dus hoogstwaarschijnlijk (95%) een levensbedreigend, onbehandeld en tevens besmettelijk RETRO-virus vergelijkbaar met het H.I.V.-virus, in je lichaam hebt ronddwalen :?:

Als ik ouder van de pasgeborene zou zijn, zou ik dit op voorhand zeer op prijs stellen en uiteindelijk zelf kunnen beslissen of een dergelijk bezoek dan nog wel gewenst is. Dat lijkt me beter dan achteraf te horen te krijgen "waarom heb je me dat toen niet verteld"? :shock: :roll:

Hetzelfde geldt voor een eventuele nieuwe (liefdes) partner vriend en/of vriendin, stel hem/haar op de hoogte zodat men zelf een beslissing hierover kan nemen of (intiem) contact/omgang dan nog wel gewenst is in deze.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Als ik ouder van de pasgeborene zou zijn, zou ik dit op voorhand zeer op prijs stellen en uiteindelijk zelf kunnen beslissen of een dergelijk bezoek dan nog wel gewenst is. Dat lijkt me beter dan achteraf te horen te krijgen "waarom heb je me dat toen niet verteld"?
Ik ben verantwoordelijk genoeg, ik denk dat ik ook eerlijk en realistisch genoeg ben. 8) Iedereen in mijn omgeving is op de hoogte. Mijn huisarts, de mensen die mijn b12 injecties zetten, mijn fysio, ieder. Ze doen er niets mee en het interesseert ze ook geen ene bal om je eerlijk te zeggen.
Een verpleegster deinste even achterover bij het woord 'zoals HIV' maar de keer erop was alles idem. Ook deze ouders zijn op de hoogte. Zouden ze van me terug moeten deinsen? Zouden ze van een HIV persoon terug moeten deinsen bij huidcontact of als die in hun huis is, zouden ze maar liever niet de huisartsenpraktijk mijden ook gelijk, daar komen HIV positieven ook en mensen met AIDS en ik ook.
Dat lijkt me dus niet. Aangezien er heel veel meer dan de mensen met met ME met XMRV lopen. Moet ik ze ook vast waarschuwen voor zus v moeder die ADHD/autisme heeft? Daar is mogelijk dus ook XMRV, hoever moeten wij gaan op dit moment? Zullen we de scholen ook vast inlichten over hun ME leerlingen, hun autistische leerlingen, de ouders die op school komen met hun pasgeboren andere kroost zeggen kijk uit want hier loopt een leerling met autisme? etc.? Dit is vooralsnog dus een lastig onderwerp als we niet meer weten. Ik heb de bloedbank gebeld, ook zij trekken de schouders op. Verantwoording heb ik genoeg, maar wat is op dit moment reeel?
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

zonaanbidster schreef: Daar is mogelijk dus ook XMRV, hoever moeten wij gaan op dit moment?
Daar heb je helemaal gelijk in @zonaanbidster 8)

ME/CVS gun ik zelfs mijn grootste vijand niet heb ik van meet af aan altijd al geroepen :!:

Dus zeker mijn dierbaren wil ik kost wat kost behoeden voor dit RETRO-virus, misschien sla ik daar in door, wie zal het zeggen.

Aangezien ME/CVS tot op heden nog steeds een ingebeelde ziekte is, worstel ik nou eenmaal met ETHISCHE vraagstukken als deze :roll:

Ergens op het forum heb ik geschreven ME/CVS roept nou eenmaal zoveel meer ethische en complexe vragen op............ :roll: :!: :idea:

"Gelukkig" ben ik niet de enige ME/CVS-er die daar mee worstelt :wink:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.

LyME en co's INFO-topic!
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Net als Henny ga ik in geen geval bloed of organen doneren en heb ik reeds lang een reeks maatregelen genomen inzake persoonlijke hygiene zoals bestek delen.

Een baby op de schoot nemen zou ik wel doen maar een pasgeborene niet. Daar heb ik trouwens geen behoefte aan, bezoek, drukte, ziekenhuisbacillen, ...

Wat een nieuwe partner betreft, dat vind ik de moeilijkste vraag. Ik zou er geen antwoord op kunnen geven. Hoe verklaar je dan de jonge kinderen die ziek zijn geworden en waarvan de ouders beiden gezond zijn?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Lynn
Donateur
Donateur

Bericht door Lynn »

Ik snap even niks van deze discussie.. Mag een HIV patient geen pasgeborene vasthouden? Waar gaat dit over! Waarom zouden wij als ME'er daar uberhaupt over na moeten denken! Bloed/sex en misschien speeksel is besmettelijk, maar mogen we dan geen baby's meer vasthouden? Zijn onze armen ook al besmettelijk??
Ik weet inmiddels dat ik ook voorzichtiger moet zijn met omgang met mijn eigen zoontje, maar het blijft een peuter.. Die absoluut ZELF beslist dat ie zn natte plakzoen bovenop mn mond plaatst.. (nee dit kun je niet altijd voorkomen dit doet ie het liefst als ik lig te slapen).. Regelmatig is in het nieuws dat HIV patienten zo gewoon mogelijk behandeld willen worden.. Voor ME'ers is dit toch niks anders? Ik geloof niet dat we onszelf ook nog eens deze (naar mijn mening) te ver doorslaande ideeen moeten opleggen..
Heb mn donorcodicil overigens ingetrokken en bloed geven deed ik al niet, maar verder.. Toen mijn buurvrouw mijn eerste injectie zetten heb ik haar ook gewaarschuwd.. Ze haalde dr schouders op en zetten de spuit erin..
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Hallo Lynn, ik begrijp je reactie tov pasgeboren best. We zijn geen leprapatienten. Ik heb persoonlijk geen behoefte aan pasgeborenen in mijn omgeving voor de bovenvermelde redenen.

Anderzijds zijn we vaak drager van bv Chlamydia pneumonia en als je daar niet op getest bent, lijkt het me niet wenselijk om heel kleine mensjes daar met te belasten.

Meer info omtrent deze bacil:
http://marrym.web-log.nl/mijn_weblog/20 ... pneum.html
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Lynn schreef:Ik snap even niks van deze discussie.. Mag een HIV patient geen pasgeborene vasthouden? Waar gaat dit over! Waarom zouden wij als ME'er daar uberhaupt over na moeten denken! Bloed/sex en misschien speeksel is besmettelijk, maar mogen we dan geen baby's meer vasthouden? Zijn onze armen ook al besmettelijk??
Hi Lynn, ik snap je verontwaardiging. Zoals Marlene zegt zijn we geen leprapatienten. Maar met alle enge verhalen over virussen en de besmettelijkheid van het H2S-verhaal van afgelopen zomer... soms weet ik het gewoon niet meer. Zelf wil ik ook geen contact met mensen die verkouden zijn: 1x niezen en ik ben de pineut. Dus andersom zou dat toch ook kunnen gelden indien wij virussen bij ons dragen die je een ander niet gunt?

Groetjes van Bloem
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

marlène schreef: Anderzijds zijn we vaak drager van bv Chlamydia pneumonia en als je daar niet op getest bent, lijkt het me niet wenselijk om heel kleine mensjes daar met te belasten.
Hoeveel procent van de bevolking zou dat hebben?
Hoe wordt het overgedragen (niezen en hoesten of anders?)?

Kan het zijn dat je door ME te hebben zo'n lage weerstand hebt, dat bijvoorbeeld allerlei van dit soort kwalen wat meer "woekeren" en dus duidelijker aanwezig zijn dan bij anderen die die kwalen ook hebben?
En er zowiezo door je klachten meer onderzocht wordt en dus ook meer wordt gevonden?

Bij snotterigheid, hoesten, niezen en ziekteverschijnselen bovenop ME, ( dat uitte zich bij mij vaak in een gevoel van totale uitputting ) vind ik het logisch om niet op kraamvisite te gaan. Goed handen wassen vind ik ook belangrijk.
Vaak gaan wij later op kraamvisite. Het kersverse gezinnetje heeft, in onze ogen, ook tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Er komen al genoeg anderen op visite.

De gedachten die ik kreeg bij wat Bloemetje schreef:
Door je eigen lage weerstand vind ik het logisch dat je bepaalde situaties mijdt. Ik denk dat heel veel mensen ongemerkt virussen bij zich hebben en kunnen overdragen.
Ik heb wel overlegd met anderen of ik wel langs kon komen als ik weer eens een verkoudheid had (en de hevigste periode voorbij was). Meestal kon dat wel. Zij hadden ook kinderen die met van alles thuis kwamen en ik ook. Bovendien hadden zij een betere weerstand en minder en minder snel last van verkoudheden.

Ik ben bang dat je door nu te verkrampt te gaan doen over besmetting, mensen met ME erger doet lijden en er voor anderen weinig gezondheidswinst te halen valt.

Zolang er geen duidelijkheid is over hoe en wat precies met virus, besmettelijkheid etc. zou ik zeggen : "Doe waar je je goed bij voelt (en wat je dus voor jezelf kunt verantwoorden)."
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

marlène schreef: DNA verandert alle dagen en niet alleen door ziekte.
Ik dacht dat het DNA van ME/CVS-ers geinfecteerd zou zijn geraakt door XMRV i.p.v. veranderd :?: :roll:

Wat betreft Chlamydia Pneumonia, bij mij is na het oplopen van deze infectie onmiddellijk ME/CVS ontstaan daar ben ik (nog steeds :twisted: ) heilig van overtuigd, ik heb het idee dat het nooit helemaal weg is gegaan uit mijn lichaam (chronische ontsteking?!) en soms zelfs reactiveert. :cry:

LyME en co's INFO-topic!
Eline
Actief lid

Bericht door Eline »

Na alle berichten hier ben ik ook erg bang geworden voor het feit dat wij misschien anderen hebben besmet. Ik vind echter dat wij niet moeten doordraven. Mensen met HIV kunnen dankzij hun medicijen heel goed functioneren. Ik schrik hier echt van de reacties. Het slaat nergens op dat HIV patienten geen zuigelingen zouden mogen vasthouden!!!
Ik ben al 13 jaar ziek en ben verpleegkundige. Moet ik nu ineens niet meer naar mijn werk omdat ik misschien besmettelijk ben?
Laten we de rust bewaren en afwachten. Ik geloof dat als dit virus echt zo besmettelijk zou zijn er veel meer mensen in Nederland ziek zouden zijn geworden
Feniks
Vertaler

Bericht door Feniks »

Wat misscien ook een verschil kan maken - hoop niet dat ik weer eens erg naief ben - dat HIV ook verspreid is door praktijken die veel van ons misschien niet vaak meemaken of uitvoeren. Bloed en organen doneren lijkt me gevaarlijk, onveilige sexs, en een bevalling .. Met een HIV patient kun je ook redelijk 'normaal' omgaan volgens mij. Maar zou wel zo fijn zijn als we snel meer weten, als ik dit door onwetendheid aan iemand door heb gegeven ...
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Reverse-transcriptase

@vgzm :
XMRV besmet niet echt je DNA.

zie de link hierboven en de filmpjes van Judy Mikovits (die op deze site staan)

XMRV komt in je "cel" binnen onder de vorm van RNA.
Eens het in de cel is dan zet/schrijft het zichzelf om naar DNA. Dat "omzetten" noemt men "reverse transcriptase"
Vanaf dat moment is xmrv dus DNA en gewoon een onderdeel van jouw DNA. Het is nu deel van je "ik"
Je kan niet strijden tegen je "ik" en dat is net hetgene dat een retrovirus zo gevaarlijk maakt.

Groetjes,
Orchidee
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Beste allemaal, ik wilde niemand tegen de haren instrijken. Maar sinds de verhalen van H2S en Xmrv zich opstapelen, waarbij ook wordt beweerd door een enkeling dat dit via speeksel (dus i.t.t. Hiv) kan worden verspreid, ben ik gewoon wat geschrokken. En geen betere plaats dan dit forum, dacht ik, dan de vraag te stellen.

Ik waardeer het zeer dat jullie met mij meedenken, hoor. Vergeet dat niet.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze hoe hiermee om te gaan en (zoals VGZM al zegt) eigen morele/ethische antwoord op de vraag.
epagneulbleu
Actief lid

Bericht door epagneulbleu »

orchidee schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Reverse-transcriptase

@vgzm :
XMRV besmet niet echt je DNA.

zie de link hierboven en de filmpjes van Judy Mikovits (die op deze site staan)

XMRV komt in je "cel" binnen onder de vorm van RNA.
Eens het in de cel is dan zet/schrijft het zichzelf om naar DNA. Dat "omzetten" noemt men "reverse transcriptase"
Vanaf dat moment is xmrv dus DNA en gewoon een onderdeel van jouw DNA. Het is nu deel van je "ik"
Je kan niet strijden tegen je "ik" en dat is net hetgene dat een retrovirus zo gevaarlijk maakt.

Groetjes,
Orchidee
Bij een onderzoek in Gasthuisberg in leuven is gebleken dat ik antilichamen tegen mezelf aanmaak. er is me gezegd dat nog wel meer mensne dit hebben en ik me er geen zorgen over hoefde te maken. Het heeft misschien niks met XMRV te maken, maar dit doet l er nu toch wel aan denken. Waarom zou je anders antistoffen tegen je eigen lichaam aanmaken?
Plaats reactie