marlène schreef: Anderzijds zijn we vaak drager van bv Chlamydia pneumonia en als je daar niet op getest bent, lijkt het me niet wenselijk om heel kleine mensjes daar met te belasten.
Hoeveel procent van de bevolking zou dat hebben?
Hoe wordt het overgedragen (niezen en hoesten of anders?)?
Kan het zijn dat je door ME te hebben zo'n lage weerstand hebt, dat bijvoorbeeld allerlei van dit soort kwalen wat meer "woekeren" en dus duidelijker aanwezig zijn dan bij anderen die die kwalen ook hebben?
En er zowiezo door je klachten meer onderzocht wordt en dus ook meer wordt gevonden?
Bij snotterigheid, hoesten, niezen en ziekteverschijnselen bovenop ME, ( dat uitte zich bij mij vaak in een gevoel van totale uitputting ) vind ik het logisch om niet op kraamvisite te gaan. Goed handen wassen vind ik ook belangrijk.
Vaak gaan wij later op kraamvisite. Het kersverse gezinnetje heeft, in onze ogen, ook tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Er komen al genoeg anderen op visite.
De gedachten die ik kreeg bij wat Bloemetje schreef:
Door je eigen lage weerstand vind ik het logisch dat je bepaalde situaties mijdt. Ik denk dat heel veel mensen ongemerkt virussen bij zich hebben en kunnen overdragen.
Ik heb wel overlegd met anderen of ik wel langs kon komen als ik weer eens een verkoudheid had (en de hevigste periode voorbij was). Meestal kon dat wel. Zij hadden ook kinderen die met van alles thuis kwamen en ik ook. Bovendien hadden zij een betere weerstand en minder en minder snel last van verkoudheden.
Ik ben bang dat je door nu te verkrampt te gaan doen over besmetting, mensen met ME erger doet lijden en er voor anderen weinig gezondheidswinst te halen valt.
Zolang er geen duidelijkheid is over hoe en wat precies met virus, besmettelijkheid etc. zou ik zeggen : "Doe waar je je goed bij voelt (en wat je dus voor jezelf kunt verantwoorden)."