Fasciatherapie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo Klaproos,

Ik heb zelf geen ervaring met fasciatherapie. Ik ken wel een lotgenoot met ME/CVS van een ander forum die deze therapie volgt.

Van haar heb ik begrepen dat het zachte aanrakingen zijn, alsof de therapeut(e) niet echt iets doet en dat zij toch helemaal ontspannen los gemasseerd wordt. Andere soorten massages deden bij haar veel te veel pijn (een marteling) aan de spieren en de ontspanningsoefeningen deden bij haar ook pijn in de spieren omdat ze te lang duurden.
klaproos schreef:...... en de 2 heren die het geven, beweren dat ze "een heel aantal" CVS-patiënten hebben en die zijn "er allemaal doorgekomen".
Met deze therapie is de ziekte ME/CVS niet te genezen. Ik denk dat hier toch weer verwarring is, ook bij deze heren, wat echte ME/CVS is en wat chronische vermoeidheid is. Deze therapie kan verlichting van de pijn geven en dat is natuurlijk prima als je veel pijn hebt.

In Nederland zijn (nog) maar weinig fasciatherapeuten te vinden: http://www.fascia-info.be/content/artic ... article=56 Een nadeel is ook dat je het zelf moet betalen en kostbaar is.


Groetjes, Louisa
Afbeelding
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Louisa, Ik denk dat jij gelijk hebt.
Die ene peut zei ook nog dat ze een klein groepje patiënten behandeld hebben die ook in Leuven in behandeling waren, en dat deze mensen merkelijk beter waren dan de anderen.
Nu, in Leuven geraak ik gewoonweg al niet binnen vanwege te lang ziek en te ziek, zodoende...
Ik heb ook gevraagd : wat met de bacteriën, de virussen, het immuunsysteem... en ze hebben me geantwoord dat ik moet stoppen met oorzakelijk te denken.
Ik denk dat hun theorie is, dat ze door de behandeling het lichaam meer in evenwicht gaan kunnen brengen (of de patiënt doet dat), waardoor het zelfherstellend mechanisme van het lichaam geactiveerd wordt. Klinkt allemaal logisch, alleen is mijn zelfherstellend mechanisme niet zo denderend meer, denk ik. :wink:
Die ene lesgever liet ook al verstaan dat ik waarschijnlijk een heel lange begeleiding nodig zal hebben, omdat ik teveel met mijn hersens werk en te weinig met mijn lichaam. Je moet voélen en niet denken dus.
Hm, het enige wat ik op dat moment kon voelen was: hellep, mijn portemonnee! :lol:
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

klaproos schreef:Ik heb ook gevraagd : wat met de bacteriën, de virussen, het immuunsysteem... en ze hebben me geantwoord dat ik moet stoppen met oorzakelijk te denken.
Ik denk dat hun theorie is, dat ze door de behandeling het lichaam meer in evenwicht gaan kunnen brengen (of de patiënt doet dat), waardoor het zelfherstellend mechanisme van het lichaam geactiveerd wordt. (...)
Die ene lesgever liet ook al verstaan dat ik waarschijnlijk een heel lange begeleiding nodig zal hebben, omdat ik teveel met mijn hersens werk en te weinig met mijn lichaam. Je moet voélen en niet denken dus.
Durven ze deze theorieën ook verkondigen aan iemand met kanker, AIDS, MS :twisted: :?:
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Ewel, daar heb ik ook aan gedacht. Helaas rijkelijk te laat, zoals altijd. Maar normaal gezien ga ik volgende week terug naar de voordracht en als ik kan, zal ik die ene eens bij zijn lurven pakken, zie. Eens kijken wat voor marketing-antwoord hij dan uit zijn mouw weet te schudden.
Gebruikersavatar
nel
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 sep 2009, 21:07
Locatie: België

Bericht door nel »

Hoi Klaproos,

Ik volg zelf al 6 maanden fascia therapie. Mijn therapeut heeft mij duidelijk gezegd van in het begin dat ze het leven draaglijker kan maken maar niet dat ze kan genezen. Tevens heeft zij gezegd dat het een hele lange therapie zal zijn. Dus ik weet niet wat die mensen je hebben wijs gemaakt.
Mijn ervaringen zijn wel positief. Ik ga 1/week (owv het kostenplaatje). Na zo'n sessie voel ik mij toch 2 tot 3 dagen een beetje beter en ik slaap vaster.Ik ben ook zwaar ziek en meestal bedlegerig, maar dan denk ik alle beetjes helpen. En de dagen na de therapie kan ik soms wel eens een paar uren op blijven zonder te moeten liggen. Ook de spierpijnen zijn dan echt wel minder. Hoe men dit in groepsessies doet begrijp ik ook niet. Het is een therapie waarbij aanrakingen van het bindweefsel heel belangrijk zijn. De oefeningen zijn voor thuis. Zelf woon ik in België. Met een voorschrift voor de kine betaal ik nog 20 euro zelf. Op www.fascia.be vindt je meer info en ik denk ook adressen. Ik ben blij dat ik hieraan begonnen ben. Het is momenteel voor mij het enige lichtpuntje : mijn wekelijkse afspraak bij mijn fasciatherapeut.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Via die website terecht gekomen bij iemand die vroeger kinesiste was.
Ze raakte me niet aan, alleen handoplegging en ging met haar gedachten door mijn lichaam en voelde zo de blokkades.
Had ik me die therapie toch wel even anders voorgesteld.
Niks geholpen, wel veel geld kwijt en ook zij ging de psychologische toer op. Moest mij weer overkomen !
Gebruikersavatar
tinuske
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2009, 20:03

fasciatherapie

Bericht door tinuske »

heeft er iemand al ervaring met een fasciatherapeut mijn vrouwke is door dr wijnands van ref.centrum cvs uz antwerpen naar deze doorgestuurd als er iemand hier iets meer over weet graag info op e mail

email verwijderd ivm spam. topic verplaatst en samengevoegd bij zelfde onderwerp. Admin Zuiderzon
masterddv
Actief lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mar 2009, 22:34

fasciatherapie

Bericht door masterddv »

fascia therapie is dat zonder aanraking ?
Gebruikersavatar
nel
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 sep 2009, 21:07
Locatie: België

fasciatherapie

Bericht door nel »

Er is absoluut wel fysisch contact. Wel is het zo dat men zo langzaam beweegt met de handen dat het voelt als een handenoplegging. Ik ben al 8 maanden bezig en in het begin had ik hetzelfde idee. Nu voel ik wel degelijk een soort van warme gloed en een inwendige beweging. Bij ME/CVS moet men echter heel voorzichtig zijn met "diep gaan". Ik bedoel dan een druk die verder gaat dan alleen de huid. Naarmate je evolueert gaat men dieper en neemt men ook de spieren, pezen en organen mee in die beweging. Als men te diep gaat kan je lichaam hevig gaan protesteren. Zelf verschillende keren ervaren. Het is dan ook heel belangrijk om onmiddellijk aan te geven als je pijn voelt. Fascia mag geen pijn doen.
Heb een pakje gezondheid op mijn boodschappenlijstje gezet.
Het goedje is steeds uitverkocht.
Gebruikersavatar
nel
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 sep 2009, 21:07
Locatie: België

fasciatherapie

Bericht door nel »

Alsof het noodlot mij achtervolgt. Na mijn mooie uitleg (zie bericht hierboven) ben ik dinsdag zelf totaal gecrasht na een fasciabehandeling. De therapeut was te euforisch over de vooruitgang en is daardoor te diep gegaan. Ben weer een hele stap achteruit gezet nu. Hele week al bedlegerig. Totale uitputting en verspringende pijnen in heel mijn lijf. Toch blijf ik gaan en blijf ik er in geloven. Ik trek mij op aan de keren dat het wel zo goed voelde. Daar gaat het toch eigenlijk om : vechten voor en dan genieten van die paar dagen dat het wel beter gaat.
Heb een pakje gezondheid op mijn boodschappenlijstje gezet.
Het goedje is steeds uitverkocht.
Gebruikersavatar
twilight
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:59

Bericht door twilight »

Mooi dan gaan we allemaal en zijn genezen :)
Maar serieus was het maar so simpel zeg.
This is me, Take it or leave it.
Gebruikersavatar
nel
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 sep 2009, 21:07
Locatie: België

Bericht door nel »

Dat vind ik een sarcastische opmerking twilight. Ik heb nooit gezegd dat ik ga om te genezen maar wel om te verlichten. Als je al 12 maanden alleen maar bedlegerig bent (en dan bedoel ik dat letterlijk met de nodige pijn) dan is ieder lichtpuntje een geschenk uit de hemel. En mij heeft die fascia echt wel met perioden uit bed gehouden. Mogen we hier alleen maar klagen of mogen we ook zeggen wat we als positief ervaren. Ik ben de afgrond nabij en als ik mij dan toch probeer recht te houden door mijn goede ervaring van mij af te schrijven wordt ik hier weer voor afgestraft. Sorry, maar dit kan ik er echt niet meer bij hebben.
Heb een pakje gezondheid op mijn boodschappenlijstje gezet.
Het goedje is steeds uitverkocht.
Gebruikersavatar
twilight
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:59

Bericht door twilight »

nel schreef:Dat vind ik een sarcastische opmerking twilight. Ik heb nooit gezegd dat ik ga om te genezen maar wel om te verlichten. Als je al 12 maanden alleen maar bedlegerig bent (en dan bedoel ik dat letterlijk met de nodige pijn) dan is ieder lichtpuntje een geschenk uit de hemel. En mij heeft die fascia echt wel met perioden uit bed gehouden. Mogen we hier alleen maar klagen of mogen we ook zeggen wat we als positief ervaren. Ik ben de afgrond nabij en als ik mij dan toch probeer recht te houden door mijn goede ervaring van mij af te schrijven wordt ik hier weer voor afgestraft. Sorry, maar dit kan ik er echt niet meer bij hebben.
Het was ook niet persoonlijk op jou gericht.
Maar word een beetje gek van al die alternatieve therapieen tegenwoordig.
Het is en blijft een chronische ziekte.
Maar sorry als je je gekwetst voelt, het was gewoon een mening.
This is me, Take it or leave it.
Gebruikersavatar
nel
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 sep 2009, 21:07
Locatie: België

Bericht door nel »

Dit is geen alternatieve therapie. Het is een erkende methode die door professioneel opgeleide ostheopaten en kinesisten wordt uitgevoerd. Hiervoor moet je jarenlange opleiding doen. In Frankrijk is dit zelfs een volwaardige studierichting aan de universiteit.

Het is alleen een andere benadering dan de puur medisch, klinische en traditionele ostheopathie.
Heb een pakje gezondheid op mijn boodschappenlijstje gezet.
Het goedje is steeds uitverkocht.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Nel,
nel schreef:Als je al 12 maanden alleen maar bedlegerig bent (en dan bedoel ik dat letterlijk met de nodige pijn) dan is ieder lichtpuntje een geschenk uit de hemel. En mij heeft die fascia echt wel met perioden uit bed gehouden. Mogen we hier alleen maar klagen of mogen we ook zeggen wat we als positief ervaren. Ik ben de afgrond nabij en als ik mij dan toch probeer recht te houden door mijn goede ervaring van mij af te schrijven wordt ik hier weer voor afgestraft.
Meis, natuurlijk moet er juist ook geschreven worden over positieve ervaringen! En ik ben blij dat je enige verlichting van de klachten en voor jou hele belangrijke verbetering (uit bed!) hebt kunnen krijgen door fascia behandeling.

Dat de laatste keer niet zo goed is gegaan is niet fijn, maar daar heeft de therapeut vast van geleerd! De behandeling weer vervolgen, lijkt mij, want je hebt er baat bij.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Plaats reactie