Vitamine B12 tekort én Vitamine D tekort?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Ja,ze bestaan.
Bij het vermoeidheidcentrum Lelystad kan je (ook als je daar verder niet loopt) hooggedoseerde vitaminde b-12 smelttabletten (voor onder de tong) kopen. Van Bloem. (Met korting, via post dan wel verzendkosten)
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

Bij het merk "Solgar" kun je B-12 smelttabletjes ook on-line bestellen
Lynn
Donateur
Donateur

Bericht door Lynn »

senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Zou toch vreemd zijn als je dat niet in een Belgische apotheek kan bestellen? Hier kennen ze dan alleen de injecties ?
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Lea »

Solgar produkten kun je in België ook langs de apotheker bestellen.
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door hildeke »

Ik neem TRIBVIT op aanraden van Dr. Vollon (2/dag). Ook gewoon bij de aoptheker te verkrijgen. Vit D als kuur genomen: D-Cure in ampoulen én af en toe een zonnebankje. Doet ook deugd voor mijn spierpijnen!
Gast

Bericht door Gast »

louisa schreef: Was steeds afwisselend, de ene keer goed, dan andere keer niet.
Mijn vit.B12 is in 4 maanden tijd ontzettend naar beneden gekelderd. Dit en het (ernstige) vitamine D tekort, vindt de internist verontrustend. De internist gaat verder nog meer uitgebreid (bloed)onderzoek doen.
Ja laat je maar goed onderzoeken WAAROM dat omlaag gaat. Is er ok al getest op coeliakie?
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Juul,
juul schreef:Ja laat je maar goed onderzoeken WAAROM dat omlaag gaat. Is er ok al getest op coeliakie?
:P Daar wordt nu verder naar gezocht. En ik word, onder andere, ook getest op coeliakie, IgE totaal, inhalatie-allergenen, voedsel-allergenen, anti-stoffen en darmparasieten. Uitgebreid onderzoek en ik ben benieuwd wat er wel/niet gevonden zal worden.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

louisa schreef:ook getest op coeliakie
De bloedtesten sluiten coeliakie niet uit, dé manier om dit te doen is een bioptie icm bloedtesten. Hou dat in je achterhoofd bij een negatief testresultaat.
Coeliakie klachten verschillen van persoon tot persoon. De ene heeft geen klachten en wel coeliakie, de ander heeft zeer veel klachten en coeliakie.
Darmklachten, vermoeidheid, b12 tekort, (d ook vast), depressies, afvallen, bepaalde soort huiduidslag (google: "coeliakie van de huid") kunnen aanwijzingen zijn voor coeliakie. Er zijn er meer en enkel vermoeidheid is volgens mij ook mogelijk, weet niet zeker.
darmparasieten
TFT test en helicobacter pylori (maagbacterie) zou ik iig laten doen, hopelijk heb je die testen.

Die tekorten erbij is niet fijn, maar aan de andere kant een mogelijkheid dat ze wat vinden en je kan opknappen he!
Blij om te horen dat het lijkt alsof ze je nu serieus nemen en goed willen onderzoeken (weet niet hoe het hiervoor was, maar kan me voorstellen van niet).

En voor b12tekort, je weet de site he meid :)

Succes! :wink:
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Juul,

:P Dank je wel voor je belangrijke info over coeliakie! Ik zal het in gedachten houden.
Juul schreef:TFT test en helicobacter pylori (maagbacterie) zou ik iig laten doen, hopelijk heb je die testen.
Ja, dat wordt gedaan.
Juul schreef:Blij om te horen dat het lijkt alsof ze je nu serieus nemen en goed willen onderzoeken (weet niet hoe het hiervoor was, maar kan me voorstellen van niet).
:P Dat moet nu allemaal goed gaan komen, toch?
Juul schreef:En voor b12 tekort, je weet de site he meid :)
:P :P Yep, die weet ik. Nooit gedacht dat ik zelf nog eens een (ernstig) B12 tekort zou krijgen. Er zijn B12 injecties voorgesteld, omdat B12 tabletten waarschijnlijk niet worden opgenomen. Maar, ik moet eerst op de uitslagen wachten en kan kijken we weer verder.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Lieve Louisa :D
Ik wil ook wel ff mijn verhaal kwijt over vit b12
Een aantal jaren terug was ik bij een internist in het OLVG en die constateerde een relatief laag vit b12 gehalte in mijn bloed,ik zat in een grijs gebied mijn waarde was aan de lage kant en ze stelde voor om vitb12 te gaan slikken en de waarde in de gaten te houden!!!
Ik ben dus aan de pillen gegaan en de waarde steeg iets maar bleef eigenlijk in het grijze gebied en aan de lage kant maar binnen de zogenaamde referentiewaarde :shock:
Ik hoefde niet meer bij de internist terug te komen ondanks mijn klachten die aanhielden!!
Ik kom dus geen steek verder met de reguliere artsen en ook mijn huisarts ziet geen rede om verder onderzoek te doen
Ik ben een tijdje op het forum geweest van vitb12 tekort en herkende veel klachten en dus ook de vermoeidheid!!
Ik zag nu in een bericht op dit forum dat er wel een link wordt gelegd met ME/CVS en vit b12 tekort dus ik denk ook dat het een het ander zeker niet uitsluit en dat ik toch maar weer mijn vit b12 laat controleren!
Volgens mij kunnen darmklachten zeker een tekort aan vit b12 veroorzaken daar ben ik van overtuigd :wink:

Louisa veel sterkte met alles en vecht voor erkenning he :wink:
Lieve groet Niessie
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi lieve Niessie, :P

Heel herkenbaar wat je schrijft. Ben jij ooit wel verder onderzocht voor die vit.B12 of de opname wel goed gaat? Want, als die opname niet goed is, neem je die pillen maar gebeurt er eigenlijk weinig/niks en dan moeten er injecties B12 worden gegeven. Dat heeft mijn internist mij verteld.

In Nederland wordt er vaak heel laconiek gedaan door artsen over een vit.B12 tekort. Ze nemen het vaak niet serieus en ze hebben er te weinig verstand van. Je moet vaak vechten voor medicatie of injecties. Mensen worden ernstig ziek van een vit.B12 tekort en als er niets aan gedaan wordt, krijg je veel lichamelijke/neurologische beschadigingen.
Niessie schreef:Ik zag nu in een bericht op dit forum dat er wel een link wordt gelegd met ME/CVS en vit b12 tekort dus ik denk ook dat het een het ander zeker niet uitsluit en dat ik toch maar weer mijn vit b12 laat controleren!
Dat moet je zeker binnenkort bij de huisarts weer eens aankaarten en weer laten prikken. Ben jij ook wel eens geprikt op vitamine D? Anders ook vragen, meis!
Niessie schreef:Louisa veel sterkte met alles en vecht voor erkenning he :wink:
Dat doe ik en dank je wel voor je steun!

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Laatst gewijzigd door louisa op 20 aug 2010, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
jiresa
Beginner

Bericht door jiresa »

senna schreef:Zou toch vreemd zijn als je dat niet in een Belgische apotheek kan bestellen? Hier kennen ze dan alleen de injecties ?
Tabletjes bestaan inderdaad!

Injecties worden gebruikt volgens mij alleen gebruikt bij mensen die niet in staat zijn vitamine b12 op te nemen. Daarom wordt het in de spier geïnjecteerd.
Bovendien wordt er een veel grotere waarde worden geïnjecteerd dan dat er in de tabletjes zit.
anaska
Actief lid

Bericht door anaska »

louisa schreef: Dat moet je zeker binnenkort bij de huisarts weer eens aankaarten en weer laten prikken. Ben jij ook wel eens geprikt op vitamine D? Anders ook vragen, meis!
Ik zie dat ik op een vrij oud topic reageer maar ik wil toch graag weten: kun je 'zomaar' een test bij de huisarts aanvragen om je op alle vitaminen te laten prikken? Ik had daar geen idee van.
En zijn er ook testen om te checken hoe het zit met mineralen ed?
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Ja, dat kan je zeker.
Vaak kijken ze naar een aantal standaard dingen maar ik vraag altijd extra : B12, D, ijzer, magnesium, calsium,...
Meer uitleg bij je huisarts te verkrijgen.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Plaats reactie