Vitamine B12 tekort én Vitamine D tekort?
Moderator: Moderators
Tekort vit B12 en vit D?
Ik liet twee weken geleden een algemene bloedtest doen. Enkele tekorten die aan het licht kwamen waren vitaminen B12 en D3. Nu heb ik altijd begrepen dat deze in cvs toch een rol spelen. Volgens mijn huis arts zijn tekorten niet zo groot dat ik er last van kan ondervinden. Ik weet niet wat ik daar van moet denken. Een voorbeeldje;
B12 moet tussen de grenzen zitten van 187 en 883. Ik heb slechts 142. Kan dat dan niet voor last zorgen en hoe kan ik dit tekort aan vullen? Kan dit door vitaminen B12 in te nemen of worden ze dan niet door je lichaam opgenomen?
Ook zo bij de D3.Onder en boven grens zijn 20 en 46.4. Bij mij is dit 12.9
Toch ook weer een heel stuk er onder.
Misschien is iemand van jullie hier ook van op de hoogte en kan je me wat raad geven wat ik er verder mee kan doen. Immers elk puzzelstukje dat ik kan aanpakken, kan me weer een beetje vooruit helpen he.
Alvast bedankt!
Groetjes Nele
B12 moet tussen de grenzen zitten van 187 en 883. Ik heb slechts 142. Kan dat dan niet voor last zorgen en hoe kan ik dit tekort aan vullen? Kan dit door vitaminen B12 in te nemen of worden ze dan niet door je lichaam opgenomen?
Ook zo bij de D3.Onder en boven grens zijn 20 en 46.4. Bij mij is dit 12.9
Toch ook weer een heel stuk er onder.
Misschien is iemand van jullie hier ook van op de hoogte en kan je me wat raad geven wat ik er verder mee kan doen. Immers elk puzzelstukje dat ik kan aanpakken, kan me weer een beetje vooruit helpen he.
Alvast bedankt!
Groetjes Nele
neeltje, jij hebt een duidelijk tekort aan VIT B12, uw huisarts, gaat daar wel zeer licht over, ingeval je ME hebt... als ik jou was zou het toch maar aanvullen via ofwel een kuur van een aantal B12 injecties, ofwel via de smelttabletten, maar dat neemt niet zo goed op.
Vitamine D is ook veel te laag, is ook makkelijk aan te vullen met supplement, D-Cure of andere vitamine D3 supplementen... Vitamine D kan je ook verhogen met zoveel mogelijk buiten te komen,zonlicht maar gezien de winter nu, kan je best aanvullen met een supplement is mijn idee.
Vitamine D is ook veel te laag, is ook makkelijk aan te vullen met supplement, D-Cure of andere vitamine D3 supplementen... Vitamine D kan je ook verhogen met zoveel mogelijk buiten te komen,zonlicht maar gezien de winter nu, kan je best aanvullen met een supplement is mijn idee.
Veel info op http://www.stichtingb12tekort.nl/
Ik heb ook al veel gelezen over de b12-injecties.
Ik vraag me af bij welke waarde deze worden aanbevolen.
En of het helpt tegen vermoeidheid/pijn.
D wordt inderdaad sterk aanbevolen om in te nemen tijdens de wintermaanden.
Ik heb ook al veel gelezen over de b12-injecties.
Ik vraag me af bij welke waarde deze worden aanbevolen.
En of het helpt tegen vermoeidheid/pijn.
D wordt inderdaad sterk aanbevolen om in te nemen tijdens de wintermaanden.
-
- Beginner
Vitamine B12 tekort én Vitamine D tekort?
Heb berichten aan elkaar geplakt, bestond blijkbaar al
ZZ
Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd of er ook lotgenoten zijn die naast/door de ME/CVS een (ernstig) vitamine B12 tekort en vitamine D tekort hebben.
Welke medicatie gebruiken jullie daarvoor? B12 injecties? Of anders? En wat voor het vitamine D tekort?
Groetjes, Louisa

Hallo allemaal,
Ik ben benieuwd of er ook lotgenoten zijn die naast/door de ME/CVS een (ernstig) vitamine B12 tekort en vitamine D tekort hebben.
Welke medicatie gebruiken jullie daarvoor? B12 injecties? Of anders? En wat voor het vitamine D tekort?
Groetjes, Louisa

- Zuiderzon
- Site Admin
- Contacteer:
Jazeker, komt voor.
En de goedbedoelde adviezen van meer in de zon zitten (dus meer vit D) brengen niet altijd soelaas.
Voor Vit B12 de hydroxocobalamine injecties
en voor Vit D de D-cure ampullen (1/maand)
En de goedbedoelde adviezen van meer in de zon zitten (dus meer vit D) brengen niet altijd soelaas.
Voor Vit B12 de hydroxocobalamine injecties
en voor Vit D de D-cure ampullen (1/maand)
Hoop doet leven!
Hoi Zuiderzon,
Dank je wel voor je bericht en info! Ik ben er nieuwsgierig naar, omdat ik net gehoord heb, dat ik dit als nieuw kadootje er weer bij heb gekregen.
Er komt steeds meer bij......

Groetjes, Louisa

Er komt steeds meer bij......

Dat klopt, het is een lichamelijke stoornis.Zuiderzon schreef:En de goedbedoelde adviezen van meer in de zon zitten (dus meer vit D) brengen niet altijd soelaas.
En ik draag ook geen boerka of lange gewaden.Wie heeft de kans op een tekort aan vitamine D?
* Mensen die nooit buiten in de zon komen, zoals ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen
* Mensen met een huidziekte of een ernstige zonneallergie
* Vrouwen die gesluierd zijn en ook nog de zon (ver)mijden
* Mensen met een donker gekleurde huid; door de pigmentlaag dringen zonnestralen moeilijk in die huid door
* Migranten die in hun eigen (tropische) land altijd gewend waren uit de zon te blijven en dat in Nederland ook doen
* Mannen die in ploegendienst werken en overdag slapen en op vrije dagen nooit naar buiten gaan

Groetjes, Louisa

Vit D tekort heb ik ook iets. Krijg vitD pilletjes. Let op dat je dit met een arts doet, is een prohormoon.
Kan komen door vettige ontlasting volgens mij, oplosbaar in vet. Als je weinig zuiveel eet krijg je ook minder binnen.
>>En de goedbedoelde adviezen van meer in de zon zitten (dus meer vit D) brengen niet altijd soelaas.
En zeker niet in de winter
B12 had ik ietwat aan lage kant, krijg b12 pilletjes, 2 per dag (weet hoeveelheid zo niet). Is iets hoger nu.
En was dit eerst wel goed dan Louisa? Dat is dan wel balen... maar wel makkelijk op te lossen!
Kan komen door vettige ontlasting volgens mij, oplosbaar in vet. Als je weinig zuiveel eet krijg je ook minder binnen.
>>En de goedbedoelde adviezen van meer in de zon zitten (dus meer vit D) brengen niet altijd soelaas.
En zeker niet in de winter

B12 had ik ietwat aan lage kant, krijg b12 pilletjes, 2 per dag (weet hoeveelheid zo niet). Is iets hoger nu.
En was dit eerst wel goed dan Louisa? Dat is dan wel balen... maar wel makkelijk op te lossen!
Hoi Juul,
Mijn vit.B12 is in 4 maanden tijd ontzettend naar beneden gekelderd. Dit en het (ernstige) vitamine D tekort, vindt de internist verontrustend. De internist gaat verder nog meer uitgebreid (bloed)onderzoek doen.
Groetjes, Louisa

Mijn internist begeleidt mij hierbij.juul schreef:Let op dat je dit met een arts doet, is een prohormoon.

Was steeds afwisselend, de ene keer goed, dan andere keer niet.juul schreef:En was dit eerst wel goed dan Louisa? Dat is dan wel balen... maar wel makkelijk op te lossen!
Mijn vit.B12 is in 4 maanden tijd ontzettend naar beneden gekelderd. Dit en het (ernstige) vitamine D tekort, vindt de internist verontrustend. De internist gaat verder nog meer uitgebreid (bloed)onderzoek doen.
Groetjes, Louisa

Ik kreeg van de allergoloog de raad om voor een gelaatsbruiner te gaan zitten
elke dag 10 min. of 3/week een kwartier
Niet met de bedoeling te bruinen
maar om vit D op peil te houden via de huid
volgens hem veel efficiënter dan oraal innemen
Vit D speelt een grote rol in het afweersysteem
daarom dat ik in de nazomer op mijn best ben.
Ik wist dus wat vragen met de Kerst!
elke dag 10 min. of 3/week een kwartier
Niet met de bedoeling te bruinen

maar om vit D op peil te houden via de huid
volgens hem veel efficiënter dan oraal innemen
Vit D speelt een grote rol in het afweersysteem
daarom dat ik in de nazomer op mijn best ben.
Ik wist dus wat vragen met de Kerst!