CVS? Herkenbare klachten?
Moderator: Moderators
- Zuiderzon
- Site Admin
- Contacteer:
Een psycholoog (=geen arts), is op zijn zachtst gezegd niet bevoegd een diagnose te stellen.marc123 schreef:Mijn dokter heeft het vastgesteld met behulp van een vragenlijst en het feit dat er geen lichamelijke afwijkingen gevonden zijn. Maar aan dat vragenlijstje hecht ik niet veel waarde. Ik ben laatst naar de VU in Amsterdam geweest, ik las namelijk dat ze daar een kliniek voor mensen met vage klachten hadden opgericht. Mijn gedachte daarbij was dat er een team van medici naar je problemen zouden kijken, wat niet het geval bleek te zijn. Een psycholoog had de intake afgenomen waarin ik al mijn klachten verteld heb. De psycholoog heeft vervolgens overleg gehad met haar team en met mijn huisarts en die kwamen tot de diagnose CVS, ze hebben me vervolgens doorverwezen naar de Eikelboom in Zeist (ben ik nog niet geweest).Hoe zijn ze tot de diagnose CVS gekomen ?
Diagnose op basis van uitsluiting, op basis van subjectieve symptomen, zijn dan ook geen diagnoses te noemen, maar etiketjes. Dergelijke etiketjes maken alleen maar een vuilnisbak van de patiëntengroep ME.
De Canadese criteria (waarbij x zaken objectief vastgesteld kunnen worden) zijn opgesteld om een diagnose te stellen.
Gezien er geen sprake is van inspanningsintolerantie, kan je ervan uitgaan dat het geen ME is.
Maar dat helpt je natuurlijk niet verder met je problemen...
Hoop doet leven!