Hoort flauwvallen bij ME/CVS?
Moderator: Moderators
ja dat herken ik wel ja, heb het niet altijd maar soms wel. en dan net voordat ik echt in slaap val lijkt het idd of je in een gat valt en dan schrik ik weer wakker en dan als ik weer bijna slaap, val ik weer in een gat en schrik ik weer wakker en dat gaat maar door:P1977 schreef:Beste allemaal,
Wat fijn om te lezen dat de duizelingen en het gevoel van flauw gaan vallen ook bij jullie bekend is.
Ik zelf heb tegenwoordig ook regelmatig van deze duizelingen.
Mijn ogen gaan eerst branden en daarna heb ik het gevoel alsof ik een paar flinke klappen op mijn jukbeenderen heb gekregen.
Mijn wangen gaan enorm gloeien en dan wordt het zicht wazig en wordt ik erg lichtjes in mijn hoofd.
Een vreemde vorm van hoofdpijn volgt.
Soms moet ik mij vasthouden aan het een of ander, omdat ik dan het gevoel krijg dat ik omver val.
Daarnaast heb ik ook een vreemde vorm van duizelingen voordat ik in slaap val.
Op het moment dat ik iets verder weg zak in mijn slaap is het net of ik een flink eind naar beneden val.
Het geeft het gevoel dat ik naast mijn bed ga belanden, zo duizelig ben ik dan.
Is dat voor jullie herkenbaar?
Mijn bloeddruk is goed.
Groetjes
vandaag weer zo,n kl...te dag
alles in mijn nek armen en schouder en bovenrug brand en voelt zwaar aan , ik voel mij heel naar ,en inderdaad het gevoel van flauw vallen ,ondanks het branden toch koude rillingen
nu heb ik behalve ME CVS en FYBRO ook ARTROSE vanaf mijn 23 jaar
en zenuwbeschadegingen ,ik loop nu ondanks het lekker weer met trui
vestje en bontvestje aan herken een van jullie dit
ik ben er heel verdrietig door
liefs alie
alles in mijn nek armen en schouder en bovenrug brand en voelt zwaar aan , ik voel mij heel naar ,en inderdaad het gevoel van flauw vallen ,ondanks het branden toch koude rillingen
nu heb ik behalve ME CVS en FYBRO ook ARTROSE vanaf mijn 23 jaar
en zenuwbeschadegingen ,ik loop nu ondanks het lekker weer met trui
vestje en bontvestje aan herken een van jullie dit
ik ben er heel verdrietig door
liefs alie
Hoi, ik heb daar sinds een jaar of 2 ook last van. Ben nu 11 jaar cvs-er, en vind dat de ziekte zich meer genesteld heeft in hersenen en centraal zenuwstelsel. Mijn sinussen zijn vaak pijnlijk, gevoel van zwaar hoofd, nekstijfheid, gevoel van in een film te zitten, draaiierig en angst voor flauw te vallen, hoewel et me nooit gebuerd is. Ik durf géén lange trajecten meer met auto alleen rijden. Dokters zeggen dat het hyperventilatie en angst is, neem nu sipralexa en is al wat beter, maar soms heb ik het gevoel dat alles in overdrive gaat en het niet kan geregeld krijgen, dat voel je je reddeloos en denk je dat je gek aan het worden bent. Niet evident allemaal, probeer op lange termijn te denken en eraan te werken, maar als ik een opstoot heb, is alles ontregeld, ook immuunsysteem en darmen. Is dit herkenbaar voor jullie ?
- Guido_den_Broeder
- Gevorderd lid
Klopt, het heet 'orthostatische intolerantie'. Als je staat wordt het moeilijker voor het hart om bloed naar het hoofd te pompen. Bij ME pompt het hart minder sterk. Op scans is een verminderde doorstroming van bloed in de hersenen te zien. Dat verklaart de duizeligheid.truus73 schreef:Het gevoel flauw te gaan vallen herken ik wel.
Dat heb ik als ik lang moet staan (wat is lang>).
Dan word ik heel slap in de benen en moet gaan zitten.
Ook last van duizelingen, niet erg, maar genoeg om me even ergens aan vast te grijpen.
Schijnt echt bij ME te horen.
Er zijn zelfs patienten die om die reden enkel kunnen liggen, en niet eens zitten.
- vlindertje
- Beginner
komt mij ook zo bekend voor,
ik val nooit echt flauw maar zie regelmatieg niets meer, of alles draait om me heen, weetniet wat ik erger vind
vaak ook het gevoel dat ik ook krijg na een wijntje, heel licht in mijn hoofd...
bovendien val ik regelmatig om, hoort dat er ook bij of ben ik gewoon onhandig...
dan kukel ik ineens om, tegen de muur of laatst tegen de punt van mijn bed aan, (krijg je mooie blauwe plekken van
als ik het gevoel heb dat ik tegen de vlakte ga, dan ga ik gewoon zitten, hoofd naar beneden, of als ik thuis ben, liggen, nog beter.
gebeurd ook vaak als ik opsta, dan probeer ik het na een tijdje weer, en dan rustiger.
het gevoel dat mijn hart niet genoeg bloed naar mijn hoofd pompt heb ik idd dan wel, maar volgens het hartfilmpje bij de fietsttest was mijn hart gewoon goed,
ik val nooit echt flauw maar zie regelmatieg niets meer, of alles draait om me heen, weetniet wat ik erger vind

vaak ook het gevoel dat ik ook krijg na een wijntje, heel licht in mijn hoofd...
bovendien val ik regelmatig om, hoort dat er ook bij of ben ik gewoon onhandig...
dan kukel ik ineens om, tegen de muur of laatst tegen de punt van mijn bed aan, (krijg je mooie blauwe plekken van

als ik het gevoel heb dat ik tegen de vlakte ga, dan ga ik gewoon zitten, hoofd naar beneden, of als ik thuis ben, liggen, nog beter.
gebeurd ook vaak als ik opsta, dan probeer ik het na een tijdje weer, en dan rustiger.
het gevoel dat mijn hart niet genoeg bloed naar mijn hoofd pompt heb ik idd dan wel, maar volgens het hartfilmpje bij de fietsttest was mijn hart gewoon goed,
Hier nog een. Ik val niet echt flauw (2x keer gebeurd), maar ben wel vaak licht in mijn hoofd en duizelig. Ik voel dan wel een neiging tot flauwvallen. Er is ook een hypothese die zegt dat CVS-patiente een te laag bloedvolume zouden hebben. Er staat ook iets hier op de site over een onderzoek daaromtrent. Verder zou de bloeddoorstroming vooral naar het hoofd bij veel CVS-ers stagneren. Allemaal helaas is dat ook nog niet echt aangetoond.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)
Absence of proof is not proof of absence
Absence of proof is not proof of absence