Melatonine

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Lijntje
Actief lid

Bericht door Lijntje »

Oh, ik bedoelde niet dat ik de huisarts wilde vragen melatonine voor te schrijven, maar om te kijken of het wat voor mij is. Maar daarvoor moet ik dus niet bij de huisarts zijn?

En mijn slaapprobleem is trouwens wel van de afgelopen tijd, vanaf december ofzo. Ik wil het dus sowieso nog even aanzien voordat ik ook maar iets ga slikken.
Hiervoor had ik vooral dat ik slecht insliep en weinig, maar nog wel redelijk doorsliep.
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Ja het kan wel direct via de huisarts hoor, maar zelf ben ik eerst naar die ME-poli geweest. Bij mij bleek het overigens wel een verstoorde melatonine-aanmaak te zijn.

Grootmoeders tip ;-) : Probeer in ieder geval zo veel mogelijk daglicht op te vangen in deze donkere dagen. Dat houdt je dag/nachtritme het beste in stand.
Stel dat je bijvoorbeeld pas om 12 uur 's middags je gordijnen open doet (doordat je lang uitslaapt), dan vang je nog maar een paar uurtjes daglicht voordat het weer donker wordt. Daardoor krijgt je lichaam te weinig kans om d.m.v. daglicht je melatonine (het hormoon dat slaperig maakt) af te breken. En daardoor gaat je lichaam 's avonds weer te laat melatonine aanmaken, waardoor je pas laat in slaap kunt vallen. En dan moet je weer uitslapen. Zo kun je in een neerwaartse spiraal komen.
Madelief
Beginner

Bericht door Madelief »

Goede tip Jazzie, ik merk dat wanneer mijn vriend 's ochtends de gordijnen opendoet als hij naar zijn werk gaat (meestal rond half 7 weg), dat ik dan rond 8 uur,wanneer het licht begnt te worden, zelf ook wakker wordt, en met behulp van melatonine ook wakkerder! Verder is het verstandig om bv als je 's nachts naar het toilet moet, geen lamp aan te doen, omdat dan je melatonineproductie omhoog gaat!
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Van die lamp en die gordijnen klopt wel, Madelief, alleen heb je het aanmaken en afbreken van melatonine in je verhaal verkeerd om gezet. :-)
Van melatonine (= slaaphormoon) wordt je juist slaperig. Daarom maakt je lichaam het 's avonds aan, zodat je in slaap kunt vallen. 's Ochtends wordt het afgebroken, door middel van daglicht. Zodat je je wakker gaat voelen.
Madelief
Beginner

Bericht door Madelief »

sorry, ook mijn concentratie en typvaardigheid zijn soms wat minder;) je hebt gelijk :)
Madelief
Beginner

Bericht door Madelief »

ps slik jij ook melatonine? ik ben zelf via de me-poli hierop gekomen, eerst 2.5 mg en daarna 5 mg want merkte niets.. tijdje erm ee gestopt maar nu sinds een paar maand weer mee bezig en voel me wel fitter 's ochtends.
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Ik heb het zo'n 4 jaar geleden een paar maanden geslikt via de ME-poli. Eerst 5 mg, maar dat was te sterk voor mij en werkte juist averechts. Toen 3 mg en dat hielp mij goed bij het inslapen 's avonds. Maar ik voelde me niet fitter 's ochtends.
Sander
Beginner

Bericht door Sander »

Mijn huisarts heeft me gisteren melatonine voorgeschreven. 5 mg. Vannacht voor het eerst geslikt... Ik sliep in ieder geval opvallend snel in, en ik sliep ook dóór. Wel erg heftig gedroomd. Verder moet ik eens kijken hoe ik me vandaag overdag voel...
annemoon
Beginner

Bericht door annemoon »

hallo sander,

dat is echt goed nieuws dat het zo snel werkt! Moest je niet fit wakker worden zou het zelfs mss kunnen dat de dosis te hoog is.
Ik kan echt wel stellen dat oa melatonine mijn levenskwaliteit enorm heeft verbeterd na jaren slaapstoornissen Ik heb in het begin zelfs 15mg geslikt en nu slik ik gewoon circadin (2mg melatonine met vertraagde afgifte)

veel moed
annemoon
annemoon
Beginner

Bericht door annemoon »

Hé sander,

wou nog iets zeggen over dat dromen. Das in het begin echt normaal. Na mijn slaaplabo bleek dat ik veel te weinig REM =droomslaap had. Daarom kwam ik (gelukkig) niet in aanmerking voor de reguliere slaapmedicatie omdat deze de REM nog meer blokkeren.

Ik heb dus in het begin precies ook veel DRoomslaap ingehaald...geef het even tijd. Dit is je lichaam dat zichzelf weer op de juiste sporen probeert te krijgen...al zijn zo'n levendige dromen toch soms ook niet dat hé!? :wink:

annemoon
Sander
Beginner

Bericht door Sander »

Hai Annemoon,

Ja, het lijkt inderdaad goed te werken! Ik moet wel zeggen dat ik vandaag erg slaperig ben. Nou kan dat ook komen omdat ik Fevarin slik, een antidepressivum, en toevallig las ik vandaag op internet dat dat de concentratie van melatonine in je bloed met een factor twaalf kan verhogen. Dat geheimpje had de huisarts me niet verklapt! Nu moet ik dus even met hem bespreken of melatonine überhaupt wel geschikt voor me is, en zo ja, welke dosis ik het best kan slikken....

Wat die levendige dromen betreft: ik heb zelf wel een tijdje "gewone" slaapmedicatie gebruikt, dus waarschijnlijk ben ik nu inderdaad een beetje aan het "bijdromen". Nou ja, ben ik ieder geval 's nachts actief! :)
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Werkt Melatoine ook als je wel altijd goed kan inslapen maar iedere nacht om half 5 s'nachts klaar wakker bent? want dat ritme heb ik al vanaf september 2008, en word er doodmoe van, tegen de tijd dat het 10 uur in e ochtend is heb ik er al een hele dag opzitten. Het lijkt wel een jetlag.
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Barb70 schreef:Werkt Melatoine ook als je wel altijd goed kan inslapen maar iedere nacht om half 5 s'nachts klaar wakker bent?
Nee, voor zover ik begrepen heb is melatonine vooral een inslaapmiddel en niet een doorslaapmiddel.
Maar ik denk dat je jouw soort slaapstoornis wel kunt laten onderzoeken in de eerder genoemde ME Poli van ziekenhuis de Gelderse Vallei. Wie weet hebben ze een andere oplossing voor je.
Amaike
Donateur
Donateur

Bericht door Amaike »

Hallo Barb,

Ik heb amitryptiline voorgeschreven gekregen als doorslaapstof in combinatie met melatonine.
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door imagine »

Hoi,

Ik heb ook melatonine in combi met amitrytiline. Nu na 3mnd de melatonine eraf gedaan om dat afbouw aangeraden is.
Amitryptiline heb ik teveel baat bij dus die blijft.
Slaap toch minder goed, maar moet eerlijk toegeven dat het ook nog sterk wisselt waardoor ik het gevaarlijk vind om die conclusie helemaal te trekken.
Dus nog maar eens even langer testen, dan weet ik ook wat het met mij doet qua hormonale consequenties.

Las ook over de bijwerkingen/gevolgen hier in topic aangezien het een hormoon is. Dit klopt bij mij ook. Hormoonhuishouding die compleet verstoord lijkt. Lijkt wel overgang?!
En........helemaal grijs bijna (binnen een jaar) ben 36?! Dat wordt dus snel weer naar de kleur blond I guess!

Groetjes
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Plaats reactie