Speelt persoonlijkheid een rol bij het oplopen van CVS/ME?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Syl
Actief lid

Bericht door Syl »

Het kan een factor zijn, doorgeschoten perfectionisme kan gepaard gaan met verkramping, extra belasting van het lichaam (zenuwstelsel, immuunsysteem)
En dit over een lange periode is een verzwakking van het systeem mogelijk.
Ik denk dat het een samenhang is van verschillende factoren.
Maar het doordouwen terwijl je lichaam signalen afgeeft dat het niet meer kan, is denk ik wel herkenbaar voor vele ME'ers.
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

@Syl dat is voor mij zeker herkenbaar.
Maar daar ben ik wel op terug gekomen.
Ik heb mijn lesje geleerd.
Ik ben nl. een keer van pure uitputting languit op straat terecht gekomen.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Blijbaar ben ik super sterk, want dit systeem heb ik al zowat mijn hele leven in me! En ik ben dus, raar maar waar, nog nooit omgevallen en nog nooit flauwgevallen!! Zelfs niet toen ik bijna 2 liter bloed ben verloren, voelde me wel akelig, maar ik ben er bij gebleven!!! Af en toe vraag ik me af, wanneer krijg ik een echte waarschuwing, want dat altijd maar doorgaan is niet normaal!
En dat komt echt ddor perfectionisme tot stand.
Syl
Actief lid

Bericht door Syl »

truus73 schreef:@Syl dat is voor mij zeker herkenbaar.
Maar daar ben ik wel op terug gekomen.
Ik heb mijn lesje geleerd.
Ik ben nl. een keer van pure uitputting languit op straat terecht gekomen.
Ha! Geeft dat even een ongemakkelijk gevoel zeg!

Mijn methode is flauwvallen, mijn geest en lichaam schakelen zichzelf uit.
Of mijn armen kunnen niet bewegen.
Hoewel ik flauwvallen behoorlijk genant vind, merk ik dat ik toch erg hardleers ben. Jij bent met jouw 1973 slimmer dan ik met mijn 1973 :wink:
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

@Syl even een misverstand uit de weg ruimen.
Ik ben van 1935 hoor!! Dus 73 jaar :lol: .
Maar of ik nou slimmer of wijzer ben :?:
Misschien ben ik ook wel flauw gevallen. Geen idee.
Zo liep ik nog en zo lag ik languit. En ik was zóóó moe.
Er kwamen meteen twee mensen naar me toe om me op te rapen.
En ik had iets van: "Laat me alsjeblieft een poosje liggen, ik ben zo moe".
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Perfectionisme op zich speelt volgens mij nauwelijks een rol bij het krijgen van ME.
Slechts een klein percentage perfectionisten krijgt ME. En er zijn ook zat andere types met ME.

Ik schrijf even een gegeneraliseerd stukje over perfectionisten. Misschien staat er iets in waar je wat aan hebt. Anders laat je het maar lekker langs je heen gaan. :wink:

Perfectionisten hebben in het algemeen de neiging om de dingen die niet naar hun zin zijn het eerste te zien.
Als je als perfectionist ME hebt, kan je niet aan je eigen verwachtingen voldoen en als je me bent, wordt je ook starder in het aanpassen aan omstandigheden.
De focus op wat verkeerd gaat, ipv waarderen wat goed gaat en de moeite met aanpassen aan de omstandigheden kan je het leven met ME een stuk zwaarder maken. (Teveel kijken naar dingen die niet goed gaan vergroot de kans op een depressie.)
Bovendien kan je rechtvaardigheidsgevoel je ook nog op meerdere manieren dwars zitten.

Wel zijn perfectionisten heel goed in staat om zich aan leefregels te houden. Mocht je er een vinden die voor je werkt (bijvoorbeeld: ik rust uit als mijn energie half op is, ik ga iedere dag een op een vaste tijd een wandelingetje maken, al is het drie minuten, of een dieet houden wat werkt, ik maak ieder avond een lijstje met dingen waar ik dankbaar voor ben/die ik waardeer aan mezelf).

Perfectionisten hebben een enorm doorzettingsvermogen. Kan ook handig zijn om bij tegenslagen wel goed met je vermoeidheid om te gaan. Ze kunnen goed organiseren. Ze hebben een goede intuïtie.

Ik denk dat concentreren op kleine haalbare zaken belangrijk zijn. Want perfectionisten hebben vaak de neiging te veel tegelijk te willen en dan het overzicht kwijt te raken. (En niet te veel nadenken, dat is een valkuil voor perfectionisten, zeker als je me op de bank ligt.....)
Waardeer wat je wel kunt. Al is het opstaan, je tanden poetsen of een moment waarop je je even plezierig weet te voelen. Weet dat iemand met ME meestal wel meer dan het maximale weet te presteren, gezien de mogelijkheden die die heeft. Dat mag best gewaardeerd worden.

Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Voor mij is het heel toepasselijk. Maar........het ligt er ook aan, hoe je in het verleden bent behandeld met je ziek zijn. Zoals ik al schreef bij het onderwerp Burn-out oorzaak? Ik ben nooit goed bekeken door mijn h.a. nooit heeft ie aan ME gedacht. Daardooor ga je ook maar door. En dit systeem voer ik na al die jaren nog door. Maar mede ook door mijn perfectionisme.
Het is erg lastig om perfectionistisch te zijn en ME te hebben. Dat zeg ik eerlijk. EN het is niet zomaar iets wat je even afleerd, vooral niet als je 15 jaar tegen deze ziekte hebt gestreden i.p.v. je er bij neerleggen.
Accepteren bedoel ik meer.
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

Perfectionisme op zich speelt volgens mij nauwelijks een rol bij het krijgen van ME. Slechts een klein percentage perfectionisten krijgt ME. En er zijn ook zat andere types met ME dixit Henny

Volledig mee eens!
Heb vele onderzoeken gelezen waarbij men ME linkt aan "persoonlijkheidstypes"....
Denk dat een "virus" niet gaat kijken naar je persoonlijkheid alvorens ie naar binnen glipt!

Ook trauma en stress zijn (volgens mij) slechts co-factoren.

Vele ME worden' na jaren' emotioneel labiel (en een deel gaat zelfs in randpsychose) Dit betekent dat "de geest" ook beinvloed wordt door de jarenlange ondermijning van het immuunsysteem, met alle gevolgen vandien.

Groetjes,
Dirk
Syl
Actief lid

Bericht door Syl »

orchidee schreef:Perfectionisme op zich speelt volgens mij nauwelijks een rol bij het krijgen van ME. Slechts een klein percentage perfectionisten krijgt ME. En er zijn ook zat andere types met ME dixit Henny

Volledig mee eens!
Heb vele onderzoeken gelezen waarbij men ME linkt aan "persoonlijkheidstypes"....
Denk dat een "virus" niet gaat kijken naar je persoonlijkheid alvorens ie naar binnen glipt!

Ook trauma en stress zijn (volgens mij) slechts co-factoren.

Vele ME worden' na jaren' emotioneel labiel (en een deel gaat zelfs in randpsychose) Dit betekent dat "de geest" ook beinvloed wordt door de jarenlange ondermijning van het immuunsysteem, met alle gevolgen vandien.

Groetjes,
Dirk
Toch denk ik wel dat het een factor is, niet bij alle gevallen natuurlijk.
Overmatige stress veroorzaakt een te veel aan stresshormonen die weer het weerstand (lees: immuunsysteem) kan verzwakken, daar is geen twijfel over mogelijk. Is zelfs aangetoond.
In huis-tuin-en-keuken-termen: in periode van veel stress ben je ook gewoonweg vatbaarder voor virussen (griep, verkouden) enz.

Zoals kanker ook verschillende oorzaken heeft, ben ik ervan overtuigd dat ME ook verschillende aanleidingen kent.

Ik denk dat we moeten oppassen voor one-reason-fits-all-benadering. Een bepaalde factor zal meer relevant voor de een zijn dan voor de ander.
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Ik ben ook niet perfectionistisch, hoewel er wel dingen waren vroeger waar ik extra mijn best voor deed (over de schreef ben ik nooit gegaan), maar die vond ik dan ook heel leuk! Mijn huiswerk schreef ik liever 's ochtends over van een vriendinnetje dat wel braaf leerde ;).
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Syl schreef:
Ik denk dat we moeten oppassen voor one-reason-fits-all-benadering. Een bepaalde factor zal meer relevant voor de een zijn dan voor de ander.
Maar het is wel irritant als een vreemde maar aanneemt dat je perfectionistisch bent omdat je ME hebt...
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Uit de literatuur blijkt geen verband, en het is toch diverse malen onderzocht.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Mijn ervaring: perfectionisme maakt, dat je gauwer geneigt bent om door te gaan en over je grenzen heen te gaan. Dat maakt je lichaam vermoeid en kwetsbaarder.
Niemand zal zeggen dat als je ME hebt, je perfectionistisch bent.
Het blijkt weer dat bij ieder van ons, een andere oorzaak, het krijgen van ME veroorzaakte.
Misschien is het toch een virus zoals HIV. Misschien verstopt het virus zich zo goed, dat niemand het kan vinden! :lol: Misschien is het zo klein, dat het niet zichtbaar is met microscopie! :lol: Of het ziet er heel anders uit, als andere bestaande virussen! Of het zit overal, behalve in het bloed!!! :lol: Wie weet??????
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Ook hulpvaardige mensen (bv in de moederrol en verzorgende beroepen), mensen die doelen stellen en ze willen bereiken (performers) en loyalisten (mensen die goed met anderen kunnen samenwerken en zich graag aan de regels houden) gaan regelmatig (ver) over hun grenzen vanwege te hoge eisen die ze aan zichzelf stellen. En ook de creatievelingen en de mensen die moeilijk nee kunnen zegen omdat ze conflicten vermijden. Nu, dan hebben we (met de perfectionisten mee) al zo'n tweederde deel van de bevolking genoemd.

Ik gok dat er zo'n twee miljoen mensen in Nederland zijn die perfectionistisch zijn. En heel wat minder (ik schat grofweg 5000) perfectionistische mensen hebben ME. Er spelen teveel andere zaken een rol.

Het verband tussen ME en perfectionisme is echt te zwak.
Volgens mij is er eerder een verband tussen ME en toch te lang doorgaan (bij fysieke kwalen) en dus je grenzen niet respecteren (omdat je te veel wilt, je niet serieus genomen wordt, er geen standaard geneeswijze bij de huisarts is die jouw klachten vermindert en je klachten niet serieus lijken.)

Toevoeging: als je weinig energie hebt, valt een beetje onnodig energieverlies veel eerder op. Als je veel energie hebt doet het er niet zo toe. Je hebt zat energie over en zat afleiding.
Ik kan me wel voorstellen dat je energieverlies ervaart door in een verkeerde situatie toegepast perfectionisme, doorzettingsvermogen of wat voor eigenschap dan ook. Daar met kleine haalbare stapjes wat aan doen geeft natuurlijk een wat prettiger gevoel.

Hartelijke groet van Henny
Laatst gewijzigd door Henny op 20 sep 2008, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Niet sreieus genomen worden.............daar noem je een punt, waardoor te veel mensen te lang doorgaan.
Plaats reactie