Speelt persoonlijkheid een rol bij het oplopen van CVS/ME?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Speelt persoonlijkheid een rol bij het oplopen van CVS/ME?

Bericht door verlorengezondheidman »

Als ik voor mezelf spreek ben ik van nature perfectionistisch ingesteld mijn omgeving zal dit ook als zodanig beamen, temeer de man:vrouw CVS/ME-er verhouding 1:4 is vraag ik mij af of er een connectie is tussen het oplopen van ME/CVS en perfectionisme??
Hoewel ik mijn perfectionisme deels heb moeten laten varen (overleven is nu een must geworden) als gevolg van het ME/CVS klachtenpatroon, ben ik nog steeds perfectionistisch ingesteld DAAR WAAR MIJN ENERGIEVOORRAAD HET TOELAAT.....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
neeltje4
Actief lid

Speelt perfectionisme een rol bij het oplopen van CVS/ME???

Bericht door neeltje4 »

ik denk niet dat het ontstaan door perfectionisme kan maar wel het erger maken. Als je blijft teveel doen, teveel dan wat je op dat moment aan kan, zullen ook je klachten erger worden. Ik ben ook altijd perfectionistisch ingesteld geweest en ik merk dat ik het ook meer en meer moet loslaten om minder snel achteruit te gaan. Ik wel nu niet zeggen dat je alleen ergere klachten krijgt van teveel te doen he, het kan allerlei redenen hebben, of soms ook gewoon zonder aantoonbare reden.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Speelt perfectionisme een rol bij het oplopen van CVS/ME???

@Neeltje dat is precies wat ik bedoel;
Het (noodgedwongen) loslaten van je perfectionisme staat weer haaks op hoe je normaliter bent ingesteld, dit kan m.i. leiden tot o.a. (persoonlijkheids)stoornissen en/of gedrags stoornissen. Misschien denk ik nu te negatief maar ik ga hier maar even van het ergste geval uit...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.

LyME en co's INFO-topic!
Daniel
Actief lid

Bericht door Daniel »

Hallo verlorengezondheidman,

Ik denk zeker dat perfectionisme invloed kan hebben op het krijgen van ME. Ik ben ook in sommige opzichten zeer perfectionistisch. Zoals jij heb ik deels mijn perfectionisme gedwongen opgegeven. De laatste jaren is mijn gezondheid behoorlijk verbeterd, en nu merk ik dat mijn perfectionisme weer terugkomt. Ik zie dit gedeeltelijk als iets negatiefs, aangezien het veel energie vreet.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

@Daniel Ik snap denk ik wel wat je bedoelt je wilt niet weer in die (negatieve) spiraal terecht komen, waar je net met de nodige moeite (gedeeltelijk) uit bent uitgekomen..
Persoonlijk heb ik ook afstand genomen van het perfectionisme, maar inderdaad als ik denk dat ik energie heb zoek ik het toch weer op, achteraf blijkt het valse energie te zijn geweest, het blijft afwegen hoe het meest efficiënt om te gaan met de relatief beperkte energievoorraad.....

LyME en co's INFO-topic!
Vanessa
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Volgens mij is hetniet het perfectionisme zelf (mocht het dat wel zijn dan zou dat in de kaarten spelen van al diegenen die beweren dat het tussen de oren zit). Maar door perfectionisme ga je veel te hard werken, heb je veel stress, ... Die hebben allemaal een invloed op de immuniteit, maken dat je sneller virussen oploopt, die dan weer de trigger zijn van de klachten
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Gast

Bericht door Gast »

hoi allemaal,

ik ben zelf niet zo perfectisch ingesteld als sommige anderen,(denk ik) dus vraag mij af of dit mijn reden is van ziekzijn.
wel heb ik zoals veel mensen al weten de nodige gezondheidsklachten, pacemaker door ritmestoringen, welke NOG STEEDS NIET helemaal verholpen zijn. te traagwerkende schildklier, sle achtige immuunziekte, ik denk dus dat mijn immuunsysteem is ingestort, met als toetje cvs erbij.
ik denk zelf wel dat je karakter met ziek zijn, welke ziekte dan ook, duidelijker naar voren komt, m.a.w. als je van nature positief ingesteld bent, dat je dan ook positiever bent in het verloop van je ziekte, ben je erg perfectionistisch en krijg je cvs, des te moelijker om dan los te laten, en ben je van nature al pessimistisch zul je het zwaarder hebben dan mensen die positief zijn ingesteld. maar voor iederereen geldt dat ziek zijn hard werken is, vooral naar dokters en instanties toe, energie die we zelf zo hard nodig hebben.
groetjes
GeaK
Actief lid
Contacteer:

Bericht door GeaK »

Ik ben ook zeer perfectionistisch en ken een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Die twee dingen hebben natuurlijk niet gemaakt dat ik nu ME/CVS heb, maar wel (een beetje zoals Vanessa schrijft) gezorgd dat ik veel te veel en te lang over mijn grenzen ben gegaan me als gevolg dat ik nu volledig arbeidsongeschikt ben verklaard. Eerder m'n grenzen voelen en zien, had dat misschien kunnen voorkomen.
Dit wordt een hele mooie dag!
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

hier nog een
en omdat het nu niet meer ken
word ik erg kribberig van
alles moet bij mij volgens het boekje
en dan ga je maar door tot je niet meer kunt
en dan ben je dagen uit de running
telle
Beginner

Bericht door telle »

ik denk dat perfectionisme idd een ondersteunende factor is niet direct een oorzaak ;
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

@CVS-online Je hebt helemaal gelijk en wellicht had ik beter kunnen melden heeft invloed op het ME/CVS verloop??

@Marion Ik heb meerdere malen aangegeven aan de h.a. dat het lijkt of mijn immuumstelsel is aangetast als gevolg van de CVS/ME, er wordt helaas voor mij hier niet op geantwoord..??

LyME en co's INFO-topic!
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Ik denk ook dat perfectionisme mee zal spelen in het ontwikkelen van, maar geen hoofdoorzaak zal zijn.
Gast

Bericht door Gast »

@ vgm: een mogelijke oorzaak van cvs kan zijn virus infectie(pfeiffer) of aangetast immuunsysteem,veroorzaakt door ziekte, stress? voor mij was het heel duidelijk: ik had al jarenlang van hartritmest, heel lastig, medicijnen, ablaties hielpen niet, een pacemaker, uiteindelijk niet voldoende. maar had al jarenlang last van vermoeidheid, met vlagen erg, met tijden weer redelijk. bleek al 10 jr eerder aan de thyrax te moeten, communicatiefout artsen. na 6 maand voelde ik me wel iets beter, maar kreeg last van ernstige keelklachten: leek op sjogren, later sle achtig, keelklachten gingen weer over, opgeknapt van pm. operatie, en ik voelde me prima, ging weer werken, huishouden, actief zijn, alles ging prima ,en ik had dus GEEN stress!, integendeel.
maar plotseling inzinking, prikkelingen door heel mijn lichaam, later zenuwpijn, hoofdpijn, extreme vermoeidheid concusie cvs! weer later sle openbaart zich in ernstige spierontstekingen, veel pijn, de hele dag in armen, soms knie/enkel, nu medicijnen hiervoor als je je verdiept in sle vorm van reuma zie je veel overeenkomsten met cvs, er gebeurt iets met je immuunsyteem, het is overactief en valt eigen cellen aan, wat weer een domino/effect geeft. vertel het hier erg simpel, weet het wel maar kan het moelijk uitleggen, google op cvs/immuunsysteem en je krijgt voldoende info. hoe staat jouw huisarts t.o. cvs= misschien heb je het al verteld, maar ben ik het vergeten, rara hoe komt dit toch :x :x
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Misschien meldde iemand het volgende al, maar juist door ME kun je ook perfectionist worden, omdat je je leven zo probeert in te richten dat je het weinig dat je nog kunt precies op en in elkaar wilt doen laten passen.

Dus net als met depressie.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Daar zit wat in Annac!
Plaats reactie