asje schreef:
Vital, kijk eens terug, dan zie je wat/wie dominant is.
Anderen lezen hier ook en dan is het heel goed dat iemand - af en toe (zelfs maar!) - iets kritisch plaatst tegenover 'de zending'.
Mijn mening over lyme is het volgende (niet zo hardcore denk ik toch):
Het boek waarover ik het had: Why can't I get better van Horowitz, bekijkt chronische lyme ietwat anders. Hij noemt de ziekte MSIDS: Multiple Systemic Infectious Disease Syndrome.
De theorie erachter is dat je door de lyme-bacterie en eventueel co-infecties een hele reeks foute toestanden in je lichaam krijgt, dat is het volgende lijstje:
1 Lyme disease & co-infections
2 Immune dysfunction
3 Inflammation
4 Environmental toxins
5 Functional medicine abnormalities with nutritional deficiencies
6 Mitochondrial dysfunction
7 Endocrine abnormalities
8 Neurodegenerative disorders
9 Neuropsychiatric disorders
10 Sleep disorders
11 Autonomic nervous system dysfunction and POTS
12 Allergies
13 Gastrointestinal disorders
14 Liver dysfunction
15 Pain disorders
16 Lack of exercise/deconditioning
Om ook maar kans te maken om te genezen moet je alle 16 zaken aanpakken (meestal lopen een groot aantal van die 16 zaken verkeerd).
Dus moet je lyme en co-infecties onder controle krijgen, maar je moet ook aandacht hebben voor, immune dysfunction, inflammation,....., anders lukt het sowieso niet om te genezen. Ik vond het wel een goed onderbouwd boek.
Als je ME krijgt door Q-koorts, dan zou je in principe puntje 1 kunnen vervangen door Q-koorts. Dus de ziekte die hier beschreven wordt, is dan wel chronische lyme, maar legt zeker niet de focus alleen op de bacterie op zich en dat je dus enkel maar AB zou nodig hebben om te genezen en lijkt mij eigenlijk ook wel voor een stuk toepasbaar op ME in het algemeen.
(Ik vind dat je wel kan spreken van een andere ziekte/aparte ziekte als je een andere behandeling nodig hebt om te genezen/te verbeteren. Er is toch wel al het een en ander aangetoond dat langdurige AB soms wel kan werken (zie eventueel het werk van Burrascano)....)
Mij maakt het niet uit welke stempel ik draag.
Asje, een goede discussie vind ik echt waar goed, maar de manier waarop marco dingen aanbrengt, vind ik niet ok, dat zou net iets beschaafder kunnen.
In het LDN topic heb ik ooit ook eens wat kritische berichten gezet, maar heb dit altijd op een deftige toon proberen te doen.
Het is gewoon een opbod tegen elkaar, mensen die de lymies "zendelingen" (sorry) noemen, gaan heel hard tegen de lymies in en eigenlijk verschillen de meeste mensen (lymies of niet) niet zo heel erg van mening denk ik...
Marcog, ik had het je al eens gevraagd, maar je hebt dan niet geantwoord, je zei dat je een tijdje antibiotica genomen had, waarom? Was dat tegen Lyme? En heb je nu andere ideeen hierover? Dat lijkt mij eigenlijk wel interessant!