eten jullie ook slechter op extra vermoeiende dagen?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

Hallo, ik ga nog ff verder met mn vragen haha, ben net nieuw hier maar zal jullie lastigvallen :lol:
Ik heb namelijk het probleem dat ik slecht eet als ik moe ben, glaasje drinken van de keuken naar de tafel is al iets waar ik dan over nadenk...heb ik eeecht dorst? Ja Es, je moet drinken dus hup...en dan moet ik plassen, ja maar als ik een kwartiertje wacht en straks ook dan hoef ik over de dag misschien 1 keer minder, maar ja moeten is moeten dus ik ga wel, maar dan komt het eten. Opeten wat een ander kookt vind ik moeilijk, 20 keer die vork naar mn mond en dan moet ik ook nog kauwen :evil: maar het echte probleem is dat er uberhaupt iets op tafel komt terwijl dat juist op die dagen zo belangrijk is. Vandaag en gister heb ik voor het eerst hulp gevraagd aan mn moeder en heeft ze hier voor ons gekookt, heb een vriend die weigert te koken omdat hij het te stom vind om te doen en mijn argument dat je nu eenmaal moet eten en als ik niet kan dat er toch iets gemaakt moet worden dat helpt niet bij hem. Dan krijg ik een pannekoek als hij het moet doen of een pizza of een boterham.Eten jullie ook slechter op die dagen? Ik was namelijk 2 jaar geleden te zwaar, maar ging eerst lijnen en daarna/tijdens scheiden en toen ging het vanzelf en ook beetje teveel en nu merk ik dat ik moeite moet doen om op gewicht te blijven, op een slechte dag val ik gelijk af. Ben gewoon nieuwsgierig ernaar
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

Ik eet al bijna zes jaar alleen nog maar diepvriesmaaltijden.
Omdat ik de energie niet heb om te koken.
En als ik dan zo'n uurtje in die kooklucht heb gezeten hoef ik het niet meer.
Dan is de trek helemaal weg.
Ook de afwas daarna kon ik niet meer opbrengen. Dus die diepvriesmaaltijden zijn voor mij wel een uitkomst.
Gijs
Actief lid

Bericht door Gijs »

Op de extra vermoeiende dagen, heb ik maar voor één ding energie: gaan liggen ... eten, drinken, TV-kijken, lezen lukt me dan gewoon niet.
reintje
Actief lid

Bericht door reintje »

het 'grappige' is dat ik op die dagen dat ik zo moe ben dat ik niet kan eten, ook totaal geen honger heb. En een dagje vasten kan geen kwaad als je daarna maar weer wel gaat eten. Als zo'n dip dus te lang duurt moet er toch wat komen.
Ik eet het liefst stamppot, hoef ik niet meer zoveel kauwwerk te verrichten :D
en verder probeer ik op goede dagen grote pan te maken en in te vriezen. dan hoeft alleen de magnetron nog maar aangezet te worden
Reintje
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

met diepvries producten moet je wel bij de kleur en smaakstoffen en de E 621 nummers opletten
ik heb zelf bijna geen honger meer ik eet omdat het moet
om op de been te blijven ,ik kook wel
maar volgens mijn dieettiste eet ik te weing
ik heb geen goeie verbranding ,dus ik raak ook mijn kilo.s niet kwijt ik blijf het zelfde wegen ik ben niet echt dik .maar wat opgeblazen gevoel
alie
Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

inderdaad alie, E621 wil je echt niet hebben, maar zit helaas in veel producten en ik kan begrijpen dat je er soms niet onderuit komt. Ik ook hoor, soms eet ik zelf een boterham, dat gaat er dan redelijk in en mn vriend krijgt dan diepvries, komt vooral omdat ik geen voorgemaakte prak lust want ben een tettert. Ben er snel vies van als een ander mn eten maakt, dus ook van de fabriek. En ik eet ook omdat het moet, ik kijk naar eten en als ik vitamines zie stop ik het in mn mond. Gewoon omdat het moet. Ik wou dat ik zo slim was als jou reintje, ik neem me dat altijd voor maar komt nooit wat van.
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Ik kook meestal zelf. Als ik te moe ben kookt mijn man. Als we allebei te moe zijn halen we iets bij de snackbar of chinees.
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

Ik kook ook zelf tijdens de week, tijdens het weekend kookt mijn vriend omdat ik dan sowieso al meer energie verbruik als hij er is. en dan rust ik terwijl hij kookt.
wij zijn allebei kookfanaten, dus koken ben ik altijd blijven doen. ik heb er mij de eerste jaren zelfs mee rechtgehouden, het was een soort bezigheidstherapie, hoe doodop ik soms ook was.

ik kook wel meestal voor 2 dagen als ik alleen ben en dikwijls ook grotere hoeveelheden om in te vriezen. Dan kan ik een potje uit de diepvriezer nemen de dagen dat ik bvb moet kuisen of zo. Koken en kuisen op 1 dag is echt van het goede te veel.

het is wel zo dat als ik echt heel moe ben ik minder honger heb, mijn maag gaat dan precies in staking en ik verteer ook heel slecht. ik heb sowieso bijna continu maag en darmproblemen, mijn maag komt meestal maar op gang in de namiddag.

het is echt wel heel belangrijk om gezond te eten als je cvs hebt dus eet ik veel fruit en groenten. fruit gaat er meestal wel in, maar ook meestal in de namiddag.

ik heb ergens gelezen dat je koffie drinkt om op gang te komen. niet doen hoor, dat is echt nepenergie opwekken. ik drink alleen nog decaféine en met cola ben ik ook volledig gestopt. ik dronk dit vroeger ook op het werk om wakker te blijven maar nu krijg ik zelfs hartkloppingen van er naar te kijken :? . Idem van alcohol en chocolade.
Meral
Actief lid

Bericht door Meral »

weer een herkenning, pas later op de dag willen eten, overdag heb ik nooit honger eigenlijk
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Ik heb zo'n beetje altijd honger, hihi. Koken gaat bij mee heel snel; ik heb in 15 a 20 minuten een gezonde maaltijd op tafel. Als ik te ziek ben, eet ik iets makkelijks.

Esmeralda, drinken kost vaak minder moeite dan kauwen, dus je zou zelf shakes kunnen maken mbv een blender. Je gooit er wat yoghurt in, een banaantje, wat sap of melk, evt. granen etc., blenderen maar en klaar is je shake. Kost je hooguit een paar minuten en je kan het een dag of 2 in de koelkast bewaren. Wel even omroeren dan.
Je kan ook shakes maken op basis van sojamelk, melk, vruchtensappen. Je kan er noten doorheendoen en zaden.

Probeer wel wat binnen te krijgen, anders kom je in een vicieuze cirkel terecht waarin je ziek wordt doordat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en te ziek bent om uberhaupt voedingsstoffen binnen te krijgen.

Zorg dat wat je binnenkrijgt ook van goede kwaliteit is (dus geen snoep of chips). Pannenkoeken kunnen heel gezond zijn als je ze van volkoren meel maakt. Gebruik gewoon volle melk, aangezien je toch al weinig binnenkrijgt. Doe voldoende groente op de pizza en dan is dat ook prima.

Verder zou je moeder thuis maaltijden voor je kunnen maken en ze dan bij jou invriezen. Even in de magne/oven en klaar. Waarom vind je het eigenlijk moeilijk om te eten wat een ander kookt? Is het puur dat het je energie kost?
Misschien kun je je vriend toch aansporen dat hij eten voor je kookt. Het is zo gepiept en is het in jouw (en ook zijn) belang dat je gezond eet. Dan vindt hij het maar stom, het gaat simpelweg even niet om hem.
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

en soepen, maaltijdsoepen, die kan je ook in grote hoeveelheden maken en invriezen. en dan heb je ook vocht en groenten tegelijk binnen.

je kan met zowat alles soep maken en dan doe je er wat kip bij of een stukje vis, of scampi. en je doet er dan ook nog wat mie of bami in, of couscous. en lekker veel kruiden, verse dan, om het smaak te geven.

als je 2 liter soep maakt heb je minstens eten voor 4 à 6 maaltijden.

je moet in het groot denken als je kookt en dingen koken die je makkelijk kan invriezen. soepen, stoofpotten, pastasauzen, etc.
Plaats reactie