Ik begrijp dat je hier achter staat?
Veel mensen gebruiken statines en ik was echt even vergeten hoe gevoelig dit onderwerp in Nederland ook al weer ligt.....manja schreef:Hier stukje over Statines: in The Lancet een verslag van het tot nu toe grootste en langstlopende, placebo-gecontroleerde onderzoek naar de effectiviteit en veiligheid van statines.
De conclusies zijn alleen maar geruststellend: de werking tegen hart- en vaatziektes is opnieuw aangetoond, zowel in de eerste vijf jaar van het gebruik als in de tien jaar daarna. Mensen in de controle-groep – die een nep-pil kregen – kregen significant vaker een hartinfarct, en stierven daar ook vaker aan.
Daarnaast werden de statine-groep en de controle-groep vergeleken op alle soorten kankers. Mensen in beide groepen kregen even vaak kanker, bij geen enkele soort was er een statistisch significant verschil.
Hoewel niet gekeken is naar bijwerkingen als spierslapte of vermoeidheid, is dit onderzoek in ieder geval een sterk bewijs voor de lange termijn effectiviteit en veiligheid van statines.
Effects on 11-year mortality and morbidity (...): a randomised controlled trial, Heart Protection Collaborative Group, The Lancet, 23 november 2012
Ik ga om deze reden en andere redenen de naam van de medicatie niet noemen, ook niet via PB, sorry. Gegeven informatie via PB wordt af en toe toch verspreid, met nare consequenties tot gevolg, en dat is in mijn ogen niet de bedoeling.
Ik blijf op dit punt liever even voorzichtig,

Groetjes, Louisa