Carnitine, maar welke dosering? en vergoeding?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Okidoki ! :)
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Zit nu op 3 tabletten en verder geen bijwerkingen.
Maar wat mij opvalt is dat ik volgens mij inderdaad meer energie krijg maar ook meer energie in mijn hoofd. Mijn hoofd is nu nog voller en drukker dan anders echt niet leuk :( terwijl ik altijd al zo onrustig ben in mijn hoofd.
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

Ik zit nu sinds ruim een week aan de carnitine. De afgelopen dagen heb ik enorm last van slaapproblemen, zou dat van de carnitine kunnen komen?
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Als je de carnitine later op de dag pakt zou dat wel kunnen.
Ik neem het voor het ontbijt en voor het avondeten (de laatste keer is dan meestal nog voor 18:00 uur).
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

En je hebt nergens last van? Dan moet ik de oorzaak misschien ergens anders zoeken want in neem maar één capsule per dag, een half uur voor het ontbijt.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Je kunt er eventueel wel slaapproblemen van krijgen.
Ik ben nu gestopt met de carnitine want ik ben altijd al onrustig van mijzelf en nu werd mijn hoofd zo ontzettend onrustig het was gewoon niet meer te doen voor mij dus helaas....................
Ook ik sliep niet echt goed meer door de onrust.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ik neem er 5 voor het ontbijt en 5 voor de lunch, beide malen met 1 gr vit. C. Mijn slaappatroon is er niet merkbaar door veranderd. Neem het bewust vroeger op de dag.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Ik heb wel slaapproblemen, maar die had ik voor de carnitine ook al.
Ik ben ooit gestopt, maar toen sliep ik niet beter ofzo.
Ieder mens is anders, dus kan er anders op reageren natuurlijk.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Klopt iedereen kan er anders op reageren.
Onrust is wel 1 van de bijwerkingen. Dit zou kunnen meespelen met slaapproblemen.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Zijn er meer mensen die zijn afgevallen?
Ik weet dat het een bijwerking van de carnitine kan zijn, maar benieuwd of er meer mensen zijn afgevallen.
Ik slik de carnitine nu een jaartje, met een pauze van 2 maanden.
En de laatste paar maanden ben ik dus afgevallen.
In mijn geval niet echt jippie!, zat op een gezond gewicht, nu ondergewicht.
Ik ben meer gaan eten en heb al een tijdje geen last meer van de bekende bijwerking diarree, dus snap er niet zoveel van... :?

Tips om weer wat aan te komen zijn welkom ;)
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

eiwitten

Bericht door zeeman »

feuer schreef:Zijn er meer mensen die zijn afgevallen?
Ik weet dat het een bijwerking van de carnitine kan zijn, maar benieuwd of er meer mensen zijn afgevallen.
Ik slik de carnitine nu een jaartje, met een pauze van 2 maanden.
En de laatste paar maanden ben ik dus afgevallen.
In mijn geval niet echt jippie!, zat op een gezond gewicht, nu ondergewicht.
Ik ben meer gaan eten en heb al een tijdje geen last meer van de bekende bijwerking diarree, dus snap er niet zoveel van... :?

Tips om weer wat aan te komen zijn welkom ;)
Carnitine zorgt ervoor dat je meer vetten gaat verbranden. Ik weet niet hoe je voor de carnitine er aan toe was? Maar als je van lage energie naar meer energie en wat meer beweging gaat kan het zijn dat je lichaam spieren is gaan opbouwen. Dat kost veeeeeel energie en dan verlies je dus meer vet dan dat je er aan spieren bij krijgt. In mijn geval kwamen er toen extreme hongeraanvallen. Ik ondersteun die opbouw nu met extra eiwitten. En aangezien veel ME'ers problemen hebben met allergieën (zo ik ook) heb ik potten erwtenpoeder in huis. Sporters nemen dan vaak wei-poeder of soja. Dat soort middelen bestaan voor dik 80% uit eiwitten. En vlees bestaat "maar" voor 30% uit eiwit. Google maar eens op "erwten proteine" Misschien dat je lichaam dat nodig heeft om spieren op te bouwen. Ook goede vetten kunnen daar bij helpen. Denk aan haring en andere gezonde vette vis.
Gebruikersavatar
bacio
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2013, 10:22

Carnitine: averechts effect?

Bericht door bacio »

Ben net nieuw op deze site. Ik zie dat er al een tijdje niet is gepost op dit onderwerp, dus hoop dat ik hier wel een vraag kan toevoegen. Ik heb inmiddels ook al flink wat jaren ME en van alles geprobeerd. Twee weken terug voor het eerst bij een ortomoluculair arts (want dat nog niet geprobeerd) terechtgekomen en na bloedprikken, bleek ik een carnitine tekort te hebben. Ik blij want dat leek behoorlijk concreet met de vermoeidheid- en spierklachten. Dus vol verwachting, ook na alle positieve berichten op het web.
Mijn dosering is 8 tabletten, dus 4 gram per dag. Ik doe dit nu een ruime week. Maar mijn klachten zijn alleen maar verergerd! Ben zelden zo moe geweest en voel nu 's morgens al zo'n verzuring in mijn spieren, terwijl dit normaliter pas in de loop van de middag optreedt.. Echt heel moe, zwaar lijf, iedere dag hoofdpijn. Arts al paar dagen terug gemaild en die heeft geadviseerd de dosis iets rustiger op te bouwen (maar hij vond het niet een voorkomende bijwerking). Dus nu paar tabletjes minder. Maar voel me nog steeds zo slecht en ben echt bang dat het weer bergafwaarts gaat en dat herstel mij misschien veel langer gaat kosten :(

Mijn vraag hierom: zijn er meer mensen bij wie de Carnitine averechts werkt? Of moet ik nog een paar weken door deze malaise heen, voordat het misschien wel begint te werken? Ik zie ook niet echt uit naar gewichtverlies, want weeg maar 50 kg bij mjn 1.70 m, dus mijn energieverbranding gaat al erg (te) snel.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Welkom hier !
Ik kan je geen raad geven maar wat ik je wel kan zeggen dat ik ondertussen een 10-tal medicijnen/vitaminen heb uitgeprobeerd en dat ze niet het positief effect geven die ze zouden moeten geven.

Soms denk ik ook dat een laag gewicht er mee te maken heeft en zeker in het geval van Carnitine.

Het slecht reageren op medicatie zal wel bij ME horen.
Ik start ook alles zeer voorzichtig op.

Carnitine stond ook recent in de belangstelling (zie google)

http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/r ... 306646.htm
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Welkom op het forum!

Ik heb dr. Visser gevraagd of mijn gewichtsverlies samenhing met de carnitine.
Hij zei dat nog niet eerder gehoord te hebben (wel gewichtstoename), dus dacht niet dat het door de carnitine kwam.
Omdat de carnitine voor mij geen positief effect lijkt te hebben, ben ik nu (nadat ik het anderhalf jaar heb gebruikt) aan het afbouwen.
Ik zit inmiddels weer op een gezond gewicht.
Mocht de carnitine wel een positief effect hebben, dan zou je dat na ongeveer 2 maanden moeten merken.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi bacio,
Ik gebruik 2 x 5 tabletten van 330 mg per dag via dr Visser maar heb dit wel moeten opbouwen, met 2 tabletten per 2-3 weken geloof ik. Heb nog een tijdje 2 x 6 genomen maar dit leek te veel.
Het lijkt mij wel wat te helpen, bij deze dosering geen neveneffecten.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie