Niet meer wakker kunnen worden

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

Sinds VCL in augustus 2010 aan mijn slaap heeft zitten rommelen is het ene na het andere slaapprobleem opgedoken en ben ik telkens 's nachts bewust wakker. Ik ben echt uitgeput en verlossing is nog niet in zicht. :( Overdag probeer ik zo min mogelijk te slapen, maar als ik om val van de slaap, dan moet het wel.

Echter de laatste paar weken kan ik 's middags niet meer makkelijk wakker worden en zak ik keer op keer weg ook al wil en moet ik wakker worden. Ik vind het maar eng. :shock: Wat is dit en wat betekend dit?
Gast

Bericht door Gast »

ik heb dat ook gehad.
met name smiddags na het slapen zo ontzettend moe, dat je niet goed wakker word
het lijkt wel een soort van coma, en het duurt een eeuwigheid voordat je weer wat helderder bent in je hoofd, het is een heel naar gevoel,ik moet dan echt mijn best doen om te bewegen, dan worstel ik mij door dat nare gevoel heen...
in neem al heel lang amitr.(20mg) savonds om iets makkelijker in slaap te komen, en zo'n 2x per week een slaappil
nadat mijn grootste (in)slaapproblemen minder werden, hoefde ik ook smiddags niet meer te slapen
eigeniljk is het de hele dag door activiteit afwisselen met rusten, maar niet slapen!
ben ik in een mindere periode moet ik ook weer slapen, dus probeer zoveel mogelijk tussendoor te rusten
klinkt heel gemakkelijk,maar is het niet natuurlijk ,zolang je zo vermoeid bent moet je wel slapen,denk ik. maar misschien minder lang?
groetjes
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi stargarzertje,

Gebruik jij nog slaapmedicatie (melatonine en amiptriptyline, of anders?) van het VCL?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
nyx
Donateur
Donateur

Bericht door nyx »

Hai stargarzertje,

Ik ken dit probleem. 's morgens heb ik er na genoegen geen last van om wakker te worden maar als ik 's middags ga slapen 1 a 2 uurtjes dan wordt ik echt met moeite wakker. Zak steeds weer weg. Ik wil 's middags niet nog langer slapen want anders heb ik 's nachts helemaal zo een slechte nacht.

Ik gebruik wel slaapmedicatie amiptriptyline en rivotrill. Doses is is wel 2 maanden geleden verhoogt en merk wel dat ik nu meer 's middags moet slapen. Ik loop bij de gelderse vallei in ede en daar vertelde ze dat ik het ff aan moest kijken en anders toch weer terug moest naar mijn oude doses.

Zelf weet ik niet of het nu komt omdat ik nu weer een slechte periode heb of dat de medicatie toch te zwaar is. Omdat ik 's avonds mijn medicatie in neem en 's morgens niet de problemen ervaar als 's middags.
Misschien is het toch gewoon de vermoeidheid. Ik probeer nu voldoende rust te nemen. Nog meer dan anders.

Misschien kan je je rustschema ook nog iets meer aanpassen. Wie weet helpt het.
Heel veel sterkte

Groetjes
Nyx
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

Als ik s'middags slaap kan ik ook niet (goed) meer wakker worden heel vreemd; ik denk eerlijk gezegd dat het door mijn ME komt.
Wakker worden kost nou eenmaal energie, dat is nu net wat ME-patienten structureel tekort komen.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Starga, ik zou het maar niet eng vinden. Je bent uitgeput en als je eenmaal goed slaapt wil je lichaam eigenlijk doorslapen.
Life smells...
stargazertje
Gevorderd lid

louisa schreef:Hoi stargarzertje,

Gebruik jij nog slaapmedicatie (melatonine en amiptriptyline, of anders?) van het VCL?

Groetjes, Louisa
Ik gebruik de rivotril en lyrica (word ik ook heel slaperig van) alleen nog van VCL en na vannacht geen amitriptyline meer. Van de Gelderse Vallei heb ik promethazine gekregen. Alle slaapmedicatie neem ik 2 uur voor het slapen 's avonds in omdat ik anders mega lang wakker lig. (zonder medicatie heb ik totaal geen slaap)
Laatst gewijzigd door stargazertje op 08 jun 2012, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
stargazertje
Gevorderd lid

asje schreef:Starga, ik zou het maar niet eng vinden. Je bent uitgeput en als je eenmaal goed slaapt wil je lichaam eigenlijk doorslapen.
Maar ik slaap ook overdag helemaal niet goed. :( Ik word dan net zoals 's nachts ook telkens zeker om het uur even wakker. Alleen als ik dus wakker wil worden lukt dat niet. Het kan niet aan hart/bloed liggen?
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Op een bepaald moment slaap je dan wel goed als je niet wakker kan worden toch? Ik zou niet weten wat het met je hart of bloed te maken kan hebben?
Life smells...
daisy86
Actief lid

Bericht door daisy86 »

Ik heb hetzelfde.
Wanneer ik dan uiteindelijk echt wakker word breekt het zweet me vaak ook plots uit.
Ik val vaak in slaap na het avondeten (vooral na een zware maaltijd).
Bij mij heeft het waarschijnlijk wel met de bloedsomloop te maken (ivm POTS).
Het bloed gaat dan naar mijn spijsvertering, waardoor er op andere plaatsen dan te weinig bloed is.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

hoi stargazertje

Het overkomt me ook regelmatig dat als ik 's middags slaap dat ik na een paar uurtjes niet meer wakker lijk te worden. De zombiestaat lijkt een 10-tal minuten te duren en het beste is mezelf over te geven aan mijn lijf. In de meerderheid van de gevallen val ik terug in slaap en na een uur of meer word ik terug wakker, ditmaal in een meer wakkere staat.

Zonder slaapmedicatie val ik moeilijk in slaap voor 24u, word dan makkelijk langer wakker tussen 2u en 4u en heb micro-wakkere momenten tot 6u. Vanaf dan slaap ik vast tot de wekker gaat.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stargazertje
Gevorderd lid

asje schreef:Op een bepaald moment slaap je dan wel goed als je niet wakker kan worden toch? Ik zou niet weten wat het met je hart of bloed te maken kan hebben?
Nee, ik word constant wakker. Ik heb de micro-wakere momenten die Marlene beschrijft. Even wakker zijn en dan weer voor bepaalde korte tijd in slaap vallen en dat hele tijd door. Al bijna 2 jaar dus. :roll:

Ik heb in ieder geval een flink geval van POTS is bij A'dam bewezen. Als ik overeind moet komen (hoofdeinde behandelbank staat al expres flink omhoog) duurt het ook steeds langer voor ik weer "normaal" mezelf ben en niet meer licht in mijn hoofd. Vandaar mijn vraag of het met elkaar te maken heeft.
daisy86
Actief lid

Bericht door daisy86 »

Ik denk dat de POTS zeker niet meehelpt :wink:
Maar zo te lezen zijn er ook mensen zonder POTS met dit probleem.
Ik heb inderdaad ook elke nacht maar zo'n 3 uurtjes slaap en dan die micro-wakkere momenten.
Ik lig meestal wakker tot half 3, slaap dan tot half 6 en heb dan die micro wakkere momenten tot ik eruit ga om een uurtje of half 11.
Ik vroeg vandaag nog aan de arts wat ik eraan kon doen, die zei duidelijk: RUST!
En ik rust al bijna heel de dag.
Het doet me dan wel weer goed hier te lezen dat er mensen zijn die precies begrijpen wat ik doormaak en ik niet de enige ben.
Hoewel ik het jullie allemaal natuurlijk helemaal niet toewens
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

stargazertje

als het al 2 jaar duurt, dan is het welllicht uitputting. Ik werd er gek van. Ik heb er ook jààren met rondgelopen. De huisarts geloofde me niet tot ik op papier een aantal streepjes turfde van wakkere momenten 's nachts. Ik was kotsmisselijk van de zombiestaat, kon niet meer op mijn benen staan. Dat is uiteindelijk (enkele maanden later) gebeterd toen ik een inslaapmiddel en doorslaapmiddel heb gekregen. Het was alsof mijn hersenen terug geprogrammeerd werden om te slapen.

Onlangs was ik gestopt met de slaapmedicatie en alles werd terug echt een zootje. Platliggen, pijn, geradbraakt, ...
De neuroloog adviseerde om de dag maar ook dat hielp niet. De neuraal arts wilde dat ik volledig stopte omdat ik echt veel geheugenstoornissen heb. En toen ik dat advies volgde ging mijn conditie steil achteruit omdat ik niet meer kon slapen.

Dus ik slaap nu terug met een pilletje en ik ben weer beter. Slaapkwaliteit is essentieel om te genezen. Niemand kan me nog van het tegenovergestelde overtuigen.
De arts die iets anders zegt, mag met me ruilen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
semma
Gevorderd lid

Bericht door semma »

De wake-up-wekker kan misschien helpen om wakker te worden.

Momenteel zit ik ook in zo'n periode. Ben in winterconditie gerold met die brute temperatuurverlaging. Dus winterslaap dringt zich steeds op.
Plaats reactie