Vit B12 inspuitingen

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Heb je baat bij Vit B12 inspuitingen?

Ja, ik merk een verschil (vb minder spierpijnen, meer kracht)
56
41%
Ja, in het begin merkte ik verbetering, nu niet meer.
15
11%
Nee, bij mij helpt het niet (meer).
24
17%
Ik krijg geen Vit B inspuitingen.
43
31%

Totaal aantal stemmen: 138
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

In het begin tekende ik na elke injectie een cirkeltje op de plek waar ik geinjecteerd had. Dat heild ik 6 weken vol (dus 21 cirkeltjes op elk been)... Nieuwste tattoeagetrend :mrgreen:. Nu doe ik dat niet meer en heb ik wel meer pijn bij het inspuiten. Moet ook echt zoeken naar een plekje en dan weet ik dus niet meer waar ik al geweest ben.
Misschien een idee om ook af te gaan tekenen?
malu
Gevorderd lid

Bericht door malu »

Pff, frustrerend zeg! Ik zou het sowieso even goed overleggen met de verpleging ook, misschien dat zij wat tips kunnen geven.

Ik heb mijn huisarts gevraagd om xylocaïne (verdoving), zodat ik ook in mijn been kan gaan prikken (bil doet geen zeer, maar been vond ik wel erg vervelend). Maar ik ben er gelijk op afgeknapt omdat ze zei dat je dood kan gaan als je het toch in een bloedvat spuit. Dus echt nooit vergeten te aspireren als je ook verdoving gebruikt!

Vind het wel een beetje jammer dat ik dit van mijn huisarts moet horen, en dat de verpleging in Brussel het er niet bij heeft gezegd toen ze het opperden. Maar goed, ik stel het in mijn been prikken voorlopig even uit: in 1,5 jaar tijd hebben we nog maar 1 keer in een bloedvat gezeten, als een ander dan zegt dat het zowat maandelijks gebeurt dan vraag ik me af of we het wel altijd goed zien (maar kan ook dat het gewoon op die ene keer na altijd goed is gegaan).
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

bedankt voor de reacties! sorry voor de late reactie, maar het zat er de afgelopen dagen echt niet in... en ik wilde ook een goede/uitgebreide reactie geven...

@chika
Bedankt voor het aanbieden, maar eerlijk gezegd wil ik het liever zonder verdoving doen. Een extra potje erbij betekent ook weer meer werk en dus meer stress. En die stress weegt in mijn ogen niet op tegen het beetje pijn wat het dan weg neemt. En ook wat malu zegt... ik vind dat maar eng dat je helemaal niks meer voelt. Stel dat je het dan per ongeluk in je ader injecteert.

En eigenlijk gaat het ook niet om de pijn, maar krijg die naald er gewoon niet meer in... Ik weet hoe het kan/moet voelen als die naald er helemaal in zit. Soms gaat ie gewoon als een mes door een pakje boter, dus als het dan pijn doet is het voor mij een teken dat er iets niet goed zit. Of ik zit tegen of door een ader, of ik zit ergens tegen aan te drukken wat gewoon niet goed is. Althans... dat is mijn mening, aangezien ik ook weet hoe het voelt als ie er gewoon helemaal in zit.

@dino
Wat je zegt heb ik al eens overwogen! :)
Ik doe altijd na het injecteren zo'n klein rond pleister plakkertje er op, aangezien ik nogal snel bloed. Dus dat kan ook een indicatie zijn waar je de vorige keer geïnjecteerd hebt, maar vaak werkt dat niet aangezien je met douchen die pleisters weer verwijderd...

@malu
Overleggen met de verpleging vind ik lastig. Ik sta versta die mensen niet zo goed en ik vind ze ook niet zo behulpzaam. En als ze geen zin hebben om te helpen of dat uitstralen heb ik al geen zin meer om om hulp te vragen. Klinkt misschien stom, want het is voor mezelf. Maar ja... zo zit ik nu eenmaal in elkaar ;)
En vaak ben je ook te moe door de reis en wil je gewoon graag snel weg. En vaak is het daar bij de verpleging ook wel een strak schema en willen ze graag snel door naar het volgende....

Verdoving is na wat jij verteld nog een extra reden voor mij om het niet te doen. Maar wat ik al zei... het gaat me niet om de pijn, die vind ik wel acceptabel. Het is meer een geschikte plek vinden om te injecteren.

Ik vraag me eigenlijk af of het mogelijk is dat je je zelf in je bil injecteert...!? Het lijkt mij lastig tot onmogelijk, maar mijn ouders of iemand anders is helaas geen optie. Ik woon ook op mezelf en alleen, dus om niet afhankelijk te zijn doe ik het ook liever zelf. Ik heb nu in 3 maanden tijd al 5 keer in een ader gezeten. Maar ik ben ook behoorlijk slechtziend, ik kan het gewoon echt niet goed zien. Maar in principe ging het gewoon altijd goed, pas sinds de laatste 2 weken zijn er problemen...

Zitten er trouwens in je kont ook geen aders? Lijkt me wel namelijk en anders... hoe diep zitten die? Want anders zou ik het misschien bij mezelf in mijn kont kunnen doen. Maar goed... in ieder geval bedankt voor de lieve en snelle reacties! (nu ik nog :P)
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch

"Drop The Lyme"
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Misschien hier een experte tussen :

http://www.youtube.com/results?search_q ... l0.5.4l9l0
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

By the way : in de bil klinkt laag maar in werkelijkheid is dat redelijk hoog.
Zelf zetten lijkt me erg moeilijk.

http://injecteren.djsebastien.nl/index. ... g&Itemid=7
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
fez
Actief lid

Bericht door fez »

@burial
Ik vraag me eigenlijk af of het mogelijk is dat je je zelf in je bil injecteert...!?
Ik injecteer altijd zelf in de bil. De rechterbil gaat redelijk goed aangezien ik rechtshandig ben maar de linkerbil is wat sukkelen vaak, maar het lukt wel.
Het is even wennen maar zoals met alles, oefening baart kunst.

grtjs
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

misschien morgen maar eens voor het eerst proberen dan :)

"Drop The Lyme"
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Pleisters zijn ook wel een kostbare oplossing. En inderdaad niet handig bij douchen. Cirkeltjes moet je wel steeds bijtekenen anders vervagen ze ook.
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

mja elke keer op exact dezelfde plek injecteren lijkt me ook weer niet echt verstandig...

"Drop The Lyme"
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Nee ik heb wel de neiging dat te doen. Er is gewoon een plek waar je de huidplooi goed vast kunt houden en daar injecteer je dan snel. Maar ik rommel nu nog wat aan zonder afbakening van de perforaties :P. Als het te pijnlijk gaat worden val ik wel weer terug op mijn semi-permanente tattoeagetechniek (:roll:).
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

huidplooi? bij B12 moet t I.M. ipv S.C.

"Drop The Lyme"
malu
Gevorderd lid

Bericht door malu »

Ik spuit ook IM en daarvoor pak ik een huidplooi. Gewoon een andere techniek. Je laat hem los bij het aspireren.

Zorg dat je goed in het bovenste buitenste kwadrant zit, als je te laag prikt of teveel naar het midden dan kun je je grote bilzenuw raken, wat nare gevolgen kan hebben (hoewel echt te laag prikken me moeilijk lijkt als gedraaid staat).

Succes, hopelijk lukt het daar beter!
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Bente
Gevorderd lid

Bericht door Bente »

ik belde de huisarts om weer nieuwe spuiten te bestellen.. want ik spuit al zo'n 3 jaar, waarvan 1,5 jaar onafgebroken 1 of 2x per week. Maar dit keer was het erg moeilijk om ze te krijgen.
De assistente snapte niet waarom ik zo'n hoge dosering kreeg en zovaak spoot en wie dat dan deed ( zorg ik zelf voor ) Ik heb ze gekregen vanuit het vermoeidheidcentrum maar ben daar al hele tijd niet meer onder behandeling, maar wel doorgegaan met spuiten. De recepten liepen dus altijd via de huisarts. Nu ik een nieuwe heb, ging t ook goed. Maar dit keer dus niet.. ze moest het eerst overleggen met de arts. Want ik was niet meer in behandeling in lelystad en de dosis was toch wel heel erg hoog. En of mijn bloed wel gecontroleerd werd.. Ik heb het hele verhaal uitgelegd, maar merkte dat ze niet overtuigd was en niet snapte waarom ik zo'n hoge dosering krijg en wat het nut daarvan is...
Heb gezegd dat ik haar wel info wil brengen over de hoge dosis en het nut daarvan, maar dat hoefde niet. Ze moest het alleen overleggen met de arts.. ( de arts zelf is op de hoogte dat ik het spuit, maar was toen ook al niet enthousiast, en dan niet in de zin van de hoge dosis, maar meer over wat er fout kan gaan met prikken enz?)

Ik zit toch sterk te denken om de info ff langs te brengen... misschien dat dat wat meer uitleg geeft.. ook al zei ze van dat t niet nodig was.
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Burial schreef:huidplooi? bij B12 moet t I.M. ipv S.C.
Hydroxycobalamine kan zowel IM als SC en zelfs IV... Ik injecteer het SC in m'n benen.
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

Ja ok, maar IM is wel wenselijk toch? Dacht dat SC meer was als IM echt niet lukt of zo...

"Drop The Lyme"
Plaats reactie