Carnitine, maar welke dosering? en vergoeding?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

visje schreef:Ik slik L-carnitene sigma tau, via huisarts op recept. Ik neem er 5 per dag. Bedoeling was opbouwen naar meer, maar bij meer krijg ik een onrustig hyper gevoel. Tegelijk met de carnitine ben ik ook met B12 smelttableten en devaron (vitamine D op recept) begonnen. Bepaalde klachten zijn over de lijn gezien wat verbeterd (minder aanvallen van beven, wat helderder in mijn hoofd, soms iets meer kunnen op een dag) maar weet niet precies door wat. Ik denk door de combinatie.
Ik ga ook beginnen met Carnitene van Sigma Tau, (3 x 330 mg). Op recept gekregen van de internist en het wordt vergoed door de Zorgverzekering.
:D scheelt weer in de portemonnee, Bloems moet je zelf betalen.

Ik hoop op o.a. verbetering/verlichting van erge (spier)pijn klachten.

:wink: wordt vervolgd.....

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Ik ben ooit begonnen met 4 tabletten van Sigma Tau wat heel duidelijk hielp. Later met 4 verhoogd en nog eens, en het bleef duidelijk verbetering geven. Ik mocht nog verder verhogen als het nog verbetering bracht maar dit leek me wel genoeg. Het blijft helpen.

Over het algemeen wordt er tussen de 2 en 12 tabletten gebruikt en heeft ongeveer de helft van de patiënten er baat bij.
Life smells...
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

interessant allemaal!

Zou dml wel mee willen werken?
Misschien krijg ik het dan wel en word t vergoed.

Mn huisarts die doet dat echt niet.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

't verbaast me dat DMl het niet sowieso voorschrijft (na onderzoek), mss interessant om hem te vragen waarom niet?
Life smells...
emmy
Beginner

Bericht door emmy »

Sinds 21-1-12 slik ik 2x3 tabletten carnitine 330mg. Mijn energie is toegenomen. Ik hoop binnenkort weer verder op te kunnen bouwen. Nu heb ik gehoord dat je kunt gaan ruiken van de carnitine nl naar vis. Heeft iemand daar ervaring mee?
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Dat komt soms voor. Ik slik veel en heb er geen last van.
Life smells...
eeyore
Beginner

Bericht door eeyore »

Ja helaas wel ervaring met de carnitinegeur. En ik kan je zeggen die is niet echt prettig. Ik slik er nu een vitamine B complex bij en bij mij helpt dat om de geur tegen te gaan. Het is dan de vitamine B2 die zou moeten werken, maar het schijnt niet bij iedereen te helpen.
Tot 4 flesjes heb ik geen last van de geur, maar als ik meer slik heb ik echt de vitamine B nodig.

Ik slik nu gemiddeld 6 flesjes carnitine (van sigma-tau) per dag, maar mag het op mindere dagen opbouwen tot 10 flesjes. 1 flesje staat gelijk aan 3 tabletten van sigma tau.
Ik slik het nu al zeker 10 jaar en het helpt bij mij wat tegen de spierklachten en ik de dufheid.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Dat is echt veel! Staat gelijk dus aan 18 - 30 tabletten per dag, mss krijg je er eerder last van bij zo'n hoge dosering.
Life smells...
emmy
Beginner

Bericht door emmy »

Fijn om te horen dat vitamine B complex kan helpen. Merkt iemand of je ook meer spierkracht kunt gaan gebruiken bij de energietoename bij carnitinegebruik? Nu durf ik nooit met een stevige pas te lopen.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Je kunt gewoon zó lopen waarbij je je nog goed voelt, je merkt het gauw genoeg als het te veel wordt.

Bij verbetering heb ik altijd gehad dat ik in het algemeen meer kon, nooit apart op m'n spieren gelet, gewoon gedaan wat ging en goed voelde.
Life smells...
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Nemen jullie in 1x 6 tabletten???

of bv 2 maal daags 3 ???

En in de ochtend of middag???

wat doen jullie????
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Ik neem 2x per dag 6 tabletten, voor het ontbijt en voor de lunch (dat is bij mij vroeg in de middag en laat in de middag :)) Je kunt het geloof ik beter niet 'savonds nemen ivm de slaap.
Life smells...
bee67
Beginner

Bericht door bee67 »

Ik heb 2 x dgs 6 tabl voorgeschreven gekregen via VCL (Sigma Tau),maar durf er niet zomaar mee verder te gaan.
Het is ip een geneesmiddel en het is voorgeschreven zonder voorafgaand bloedonderzoek dus weet ook niet of die hoge dosering kwaad kan.Weet iemand dit?
Verder vond ik het een opgave om 6 van die stink tabl naar binnen te krijgen.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Het is een lichaamseigen stof die lijkt op een vitamine. Je kunt het niet echt overdoseren, hoewel er laatst iemand was die 44 tabletten slikte en die had er geloof ik wel last van, maar ja, een belachelijk hoge dosering.

Veel van ons hebben een flink tekort maar ook als je dat niet hebt kan het geloof ik helpen maar dat weet ik niet meer zeker. Vraag voor Vermeulen!

Je kunt het ook als drankje krijgen als je de tabletten vervelend vindt.

Het VCL doet van alles zonder onderzoek, slecht.
Life smells...
bee67
Beginner

Bericht door bee67 »

Oke,dank je wel.Zal het op het lijstje zetten voor HA(ben nl weg bij VCL),misschien als ik volgende keer controle bloedwaarden laat prikken deze waarde gelijk laten testen en omzetten naar drankje.Zit daar niet die vissige lucht aan dan?

Die 44 tbl is idd wel een beetje boel,zou ik zeker niet aan beginnen en hoe krijg je die in hemelsnaam weg??? :shock: :-&
Plaats reactie