Hoge hartslag en hartkloppingen
Moderator: Moderators
Hartkloppingen
Samengevoegd. Adm.
Afwisselend heb ik nogal last van hartkloppingen... niet onregelmatig van ritme oid, maar gewoon dat je het echt veel te hevig voelt pompen, zo van boenk, boenk, boenk, terwijl je eigenlijk 'in rust' bent.
Heb er vooral last van als ik probeer te slapen, of als ik ff ergens lig om te rusten. Het is niet het gaan liggen zelf denk ik, want als ik in bed lig begint het eigenlijk pas na 1-2 minuten. En duurt dan 10 of meer minuten voor het weer 'onder controle' is, maar als ik dan even later weer ff naar de wc moet (moet altijd tussenin nog eens naar toilet vooraleer ik kan slapen), en ik kruip weer in bed, begint het weer. Soms zelfs als het over is, begint het direct weer nadat ik me even omrol op m'n andere kant.
En als ik 's nachts een paar keer, of 's morgens, wakker word, is het weer van *pomp pomp pomp* in m'n hals...
Heb wel het gevoel dat dit heel erg mijn slaap beïnvloed en verslechtert, maar heb geen idee van wat het is... het is zo ong. om de 2 weken een week, dan weer een week niet, en'k heb er eigenlijk nog maar de laatste maanden veel last van.
Ervaringen?
Afwisselend heb ik nogal last van hartkloppingen... niet onregelmatig van ritme oid, maar gewoon dat je het echt veel te hevig voelt pompen, zo van boenk, boenk, boenk, terwijl je eigenlijk 'in rust' bent.
Heb er vooral last van als ik probeer te slapen, of als ik ff ergens lig om te rusten. Het is niet het gaan liggen zelf denk ik, want als ik in bed lig begint het eigenlijk pas na 1-2 minuten. En duurt dan 10 of meer minuten voor het weer 'onder controle' is, maar als ik dan even later weer ff naar de wc moet (moet altijd tussenin nog eens naar toilet vooraleer ik kan slapen), en ik kruip weer in bed, begint het weer. Soms zelfs als het over is, begint het direct weer nadat ik me even omrol op m'n andere kant.
En als ik 's nachts een paar keer, of 's morgens, wakker word, is het weer van *pomp pomp pomp* in m'n hals...
Heb wel het gevoel dat dit heel erg mijn slaap beïnvloed en verslechtert, maar heb geen idee van wat het is... het is zo ong. om de 2 weken een week, dan weer een week niet, en'k heb er eigenlijk nog maar de laatste maanden veel last van.
Ervaringen?
Hartkloppingen
Ik had ook enorm veel last van hartkloppingen, overslagen, echt enorm eng soms. Maar sinds ik bij dml ben is dat geleidelijk verminderd en nu is het echt nog maar zelden (de overslagen dan, de snelle boenken zijn er wel nog vaak).
Geen idee wat van de medicatie het heeft verbeterd.
Ooit zei dml me wel, dat wij beter niet op onze linkerzij slapen omdat je hart dan op een bepaalde manier moet pompen zodat je veel meer last hebt van de hartkloppingen. Dus ik weet niet, misschien heeft dat er iets mee te maken dat het vaak is als je probeert te slapen?
Geen idee wat van de medicatie het heeft verbeterd.
Ooit zei dml me wel, dat wij beter niet op onze linkerzij slapen omdat je hart dan op een bepaalde manier moet pompen zodat je veel meer last hebt van de hartkloppingen. Dus ik weet niet, misschien heeft dat er iets mee te maken dat het vaak is als je probeert te slapen?
- felixloena
- Oud-medewerker
- Contacteer:
Hartkloppingen
Ik had er last van als ik kaas gegeten had. Die link heb ik gelegd nadat ik intolerant bleek voor caseïne. Is door het dieet bij Christine verbeterd. Maar dat doe jij al uitgebreid, dus ik vrees dat daar voor jou de oplossing niet ligt...
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Hartkloppingen
Bij mij is het juist begonnen sinds ik bij DML ben
Maar ik begin mijn slaap wel altijd op mijn linkerkant, dus zal eens omgekeerd proberen en zien of het verschil uitmaakt...

Maar ik begin mijn slaap wel altijd op mijn linkerkant, dus zal eens omgekeerd proberen en zien of het verschil uitmaakt...
Ik weet weinig.
Eigenlijk heb ik het al jaren. Nu valt het gelukkig mee. In het begin vond ik het vreselijk eng moet ik zeggen. Het bleef dan ook wel een half uur voordat hij weer normaal sloeg. Nu is het vaak eventjes. Het is ook vooral als ik in een bepaalde houding zit, lig. Wat voor houding geen idee maar als ik mij omkeer of van positie verander wordt het beter. Ik heb ook een 24 uurs kastje gehad om te registreren hoe mijn hartritme is. Hier zaten wel wat stoornissen in maar kon geen kwaad. Als je er last van hebt probeer dan eens van positie te veranderen en je absoluut niet druk erover te maken. Want als je angstig wordt blijft het nog langer aanhouden
weet ik door ervaring helaas.
Groetjes,
sterre

Groetjes,
sterre
Ja idd, soms lijkt het gewoon op een stressreactie, maar dan denk ik ik zit helemaal nergens over te stressen... maar op den duur begint ge natuurlijk ook wel te stressen elke keer ge in bed ligt en wilt slapen omdat ge al weet dat het wslk weer 1-1,5u gaat duren vooraleer ge kunt slapen 
Net ff proberen dutje te doen, ook op rechterkant liggen hielp ni echt, maar op rug liggen precies wel, op het eerste zicht. Enig nadeel, ik kan niet op mijn rug slapen
moet ik maar gauw leren dan.

Net ff proberen dutje te doen, ook op rechterkant liggen hielp ni echt, maar op rug liggen precies wel, op het eerste zicht. Enig nadeel, ik kan niet op mijn rug slapen

Ik weet weinig.
Bij mij heeft het ook met mijn voeding te maken...
Vorig jaar heb ik het zo erg gehad, dat ik soms dacht dat ik een hartaanval ging krijgen, enorme pijn in mijn hart en linkerarm: dat bleek dan ook een gevolg te zijn van koffie of/en melk...
Dit heb ik ondervonden door telkens opnieuw te voelen wanneer ik het had en wat ik g egeten had.
Nu heb ik ook nog wel regelamtig overslagen ed, maar niet meer zo erg als vorig jaar, ik wijd het aan de LDN en het goede dieet...
Vorig jaar heb ik het zo erg gehad, dat ik soms dacht dat ik een hartaanval ging krijgen, enorme pijn in mijn hart en linkerarm: dat bleek dan ook een gevolg te zijn van koffie of/en melk...
Dit heb ik ondervonden door telkens opnieuw te voelen wanneer ik het had en wat ik g egeten had.
Nu heb ik ook nog wel regelamtig overslagen ed, maar niet meer zo erg als vorig jaar, ik wijd het aan de LDN en het goede dieet...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
ga naar een cardioloog.
het liefst een die iets van ME weet;
ME en hart-ellende gaan vaak samen.
niet dat er altijd iets eraan gedan kan worden - maar het is goed om te weten.
Ik ben voor "de gezelligheid" naar de cardio gegaan.
Toch een probleem; ik weet niet hoe groot - nog steeds in onderzoek; maar wat ik dacht een probleempje te zijn - hartkloppingen in rust - blijkt eigenlijk steeds aanwezig te zijn.
Ik zou er toch maar ff laten nakijken.
liefs,
She
het liefst een die iets van ME weet;
ME en hart-ellende gaan vaak samen.
niet dat er altijd iets eraan gedan kan worden - maar het is goed om te weten.
Ik ben voor "de gezelligheid" naar de cardio gegaan.
Toch een probleem; ik weet niet hoe groot - nog steeds in onderzoek; maar wat ik dacht een probleempje te zijn - hartkloppingen in rust - blijkt eigenlijk steeds aanwezig te zijn.
Ik zou er toch maar ff laten nakijken.
liefs,
She
Hallo allemaal, voor mij is het verschijnsel hartkloppingen tijdens rust ook zeer herkenbaar en vooral als ik mij te veel heb ingespannen of in een slechte periode zit kan het soms uren duren voordat deze weer herstelt. Bij inslapen geeft dat dan ook problemen.
Ik ben er nu achter dat dit ook samenhangt met orthostatische intolerantie. Ik heb namelijk de video's gevolgd van Nancy Klimas en Connie Sol (zie The Exercise Group op ME/CFS community: http://cfsknowledgecenter.ning.com/grou ... rcisegroup) en draag nu een hartslagmeter. het bllijkt dat bij zitten en staan mijn hartslag sterk stijgt met name als de ziekte erg actief is, en dit komt volgens DML omdat de neurotixiciteit zorgt voor het open gaan staan van de bloedvaten. Ik heb ook last van chronische hypotensie (bloeddruk die daalt bij oppstaan).
Het is volgens Klimas en ook andere onderzoeksgroep (Staci Stevens) voor ons belangrijk om hartslag beneden een bepaald niveau te houden. Je kunt dit niveau afleiden uit een inspanningstest, het is de hartslag waarbij je overgaat naar anaerobe verbranding. Bij mij is dat een hartslag van 93. Hele toer om daar onder te blijven, maar vermindert wel de klachten.
Ik wilde dit graag aan jullie laten weten. De video's zijn trouwens ook te zien op vimeo.com (deel 1: http://vimeo.com/26783830; deel 2: http://vimeo.com/27073084 en er is ook nog een deel 3, plus twee video's met een patient, Dan Moricoli, die de methode demonstreert).
Deze video's besteden alleeen geen aandacht aan orthostatische intolerantie, deze info kun je wel weer elders vinden. Er zijn namelijk ook tips voor het verlagen van hartslag bij orthostatische intolerantie (bijv houding etc). Bijv presentatie van Peter Row.: http://www.youtube.com/watch?v=5iF30TVLaRE
Ook bestaan er medicijnen voor behandeling van OI.
Andreas
(ik hoop dat deze boodschap hier op de juiiste plaats staat)
Ik ben er nu achter dat dit ook samenhangt met orthostatische intolerantie. Ik heb namelijk de video's gevolgd van Nancy Klimas en Connie Sol (zie The Exercise Group op ME/CFS community: http://cfsknowledgecenter.ning.com/grou ... rcisegroup) en draag nu een hartslagmeter. het bllijkt dat bij zitten en staan mijn hartslag sterk stijgt met name als de ziekte erg actief is, en dit komt volgens DML omdat de neurotixiciteit zorgt voor het open gaan staan van de bloedvaten. Ik heb ook last van chronische hypotensie (bloeddruk die daalt bij oppstaan).
Het is volgens Klimas en ook andere onderzoeksgroep (Staci Stevens) voor ons belangrijk om hartslag beneden een bepaald niveau te houden. Je kunt dit niveau afleiden uit een inspanningstest, het is de hartslag waarbij je overgaat naar anaerobe verbranding. Bij mij is dat een hartslag van 93. Hele toer om daar onder te blijven, maar vermindert wel de klachten.
Ik wilde dit graag aan jullie laten weten. De video's zijn trouwens ook te zien op vimeo.com (deel 1: http://vimeo.com/26783830; deel 2: http://vimeo.com/27073084 en er is ook nog een deel 3, plus twee video's met een patient, Dan Moricoli, die de methode demonstreert).
Deze video's besteden alleeen geen aandacht aan orthostatische intolerantie, deze info kun je wel weer elders vinden. Er zijn namelijk ook tips voor het verlagen van hartslag bij orthostatische intolerantie (bijv houding etc). Bijv presentatie van Peter Row.: http://www.youtube.com/watch?v=5iF30TVLaRE
Ook bestaan er medicijnen voor behandeling van OI.
Andreas
(ik hoop dat deze boodschap hier op de juiiste plaats staat)
Interessant, ik ga eens even je filmpjes bekijken.
Bij mij gaat hartslag heel erg omhoog als ik ga staan en staand iets doe.
Bij liggen is hij wel redelijk oke. Maar hoe kan ik dan mijn hartslag onder dat niveau houden?
Ik zal toch af en toe moeten staan om iets te doen?!?!?!?!?!
En wat is precies neurotixiciteit?
Bij mij gaat hartslag heel erg omhoog als ik ga staan en staand iets doe.
Bij liggen is hij wel redelijk oke. Maar hoe kan ik dan mijn hartslag onder dat niveau houden?
Ik zal toch af en toe moeten staan om iets te doen?!?!?!?!?!
En wat is precies neurotixiciteit?
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
Hier ook veel hartkloppingen, vooral als ik lig. Het is een van de redenen waarom ik niet echt kan rusten. Als ik lig gaat mijn bovenlichaam echt alle kanten op.
Opvallend wat DML zei over neurotoxines - in bepaalde periodes merk ik dat klachten als onrust/wazig denken/vlekken zien/prikkelbaar/vaak wakker worden, ofwel de 'neurologische klachten' steeds samengaan met het onrustige hart.
Intussen heb ik ook een hartslagmeter, maar door de onregelmatige hartslag is dat bijna niet bij te houden en geeft hij vaak een hartslag van rond de 40 aan
. Dit probleem heb ik ook op hometrainers enzo.
OI is trouwens minder geworden bij mij door osteopathie. In de eerste jaren kon ik totaal niet rechtop zitten en staan. Hartkloppingen, duizelig, benauwd, zweten... Toeval of niet - het is na die behandeling zeer sterk verbeterd.
Dank voor de info!
Opvallend wat DML zei over neurotoxines - in bepaalde periodes merk ik dat klachten als onrust/wazig denken/vlekken zien/prikkelbaar/vaak wakker worden, ofwel de 'neurologische klachten' steeds samengaan met het onrustige hart.
Intussen heb ik ook een hartslagmeter, maar door de onregelmatige hartslag is dat bijna niet bij te houden en geeft hij vaak een hartslag van rond de 40 aan

OI is trouwens minder geworden bij mij door osteopathie. In de eerste jaren kon ik totaal niet rechtop zitten en staan. Hartkloppingen, duizelig, benauwd, zweten... Toeval of niet - het is na die behandeling zeer sterk verbeterd.
Dank voor de info!
Beste Yoyo,yoyo schreef:@andreas, hoe weet je dat die grens bij jou op 93 ligt. Hoe is dat bepaald?
En hoe vind ik een goede hartslagmeter?
Ik weet dat van die hartslag doordat ik in A'dam een inspanningstest heb ondergaan. Ik heb toen ook de onderliggende uitslagen (grafieken enzo) opgevraagd. Daar staat in wat je hartslag is bij de anaerobe drempel (AT).
Er zijn ontzettend veel hartslagmeters. Ik heb zelf een Suunto gekocht. Belangrijk is dat de hartslagmeter met een borstband werkt en doorlopend je hartslag weergeeft. Bij het programma in de VS gebruiken ze een Timex hartslagmeter.
Andreas