Niet uit dit persbericht. De mening van de Steungroep was en blijft dat het alleen een andere naam is.louisa schreef:En het is duidelijk voor iedereen te begrijpen: het onderscheid tussen ME en CVS.
Groeten,
Guido
Moderator: Moderators
Niet uit dit persbericht. De mening van de Steungroep was en blijft dat het alleen een andere naam is.louisa schreef:En het is duidelijk voor iedereen te begrijpen: het onderscheid tussen ME en CVS.
Wat een flauwekul.Niet uit dit persbericht. De mening van de Steungroep was en blijft dat het alleen een andere naam is.
Exactement! (of zijn Franzosisch).zonaanbidster schreef:De Steungroep gaat voor ME-patienten en niet voor CVS-patienten en heeft blijkbaar dus een persbericht zonder Stichting gedaan.
Het is de enige groep die op dit moment ballen heeft om iets te doen met wat op een presenteerblaadje aangeboden wordt vanuit Canada.
Ik ook, ben er lid van.zonaanbidster schreef:Op dit moment heb ik slechts vertrouwen in deze Steungroep nog.
http://www.steungroep.nl/index.php/over ... matiemecvsMyalgische encefalomyelitis (ME) is een postvirale hersenziekte. De naam wijst op ontstekingen in hersenen en ruggenmerg, die gepaard gaan aan spierpijn. (...)
Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is een onderzoeksdiagnose, bedoeld voor het selecteren van proefpersonen in studies naar chronische ME. De diagnose wordt gesteld als er diverse symptomen aanwezig zijn. Welke, verschilt: er zijn diverse sets van criteria voor CVS in gebruik. De diagnose CVS wordt tegenwoordig ook regelmatig in de artsenpraktijk gesteld. Er is dan nader medisch onderzoek nodig om vast te stellen of het om ME gaat of om een andere aandoening die soortgelijke klachten veroorzaakt.
Guido den BroederME is de afkorting van myalgische encephalomyelitis. Myalgie betekent spierpijn, encephalomyelitis ontsteking van hersenen en ruggenmerg. Dat laatste is minder gelukkig, omdat dergelijke ontstekingen slechts sporadisch zijn aangetoond. Daarom wordt tegenwoordig ook de medisch gezien betere term myalgische encephalopathie gebruikt.
CVS betekent chronisch vermoeidheidsyndroom. In de media duikt regelmatig de term 'vermoeidheidsziekte' op, die evenals CVS een wel erg eenzijdige indruk wekt van de ziekte. Er is immers veel meer aan de hand dan alleen vermoeidheid. In de medische wereld heeft de naam CVS die van ME grotendeels verdrongen.