Bovendien zit er in dat B-complex foliumzuur wat dus niet bij een B12 tekort gegeven mag worden (even afgezien van of angels dat wel of niet heeft) en foliumzuur kan het bloedbeeld normaliseren waardoor LIJKT of er geen sprake was van een B12 tekort terwijl dit wel zo is.
De werking van vitamine B12 is nauw verweven met die van foliumzuur, maar deze twee vitamines zijn niet onderling uitwisselbaar. Het toedienen van grote hoeveelheden foliumzuur kan weliswaar als gevolg hebben dat zowel de vitamine B12 als de foliumzuurafhankelijke reacties in het lichaam weer op gang komen, maar dit is slechts tijdelijk. Wanneer na het toedienen van foliumzuur een door een vitamine B12 tekort veroorzaakte bloedarmoede (tijdelijk) verdwijnt, wordt soms de voorbarige conclusie getrokken dat er sprake was van een tekort aan foliumzuur. Toediening van foliumzuur bij een vitamine B12 tekort laat wel een verbetering zien van de hematologische waarden, en kan daardoor een vitamine B12 tekort maskeren. Neurologische klachten als gevolg van een vitamine B12 tekort kunnen door het toedienen van foliumzuur snel verergeren, met als gevolg zenuwbeschadigingen die niet meer zijn terug te draaien. Vandaar dat er alleen foliumzuur gegeven mag worden als een vitamine B12 tekort absoluut is uitgesloten of voldoende behandeld wordt. Om geen risico te nemen is het aan te raden om ook altijd vitamine B12 te geven.
Ik had eind vorig jaar een vit B12 van 267.
Sinds 21 maart zit ik aan de smelttabletten en vitamine B Balans en een multivitamine met foliumzuur.
Dan heb ik nu zeker een probleem
Mijn neurologische problemen zijn de laatste maanden flink achteruit gegaan
Sorry dat ik hier als nieuweling ineens "inbreek", maar ik wou mijn zorgen even van me aftypen.
mieperdepiep schreef:een opname probleem heb je eigenlijk nooit opeens (tenzij bijvoorbeeld je hele dunne darm er uit gehaald wordt=opnameplek B12 o.a.)
Omdat je nog wel kleine beetjes opneemt zal je bloedwaarde nog wel iets stijgen, waardoor je dan net boven de ondergrens blijft zitten kan dat natuurlijk vervelende situaties geven. Je hebt dan al wel (veel) klachten, maar je bloed laat het tekort (nog) niet zien.
In dat eerdere stukje heb ik het echt heel basic omschreven. B12 tekort is echt verschrikkelijk ingewikkeld, dat gaat mij (en veel artsen blijkt wel) de pet te boven. Het meeste weet ik uit eigen ervaring en ervaringen van anderen, maar tot in detail weten de beste artsen het nog niet eens
Ik heb er een nachtje over geslapen...haha
Misschien heb ik die lage waarden omdat ik het gewoon niet binnen krijg?
Sinds ik het dieet heb vanwege de intoleranties eet ik geen gluten meer, dus geen enkele granen, daarnaast bijna geen vlees meer omdat het vlees dat ik lekker vind niet mag eten en ander vlees dus niet graag eet.
Wat ik op internet gevonden heb waar bv foliumzuur in zit eet ik ook maar bar weinig:-(
Het zou dus goed aan mijn dieet kunnen liggen?
dat zou kunnen maar ik kan je absoluut aanraden het eerst goed uit te laten zoeken.
Coeliakie kan trouwens ook een B12 tekort veroorzaken, maar als je eenmaal strikt glutenvrij eet, kan de darm zich herstellen en weer B12 opnemen (meest gunstige situatie)
Maar nogmaals, die lage waarde heb je niet zomaar omdat de lever een voorraad heeft van 3 jaar. Dus als de waarde in je bloed laag is betekend dat dat je weinig voorraad meer hebt. Je moet dus al jaaaaren een strikt dieet volgen voordat je laag in je B12 zit.
En dierlijk is niet alleen vlees, maar ook vis, melk en eieren Hoelang zit je aan dit dieet?
maris80 schreef:Ik had eind vorig jaar een vit B12 van 267.
Sinds 21 maart zit ik aan de smelttabletten en vitamine B Balans en een multivitamine met foliumzuur.
Sorry dat ik hier als nieuweling ineens "inbreek", maar ik wou mijn zorgen even van me aftypen.
Groetjes
Maris!
Dat had verder onderzocht moeten worden ja en door die supplementen kan er geen diagnose meer gesteld worden. Laat me raden: VC?
Bedoel je dat je neurologische klachten erger zijn geworden? Kan door de foliumzuur in het B-complex komen als ik er van uit ga dat jij inderdaad een B12 tekort hebt. Maar daar was dus aanvullend onderzoek voor nodig geweest. Je zou eerst maanden (misschien wel een jaar) met die smelttabletten moeten stoppen voordat je verder onderzoek zou kunnen doen.
Mag ik je een vraag stellen? Is het mogelijk dat het foliumzuur gaat dalen als je B12 injecties gebruikt? Bij mijn bloedtesten (elke 3-4 maanden) (niet via VC, geen zorgen) kwam dat eerder te voorschijn.
Of kan dat niet, of heeft dat een andere reden? Weet jij daar meer over?
Ja dat kan, maar niet alleen foliumzuur maar ook de andere B-vitaminen. Alle B-vitaminen helpen elkaar en daardoor zullen ze vast dalen aangezien de injecties ze nodig heeft.
B2 start bijvoorbeeld de B6 op en B12 kan zijn werk niet goed doen zonder B11 (foliumzuur dus) Daarom is het verstandig om bij de B12 injecties een B-complex te slikken, waardoor je altijd ruim in je B-vitaminen zit. Als je injecties krijgt maar de andere B-vitaminen zijn niet voldoende op pijl dan is het effect van de injecties ook veel minder.
Laten we zeggen dat je B-waarden hoog in de referentiewaarden mogen liggen om een optimaal effect te hebben van de injecties.
Overigens moeten je ijzerwaarden ook goed zijn, anders helpen de injecties nog niet goed, maar dit terzijde
ik ga de volgende keer aan mijn internist vragen hoe het met mijn b12 is
heb wel vit d tekort, terwijl ik dit al jaren innam!
dus wordt ook niet opgenomen in de dunne darm, hoe dat komt is ook niet duidelijk
krijg nu hele grote hoeveelheden 50.000IE per 2 weken, en zit nu pas op 89 ipv 19
als vit b12 ook in de dunne darm wordt opgennomen zal ik dat ook eens moeten checken...
Het is wel zo dat B12 een heel ander opnameproces heeft dan D, veel ingewikkelder en van meer factoren afhankelijk, maar aangezien je op het CVS forum zit lijkt het me inderdaad slim om B12 te laten controleren. Jij neemt verder geen supplementen waar B12 (of folium oid) in zit?
Een D van 89 in dit seizoen is nog niet erg hoog, mag gerust boven de 120 zitten, je moet er straks de winter ook weer mee door. Lijktme in jouw geval handig om in de wintermaanden in ieder geval een onderhoudsdosering te slikken want van zo'n lage waarde kun je je knap beroerd voelen.
ik ben van ver gekomen met mijn 19, 89 wat de laatste meting, moet eind augustus weer terug, en ik verwacht dat het dan hoger is
eigenlijk mag ik niet in de zon. heb een sleachtige immuunziekte, die actief kan worden door de zon...raar maar waar, de zon kan het immuunsysteem ontregelen, en de sle kan actief worden
ik gebruik ook magnesium, daar was dus ook een tekort..
ik slik nu al vanaf november vorig jaar de hoge dosering, in het begin zelfs elke week
helaas merk geen verschil met vermoeidheid....
Tsja, als je niet in de zon mag moet je helemaal D blijven slikken lijkt mij. Je kunt beter elke dag een kleine hoeveelheid slikken dan weer naar beneden kelderen en dan weer zulke grote hoeveelheden er tegen aan moeten gooien.
Ik weet niet welke D je eerst had, maar ik heb gemerkt dat ze onderling nogal verschilllen wat betreft opname.
De internist had me Devaron voorgeschreven, kreeg mijn D er amper mee omhoog ondanks dat ik 5 per dag slikte. Ben overgestapt op Solgar oliecapsules en nu ging de D ineens wel omhoog
maris80 schreef:Ik had eind vorig jaar een vit B12 van 267.
Groetjes
Maris!
Dat had verder onderzocht moeten worden ja en door die supplementen kan er geen diagnose meer gesteld worden. Laat me raden: VC?
Bedoel je dat je neurologische klachten erger zijn geworden? Kan door de foliumzuur in het B-complex komen als ik er van uit ga dat jij inderdaad een B12 tekort hebt. Maar daar was dus aanvullend onderzoek voor nodig geweest. Je zou eerst maanden (misschien wel een jaar) met die smelttabletten moeten stoppen voordat je verder onderzoek zou kunnen doen.
Hoi Mieperdepiep,
Dank je wel voor je snelle reactie
VC inderdaad.
Ik ben in zijn geheel achteruit gegaan sinds ik aan de medicatie zit, maar vooral de neurologische klachten.
In beide B-complexen die ik slik zit B11.
Hmm, daar trek ik dan eigenlijk de conclusie uit dat jij toch een B12 tekort hebt. Probeer via het VC eens injecties te regelen, de gewone want die worden geheel vergoed en niet voor even maar voorlangere tijd. Kijk anders even op de site www.stichtingB12tekort.nl daar staat ook informatie over behandelingen en de link met foliumzuur en CVS enz.
Het VC is duidelijk tekort geschoten in hun onderzoek (als dat al heeft plaatsgevonden) en door hun voorgeschreven medicatie kan er nu geen verder onderzoek meer plaatsvinden, zij hebben naar mijn mening wat goed te maken, dus zou daar flink gaan aandringen! Niet bij de coach maar bij de internist zelf, hoor zulke rare verhalen over die coaches
Dat had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht.
Vraag me zelfs af of ze wel naar die bloeduitslagen gekeken hebben. Het VC staat bij mij enorm hoog aangeschreven zoals je wel merkt
Maak er in ieder geval werk van! MMA, homocysteine en (actief) B12 testen hebben allemaal geen zin meer omdat ze beinvloed zullen zijn door de smelttabletten en B-complex. Dus er zit voor de artsen niks anders op dan je de voordeel van de twijfel geven en injecties te proberen. Als je daarvan opknapt was het dus een B12 tekort (mits je de juiste behandeling krijgt natuurlijk), knap je er niet van op dan hoort een wat lagere waarde blijkbaar bij jou (even heel kort door de bocht geredeneert)