voorlopige uitslagen
Moderator: Moderators
voorlopige uitslagen
Vanmorgen ben ik terug bij de maag/darm arts geweest voor uitslagen.
Maag en darmen zijn helemaal okee.
Geen gluten intolerantie te zien.
Vit B12 was goed maar zat op het randje omdat de waarden recent verhoogd zijn?
Foliumzuur was te laag maar daar hoef ik niks aan te doen?
Was wel grappig; ik had in één keer bloed laten prikken voor haar en voor de internist in Lelystad en zij had nu de uitslagen van het lab die de internist aangevraagd had. Ben benieuwd of de internist ze ook krijgt, anders is er wat fout gegaan in de administratie daar.
Alvleesklier was wel goed, lever hadden ze vlekken en cystes gezien. Die cystes zijn niet belangrijk, de vlekken kunnen komen van vetopslag, de leverwaarden zelf zijn goed dus dat is haar vermoeden.
Voor de zekerheid krijg ik woensdag nog een ct-scan en laat ze ook nog weer de alvleesklier scannen.
Ook moet ik 24 uur ontlasting sparen dat gaat ze onderzoeken op bepaalde stoffen om te kijken of de alvleesklier goed werkt, vertering en vet.
Ik heb voor nu duspatal gehad om te kijken of dit wat verlichting geeft, is voor een spastische dikke darm maar ze wil geen behandeling inzetten zonder dat ze weet wat er aan de hand is. Dit is dus voor tijdelijke verlichting, als het helpt tenminste.
Ze doet het wel heel grondig zo!
Maag en darmen zijn helemaal okee.
Geen gluten intolerantie te zien.
Vit B12 was goed maar zat op het randje omdat de waarden recent verhoogd zijn?
Foliumzuur was te laag maar daar hoef ik niks aan te doen?
Was wel grappig; ik had in één keer bloed laten prikken voor haar en voor de internist in Lelystad en zij had nu de uitslagen van het lab die de internist aangevraagd had. Ben benieuwd of de internist ze ook krijgt, anders is er wat fout gegaan in de administratie daar.
Alvleesklier was wel goed, lever hadden ze vlekken en cystes gezien. Die cystes zijn niet belangrijk, de vlekken kunnen komen van vetopslag, de leverwaarden zelf zijn goed dus dat is haar vermoeden.
Voor de zekerheid krijg ik woensdag nog een ct-scan en laat ze ook nog weer de alvleesklier scannen.
Ook moet ik 24 uur ontlasting sparen dat gaat ze onderzoeken op bepaalde stoffen om te kijken of de alvleesklier goed werkt, vertering en vet.
Ik heb voor nu duspatal gehad om te kijken of dit wat verlichting geeft, is voor een spastische dikke darm maar ze wil geen behandeling inzetten zonder dat ze weet wat er aan de hand is. Dit is dus voor tijdelijke verlichting, als het helpt tenminste.
Ze doet het wel heel grondig zo!
- mieperdepiep
- Gevorderd lid
Ik heb het mijn man even gevraagd. Weet het echt niet meer.
Hij dacht ergens 200 nog was voor de B12.
De folium was 5,6 maar die waarde was nu opgetrokken naar 10?
Ik heb er de ballen verstand van
Heb er in zoverre een goed gevoel over dat ze heel secuur is.
Ik vind het wel vreemd dat ze de andere vitamines niet nakijken.
Ijzer was goed maar ik weet daar geen cijfer van.
Hij dacht ergens 200 nog was voor de B12.
De folium was 5,6 maar die waarde was nu opgetrokken naar 10?
Ik heb er de ballen verstand van

Heb er in zoverre een goed gevoel over dat ze heel secuur is.
Ik vind het wel vreemd dat ze de andere vitamines niet nakijken.
Ijzer was goed maar ik weet daar geen cijfer van.
Hoi angels,
"mieperdepiep" heeft veel kennis van de vitamine B12 en geeft je zo vast meer goede info daarover.
Groetjes, Louisa
"mieperdepiep" heeft veel kennis van de vitamine B12 en geeft je zo vast meer goede info daarover.
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html
-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
- mieperdepiep
- Gevorderd lid
200 nogwat is echt niet goed voor B12. Waardes onder de 300 mag je vraagtekens bij zetten. 200nogwat is dusdanig laag dat zeker aanvullend onderzoek nodig is om een tekort uit te sluiten! Dus even de precieze waarde opvragen (kopietje), heb je wettelijk recht op
Laat alsjeblieft testen op MMA (=methylmalonzuur), homocysteine en het liefst ook actief B12 (Holo-TC) vóórdat je met vitamine B-supplementen begint!!
Laat alsjeblieft testen op MMA (=methylmalonzuur), homocysteine en het liefst ook actief B12 (Holo-TC) vóórdat je met vitamine B-supplementen begint!!
Laatst gewijzigd door mieperdepiep op 15 jul 2011, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- mieperdepiep
- Gevorderd lid
Ik drukte op een knopje en toen was mijn berichtje weg. Dus als je het ergens tegenkomt, gooi het effe terug..haha
Waarom moet ik dit laten onderzoeken en vooral waar doe ik dat?
Enig idee waarom de andere vitamines niet onderzocht worden?
Ik heb de B12 smelttabletten hier en de B-Balans, daar wilde ik eigenlijk mee beginnen maar dat kan nu nog niet?
Bloedplaatjes enzo waren allemaal goed.
Waarom moet ik dit laten onderzoeken en vooral waar doe ik dat?
Enig idee waarom de andere vitamines niet onderzocht worden?
Ik heb de B12 smelttabletten hier en de B-Balans, daar wilde ik eigenlijk mee beginnen maar dat kan nu nog niet?
Bloedplaatjes enzo waren allemaal goed.
- mieperdepiep
- Gevorderd lid
Absoluut nog NIET mee beginnen!!Ik heb de B12 smelttabletten hier en de B-Balans, daar wilde ik eigenlijk mee beginnen maar dat kan nu nog niet?
Ik neem maar aan dat je die van het VC hebt gekregen
Voordat je B-supplementen gaat slikken moet een eventueel B12 tekort worden uitgesloten. B12 tekort is niet zomaar een gebrek aan een vitamientje, maar een ernstige ziekte/aandoening (hoe je het ook maar wilt uitschelden) en helaas heb ik daar ervaring mee

Met een paar supplementjes kom je er dan niet. Ik word er ook razend kwaad van dat het VC zomaar die supplementen voorschrijft zónder deugdelijk onderzoek naar de vitamines te doen.
Bovendien mag je bij een B12 tekort absoluut GEEN foliumzuur gebruiken en jij mag raden wat er in een B-complex zit (folium = B11

Ik zeg niet dát je een B12 tekort hebt, maar het zou kunnen en het moet goed UITGESLOTEN worden!
Dat de rest van je bloeduitslagen helemaal goed zijn (weet niet wat er allemaal getest is bij je, vandaar het advies om een kopietje te vragen) maar dat zegt helemaal niks met het oog op B12
- mieperdepiep
- Gevorderd lid
Omdat ik denk dat je niet precies weet wat een B12 tekort inhoudt, schrijf ik het hier heel basic even neer, hoop dat je dat goed vindt
Een B12 tekort heb je niet zomaar, de lever heeft een voorraad voor ongeveer 3 jaar. Meestal is een opnamestoornis de oorzaak van een B12 tekort.
Ook mensen die strikt veganistisch eten, kunnen een B12 tekort krijgen. B12 zit namelijk alleen in dierlijke producten.
Verder kunnen bepaalde medicijnen, bijvoorbeeld metmorfine en maagzuurremmers, de opname van B12 belemmeren. Ook een maagverkleining en darmaandoeningen kunnen een B12 tekort veroorzaken.
Omdat een B12 tekort meestal een opnamestoornis is heeft het slikken van B12 geen zin, de supplementen leggen immers dezelfde weg af als eten.
Smelttabletten moet je laten smelten onder de tong en worden via het mondslijmvlies opgenomen, waardoor het opnameprobleem (in de maag of darm) omzeild word. Er op sabbelen heeft ook geen zin, want dan slik je nog bijna alles door.
Maar smelttabletten zijn absoluut niet geschikt om een tekort aan te vullen vandaar mijn advies om er niet mee te beginnen. Als je nu met die tabletten begint, gaat je B12-bloedwaarde omhoog. Dan krijg je de diagnose B12-tekort voorlopig (zeg gerust minimaal een jaar) niet meer boven tafel! En dan kun je de juiste behandeling wel op je buik schrijven
Voor meer informatie wil ik je heel graag doorverwijzen naar www.stichtingB12tekort.nl
Kijk daar eens of jij je herkent in de symptomen.
Nogmaals: ik zeg niet dát je een B12 tekort hebt, maar het is té belangrijk om niet eerst uit te sluiten! De onderzoeken kunnen door elke willekeurige arts aangevraagd worden alleen weet niet elke arts de uitslagen goed te interpreteren

Een B12 tekort heb je niet zomaar, de lever heeft een voorraad voor ongeveer 3 jaar. Meestal is een opnamestoornis de oorzaak van een B12 tekort.
Ook mensen die strikt veganistisch eten, kunnen een B12 tekort krijgen. B12 zit namelijk alleen in dierlijke producten.
Verder kunnen bepaalde medicijnen, bijvoorbeeld metmorfine en maagzuurremmers, de opname van B12 belemmeren. Ook een maagverkleining en darmaandoeningen kunnen een B12 tekort veroorzaken.
Omdat een B12 tekort meestal een opnamestoornis is heeft het slikken van B12 geen zin, de supplementen leggen immers dezelfde weg af als eten.
Smelttabletten moet je laten smelten onder de tong en worden via het mondslijmvlies opgenomen, waardoor het opnameprobleem (in de maag of darm) omzeild word. Er op sabbelen heeft ook geen zin, want dan slik je nog bijna alles door.
Maar smelttabletten zijn absoluut niet geschikt om een tekort aan te vullen vandaar mijn advies om er niet mee te beginnen. Als je nu met die tabletten begint, gaat je B12-bloedwaarde omhoog. Dan krijg je de diagnose B12-tekort voorlopig (zeg gerust minimaal een jaar) niet meer boven tafel! En dan kun je de juiste behandeling wel op je buik schrijven
Voor meer informatie wil ik je heel graag doorverwijzen naar www.stichtingB12tekort.nl
Kijk daar eens of jij je herkent in de symptomen.
Nogmaals: ik zeg niet dát je een B12 tekort hebt, maar het is té belangrijk om niet eerst uit te sluiten! De onderzoeken kunnen door elke willekeurige arts aangevraagd worden alleen weet niet elke arts de uitslagen goed te interpreteren

Hoi mieperdepiep,
Ik heb toch niets te veel gezegd? Je geeft "angels" precies de juiste info. Dank je wel!
Groetjes, Louisa
mieperdepiep schreef:Bedankt voor het compliment

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html
- mieperdepiep
- Gevorderd lid
Je hebt van die mensen die altijd verlegen worden van complimentjes, ik ben daar 1 van
Verwacht van je huisarts niet te veel, de kennis van B12 is beschamend slecht. Vandaar dat er een B12 stichting is
De gemiddelde arts veegt het meteen onder de tafel. Lees eens in die link die ik je gaf en print wetenschappelijke info uit, daar kan een arts niet om heen
Welke waarden waren vorig jaar te hoog? Heb je daar een printje van?

Bereidt je dan goed voor! Vraag eerst je laatste uitslagen eens op, misschien valt t allemaal wel mee, maar een waarde van 200nogwat klinkt mij niet goed in de oren. Zou graag willen weten wat er nog meer getest is bij jou voor een completer beeld.Nou lekker dan
Zit ik hier met mijn goeie gedrag en een bergen vitaminepillen. haha
Harstikke bedankt, ik ga het met de huisarts kortsluiten. Vorig jaar waren de waarden te hoog. Raar hoor.
Verwacht van je huisarts niet te veel, de kennis van B12 is beschamend slecht. Vandaar dat er een B12 stichting is

Welke waarden waren vorig jaar te hoog? Heb je daar een printje van?
- mieperdepiep
- Gevorderd lid
een opname probleem heb je eigenlijk nooit opeens (tenzij bijvoorbeeld je hele dunne darm er uit gehaald wordt=opnameplek B12 o.a.)
Omdat je nog wel kleine beetjes opneemt zal je bloedwaarde nog wel iets stijgen, waardoor je dan net boven de ondergrens blijft zitten kan dat natuurlijk vervelende situaties geven. Je hebt dan al wel (veel) klachten, maar je bloed laat het tekort (nog) niet zien.
In dat eerdere stukje heb ik het echt heel basic omschreven. B12 tekort is echt verschrikkelijk ingewikkeld, dat gaat mij (en veel artsen blijkt wel) de pet te boven. Het meeste weet ik uit eigen ervaring en ervaringen van anderen, maar tot in detail weten de beste artsen het nog niet eens
Omdat je nog wel kleine beetjes opneemt zal je bloedwaarde nog wel iets stijgen, waardoor je dan net boven de ondergrens blijft zitten kan dat natuurlijk vervelende situaties geven. Je hebt dan al wel (veel) klachten, maar je bloed laat het tekort (nog) niet zien.
In dat eerdere stukje heb ik het echt heel basic omschreven. B12 tekort is echt verschrikkelijk ingewikkeld, dat gaat mij (en veel artsen blijkt wel) de pet te boven. Het meeste weet ik uit eigen ervaring en ervaringen van anderen, maar tot in detail weten de beste artsen het nog niet eens