Hoi jannekeB,
Heel goed gedaan, meis! Pittig en vooral duidelijk en onderbouwd! Dank je wel, namens alle ME/cvs-patiënten.
Sixma kan dit in zijn broekzak steken.
Ik heb ook nog even de sites van zijn "Vitaliteit"-Praktijken" (2 kennelijk, "Praktijk Ennu" en "Praktijk Melior" waar hij werkt) bekeken.
De stelling én visie van Sixman:
Vitaal leven
Vitaliteit is meer dan alleen gezond zijn. Het is de fysieke, mentale en emotionele vrijheid hebben om te leven zoals jij dat wilt; een combinatie van gezondheid, geluk en succes. Vitale mensen voelen zich goed, zijn opgewekt, krijgen dingen schijnbaar moeiteloos voor elkaar, hebben vrijwel geen klachten, herstellen snel en hebben ‘s avonds energie over.

Is dit een vrijheid om te leven zoals ik dat wil, een combinatie van gezondheid, geluk en succes?
Door ME/cvs is deze vrijheid en keuze mij ontnomen. Heeft niets te maken met willen, maar niet meer kunnen.
En voor wie, volgens Sixman:
Voor wie is ENNU
Veel mensen kampen met energiegebrek en hebben last van (ernstige) vermoeidheid en soms pijn. Vaak zonder dat hier een medische verklaring voor gevonden kan worden.
ENNU onderscheidt drie doelgroepen.
Onderstaand worden eerst de klachten en vervolgens de doelgroepen beschreven.
Kenmerkende klachten
Energiegebrek kan gepaard gaan met een breed scala aan (vaak onverklaarbare) klachten zoals ernstige vermoeidheid, hoofdpijn, regelmatige griepklachten, slaapstoornissen, sombere of angstige gevoelens, darm- en/of hormonale problemen, allergieën, ontstekingen en spierklachten (pijn en stijfheid). Op een bepaald moment is het je niet meer duidelijk welke klachten zich het eerst of het laatst geopenbaard hebben. Medisch gezien wordt er vaak geen directe lichamelijke oorzaak voor gevonden*.
Mensen met energiegebrek
De druk van je werk, gezin, sociale leven, sport of zorg voor mensen om je heen kan een dusdanig beroep op je doen dat het je meer energie kost dan het je oplevert. Je vraagt je af waar je het allemaal voor doet en intussen vliegt de tijd voorbij. Er kunnen vraagstukken bij je leven over je werk, je tijdverdeling werk/privé of bijvoorbeeld een wens om meer te bewegen of gezonder te leven. Toch lukt het niet om dit zelf in je dagelijkse leven te veranderen. Oprecht genieten lukt je niet meer en je hebt het gevoel dat je steeds minder grip hebt op je leven.
Intussen kunnen er klachten zijn ontstaan zoals hierboven omschreven. Deze zijn het resultaat van langdurig ‘niet in balans’ leven, vaak zonder dat je hiervan bewust bent. Hierdoor verminderen je weerbaarheid en weerstand en kunnen klachten zich ontwikkelen.
Mensen met klachten bij een chronische aandoening
Chronische ziekten zoals Crohn, Lyme, chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) en fibromyalgie (de zogeheten ‘welvaartsziekten’), maar ook bijvoorbeeld burn-out kan met zich meebrengen dat je (ernstige) vitaliteitsklachten ervaart. Deze kunnen bij het ziektebeeld horen, maar in veel gevallen is verbetering en optimalisatie van de vitaliteit en levenskwaliteit goed mogelijk.
Mensen met restklachten na een ernstige ziekte
Als je medisch hersteld wordt verklaard van een ernstige ziekte, dan vormt dit de afronding van een periode vol spanning en onzekerheid. Het is ook het startpunt van je nieuwe, ‘gezonde’ leven. Vaak lukt het dan niet om weer moeiteloos deel te nemen aan het leven en open te staan voor de toekomst. Ook kun je kampen met restverschijnselen zoals (ernstige) energie- en vermoeidheidsklachten die je hinderen bij het weer oppakken van je persoonlijke, sociale en professionele leven.
Herken je jezelf in één van bovenstaande beschrijvingen? Dan is het tijd om een afspraak met ENNU te maken!
En
verrassing, de training/cursus/therapie is ook gecombineerd met bewegen: een mooie andere verpakte CGT en GET.
Hoezo bij Nijmegen (NKCV) in de leer geweest?
En zo, werkt het UWV samen via een slimme omweg met anderen, die toch ook werken met CGT en GET en stuurt het UWV ME/cvs-patiënten daar doodleuk naar toe.

Misselijke praktijken van het UWV.
Bij "Melior" kom je ongeveer hetzelfde tegen.

wel, heel duidelijk voor mij, het gaat om CV, burn-out, stress, etc., en
zeker géén ME/cvs.
Ik ben reuze benieuwd naar zijn reacties op onze mails!
Groetjes, Louisa