Extreme pijn (zeer vergrote) lymfeklieren

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

plien
Actief lid

Bericht door plien »

Hallo iedereen.

Momenteel heb ik last van extreem veel pijn aan mijn lymfeklieren en
ik heb geen idee meer wat ik moet doen. Ik word er helemaal kierewiet
van en voel me nogal in de steek gelaten, misschien vind ik hier nog advies.
Het is als volgt:

- Donderdagavond gevoelige vergrote lymfeklieren hals beide kanten, niks raars gebeurt wel vaker.
- Vrijdag in de loop van de dag komt de pijn opzetten, aan de linkerkant.
- Lymfeklieren hals en (onder)kaak zwellen flink op, doen extreem veel pijn
- Kaakgewricht begint ook pijn te doen. Mond open doen en kauwen naar.
- Uitstraling richting oor, uitstraling hoofdpijn, misselijk van de pijn.

- Medicijnen geprobeerd:
x Paracetamol+coffeine 2x 500 mg
x Ibuprofen 400 mg
x Naproxen 220 mg
x Valium 2 mg (spierverslapper)

- Allemaal geen effect, pijn komt er dwars doorheen.
- Sinds zaterdag begin van de middag 8x Paracetamol+coffeine 500 mg p/s per dag.

- Maandag gebeld naar huisarts. Eigen huisarts op vakantie, geen vervanger. College uit dezelfde praktijk gebeld dus. Assistente heeft overlegd. 'Ja waarschijnlijk gewoon een virale infectie, kom over twee weken maar als het dan niet over is.' Eh ja AUW?!! 'Nog 3x 400 mg ibu per dag erbij slikken'
- Sinds maandag 8x Paracetamol+coffeine 500 mg p/s + 3x ibu 400 mg p/s per dag.

- Nog steeds vrijwel geen effect.
- Koelen helpt niet, verwarmen ook niet.

- Geen verdere klachten. Voel me eigenlijk best prima, behalve dat ik mijn hoofd wil amputeren. Zelfs geen verkoudheidje of snotneusje. Geen koorts. Geen keelpijn (behalve de lymfeklier zelf), geen last van mijn holtes niks.

- Fysio en natuurarts konden ook niks.

Huidige stand van zaken: Ik word gek van de pijn. Lymfeklier hals is zo'n 5x2 cm diepte weet ik niet, lymfeklier onderkaak zo'n 2x2x2 cm en kan ik zichtbaar eruit 'duwen' als ik met mijn tong vanbinnen druk. Dan zie je aan de buitenkant de lymfeklier als bolletje verschijnen.

Dat zijn dus gigantisch opgezwollen lymfeklieren zonder ook maar enig ziekte-verschijnsel en ze doen extreem veel pijn. Ik heb werkelijk geen idee waarom ze zo geflipt zijn.

En niemand kan dus wat, pijnstillers helpen niet... Ik trek dit niet...

Hebben jullie enig idee wat ik kan doen, misschien iemand die dit meegemaakt heeft?

Bedankt voor het lezen.

Groetjes, Plien.
plien
Actief lid

Bericht door plien »

De lymfeklier in mijn hals is nu ook echt zichtbaar, hij puilt dus echt uit nu.
soof
Gevorderd lid
Contacteer:

Bericht door soof »

terugbellen naar huisarts, opnoemen wat je allemaal neemt en waar het gewoon doorheen au doet, alsnog koppig wel afspraak maken? want dit klinkt een beetje absurd en misschien als er nu bloedgeprikt zou worden komt er wel opeens pfeiffer uit ofzo

ging nog googelen naar lymfedrainage enzo maar dat mag juist niet bij een ontsteking
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Voor mijn zoon n overbekende kwaal. Vroeger zelfs altijd na het eten al. Vnl. dus door vermoeidheid en te veel aan energie verbruik.....

Minder ondernemen was de enige remedie.

Maar wat soof zegt is ook verstandig.

Evt. naar tandarts en heb je misschien parodontitis (tandvleesontsteking)? KNO?

Sterkte.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

De algemene richtlijn is niets doen (behalve pijnstilling dus) als 't niet langer dan twee weken aanhoudt. Wsl is het dan overbelasting, bijv oa door de fysio die je doet, ik zou daar mee stoppen en iha rustig aan doen en dan zien. Zou wel een goed moment zijn om naar A'dam te gaan ... of te bellen voor raad ivm de extreme pijn (amputeren maar niet, zonde).
Life smells...
plien
Actief lid

Bericht door plien »

Bedankt voor de reacties :)

Helaas is het nog steeds drama :( De klier in mijn hals is gelukkig wat rustiger sinds gisteravond, maar de klier in mijn onderkaak doet nu pijn voor twee. Ook zijn de klieren achter mijn oor, als je de kaak naarboven volgt als het ware, nu opgezet en geiriteerd. Het kaakgewricht zelf is weer pijnvrij na een dag mijn mond een beetje open te houden en verder zo min mogelijk te bewegen, al voel ik aan de buitenkant nog steeds een keiharde spier en pijn bij drukken dus ik moet wel erg voorzichtig doen. Rare bewegingen en hij gaat zo weer moeilijk doen denk ik.

De pijnstilling werkt nog steeds niet helaas, maar ik blijf maar slikken want wie weet helpt het wel en val ik echt om als ik stop. Wel last van mijn maag en darmen, dat is wel balen. Heb gister ook maar een maagbeschermer genomen. Maar mijn buikje kan die pijnstilling natuurlijk niet zo goed aan.

De klachten zijn wat uitgebreider geworden, maar we zitten midden in een hittegolf dus wat nou van wat komt... De situatie ziet er nu zo uit:

- Klier hals wat rustiger, wel nog groot maar niet meer uit zichzelf pijnlijk. Enkel bij aanraken.
- Klier onderkaak groter, meten is lastig omdat aanraken zo veel pijn doet.
- Klieren tussen oor en hals opgezet, heleboel kleintjes denk ik dus meer een groot stuk dan een bobbel.
- Uitstraling naar oor sterker.
- Flink hoofdpijn, wisselt een beetje. Komt en gaat.
- Erg misselijk, bijna moeten overgeven niveau.
- Gevoel geen controle te hebben over mijn lijf als ik sta.
- Af en toe het gevoel dat ik bijna knock-out ga.
- Veel en veel vermoeider dan normaal, echt slaperige moeheid dus niet de 'standaard' uitputting. Moeite met mijn ogen openhouden en hoofd omhoog houden, echt slaperigheid in mijn hoofd dus.
- Lijf voelt verder goed aan. Alleen monnikskapsspieren zijn van slag.
- Tempratuur 37.4 graden dus iets hoger dan normaal maar ja hittegolf.
- Naar mijn gevoel heel licht slapen, niet perse van de pijn maar het voelt alsof ik de diepe niet bereik.

Ik doe heel erg rustig aan, op bed liggen is haast niet mogelijk door de hitte. Gister wel 2,5 uur in het bed van mijn ouders geslapen (wat niet de bedoeling was maar ach). Maar verder zit ik zoveel mogelijk. Ik probeer wel een beetje te lopen. 's avonds als het koel is en om de dag nog voor een boodschapje. 1x 15 min of 2x 15 min dus. Op laag tempo, als mijn hartslag omhoog gaat verander ik namelijk gelijk in prut. En ik zit uiteraard zoveel mogelijk koel. Drink meer dan genoeg (3-5 liter) en drink ook boullion ivm zout. Eet ook goed om de misselijkheid een beetje te beperken, al is mijn eetlust slecht. Maar als ik weinig eet ga ik echt kotsen dus laten we dat maar niet doen. Verder trouwens geen ziek gevoel, klink raar met deze waslijst aan kwaaltjes maar ik voel me niet ziek.

Ah mijn moeder vind me nu wel heet aanvoelen dus dan ga ik het nog opmeten. Laat zo ff weten wat mijn tempratuur is.

Mijn eigen huisarts is gelukkig maandag weer terug, dus dan hang ik gelijk aan de telefoon. Zij zal me op zijn minst even zien en pijnstilling kunnen voorschrijven. En bloedprikken. Pfeiffer heb ik al gehad dus dat zit er niet in. Maar toch even mijn schildklier laten checken, met de jaarwisseling was hij nog in topstaat maar je weet het niet... (Hij is ook uit het niets in een paar maanden genezen jaren geleden, zo maar poef! Dus ja...) En misschien nog op andere dingen. Ben wel flink pissig op mijn huisarts, als ze hier niet enigzins normaal mee omgaat is de knop om en ga ik kijken naar een andere huisartsen praktijk.

Ik ga me opmeten, word vervolgd...
plien
Actief lid

Bericht door plien »

37.3 dus geen verhoging...

Ik ga een mailtje typen naar de fysio dat ik de afspraak voor maandag afzeg. Kost me drie uur en ik wil nu niemand aan mijn lijf hebben frunniken dus kan een andere keer wel weer.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

De klachten nu kunnen gedeeltelijk ook door alle middelen komen die je nu slikt en mogelijk zelfs ook door hoe(veel) je drinkt. Je drinkt nu mss meer dan goed voor je is, want het dubbele van wat je nodig hebt. Ook is belangrijk dat je de dag door steeds een paar slokken neemt, niet veel drinken in één keer.

Als dit door overbelasting komt, kan, nogmaals, de fysio zelfs (mede-)oorzaak zijn, dus goed (en nodig) niet te gaan! Ook zou ik niet gaan lopen als je niet voelt dat je er zin in hebt ( = ff helemaal luisteren naar je lichaam, belangrijk nu).

En ik zou echt A'dam bellen. Bijna alle huisartsen zijn hetzelfde, dat je 't elders beter zal treffen is onwaarschijnlijk.

Heb je geen tafelven voor aan 't voeteneind van je bed? Als je voelt dat je wil liggen ipv zitten is het belangrijk dat je dat kunt doen! En slapen als je slaperig bent!
Life smells...
plien
Actief lid

Bericht door plien »

asje schreef:De klachten nu kunnen gedeeltelijk ook door alle middelen komen die je nu slikt en mogelijk zelfs ook door hoe(veel) je drinkt. Je drinkt nu mss meer dan goed voor je is, want het dubbele van wat je nodig hebt. Ook is belangrijk dat je de dag door steeds een paar slokken neemt, niet veel drinken in één keer.

Als dit door overbelasting komt, kan, nogmaals, de fysio zelfs (mede-)oorzaak zijn, dus goed (en nodig) niet te gaan! Ook zou ik niet gaan lopen als je niet voelt dat je er zin in hebt ( = ff helemaal luisteren naar je lichaam, belangrijk nu).

En ik zou echt A'dam bellen. Bijna alle huisartsen zijn hetzelfde, dat je 't elders beter zal treffen is onwaarschijnlijk.

Heb je geen tafelven voor aan 't voeteneind van je bed? Als je voelt dat je wil liggen ipv zitten is het belangrijk dat je dat kunt doen! En slapen als je slaperig bent!
Ik denk dat de overige klachten inderdaad een beetje bijkomend zijn :) Ik drink trouwens normaal al erg veel, dus vandaar dat met dit weer het echt heel erg veel is. Ik heb constant een flesje water of glas thee/sap/limonade bij/naast me. Dus steeds een paar slokjes, niet in een keer veel.

Lopen heb ik wel een beetje behoefte aan, maar ik ga inderdaad niet lopen als ik geen zin heb! Op een keer na dan, er was dringend komkommer nodig voor de cavia's :P

De webagenda van mijn huisarts deed het weer, ik heb voor donderdag een dubbele afspraak gemaakt. (Ze had dinsdag en woensdag alleen nog om 8 uur een plekje vrij, dat is me te vroeg.) En het acute is nu wel redelijk weg, de pijnstilling helpt eindelijk. De klieren zijn nog wel dik en pijnlijk bij aanraking maar niet meer uit zichzelf. Ook die in mijn onderkaak is nu redelijk rustig. Vandaag wel weer erg misselijk, verder ook nogal overprikkeld. De pijn heeft echt even alles uit me gesleept, elk dingetje is nu teveel.

Gelukkig wordt het weer nu beter! Ik heb inderdaad een ventilator, maar ik slaap op zolder. Waar de zon van zonsopkomst tot 16 uur vol op staat, daar is het overdag dus echt tropisch. Helaas bokst een ventilator en niet tegenop. Ik heb vanmiddag wel even op het logeerbed op de verdieping geslapen, was iets beter te doen maar had het al snel te heet om te slapen. (En mijn vader ging precies herrie maken dus ik was gelijk klaarwakker.)

Wel heb ik sinds het avondeten wat gerommel in mijn keel, hier en daar wat pijntjes die wat verspringen. En een krop in mijn keel. Even gevoeld en ik kwam uit op mijn schildklier (of luchtpijp), die is pijnlijk bij aanraking. En nu voel ik hem een beetje kloppend pijn doen. Niet heel heftig. Maar ik maak we wel een beetje zorgen, dus zeker bloed prikken donderdag. Ik hoop echt dat hij niet weer van slag is...

's nachts is het trouwens wel best goed te doen in mijn kamer, raam en deur open en waaien maar. En ik kan altijd naar de logeerkamer verkassen, van de week lag mijn zus daar maar die is nu weer weg dus het is weer vrij.

Maar al met al gaat het dus beter, ik vertrouw het zaakje niet maar ik ben dolblij dat de pijn een stuk minder is. Straks de hitte minder en dan kan ik hopelijk weer een beetje bijkomen ;)
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Gelukkig dat het beter gaat en hopen dat je schildklier niet weer van slag is!
Life smells...
plien
Actief lid

Bericht door plien »

Nou, we beginnen eindelijk ergens te komen met A'dam. Mijn moeder doet alsof ik haar een broodje poep probeer te verkopen maar ik mag nu een mailtje sturen om te vragen over de kosten. Maar ze was weer eens lekker onbegripvol, ze snapt gewoon nog steeds geen drol van ME. Nouja, wilt het niet snappen want ze heeft ook nooit info gezocht oid.

Nu mailtje sturen naar A'dam...
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Zucht ... soms maakt je omgeving het nog moeilijker, maar ja, we gaan gewoon verder hè :-) je bent iig al een stapje verder. Je kunt trouwens ook in termijnen betalen, nou ja, je zult het wel lezen.
Life smells...
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

==broodje poep==

==lekker onbegripvol==

Je humor verlies je niet in al je ellende!

Sterkte!
plien
Actief lid

Bericht door plien »

Net het mailtje gestuurd :oops: Beetje laat, was eigenlijk ook een beetje 'geschrokken' dat ik eindelijk een berichtje mocht sturen. Ik denk dat ik morgen wel reactie krijg :) Ze hebben nu trouwens een 'test jezelf' dingetje met de standaard vragenlijsten. En dan krijg je netjes een mailtje met je uitslag. (Snel ook trouwens!) Ik heb (uiteraard) ME, CVS en SEID volgens de criteria.

Morgenochtend heb ik de huisarts, ik zal gelijk een berichtje plaatsen als ik terug ben. Ik heb de lijst met bloedonderzoeken van A'dam uitgeprint en die neem ik mee, aangezien ik toch mijn schildklier moet testen kan de rest er gelijk mooi bij. Even afkruisen wat in december nog getest is door de internist, niet alles hoeft super recent te zijn. Ik zal gelijk vragen of ze die uitslagen ff wilt uitprinten, dan heb ik die mooi in mijn eigen map. (Ik heb eindelijk een map gemaakt een paar weken terug, voor mijn gezondheid en financieen en school)

Ik vind het wel een beetje eng hoor, naar A'dam. Ik kan niet wachten totdat ik eindelijk op dat fietsje zit hoor :P Maar blijf toch een beetje bang dat er alweer niks uitkomt, dat ik zelfs volgens al hun testen kerngezond ben. Of dat ik er slechter aan toe ben dan ik dacht, maar dat verwacht ik niet. Ik loop nog rond, kom zo af en toe nog het huis uit dus dat valt wel mee ^,^

Ik was gister wel even verdrietig, het lijkt erop dat ik toch weer achteruit ben gegaan. Ik dacht dat het ondertussen stabiel was... Nou heb ik natuurlijk net de week der terror pijn gehad dus logisch dat het slecht gaat, maar ik verwacht niet dat het snel weer beter gaat. Gister moest ik dus mijn boeken inleveren. Dus hop tas gevuld met de vwo en havo boeken (dikke stapel!), mijn moeder bracht me naar de bushalte met haar scootmobiel zodat ik niet zo lang met de tas moest lopen. Busje in, 3 minuutjes en €1,30 armer en hobbel de hobbel de school in. Boeken uit de tas, in mijn flutarmpjes. In de rij staan bidden dat ik mezelf niet voor 50 man voor paal zet en de hele stapel laat vallen. Oke ingeleverd, top. Hobbel de hobbel naar de bus, busje in yay binnen 25 minuten dus dit keer maar €0,30 kwijt. En toen dacht ik 'shit' dus snel naar de dirk gegaan, dingen gehaald want ik ging crashen. Thuis een paar uur buiten in de tuin gezeten met de caafjes, hangend in de tuinstoel serie kijken. Na een paar uur nog een kwartiertje mijn prachtige moestuintje opgeknapt. (Een kratje, dus niet zo groot maar hij groeit zo mooi!) En toen lag ik de rest van de dag op bed...

Even naar school, de supermarkt en mijn tuintje bijgewerkt en voila kapoet.

Nu uiteraard spierpijn in mijn armpjes :P Maar fijne natuurlijke spierpijn, heerlijk. Zo hoort het! Boeken tillen = Spierpijn. Pijn die gewoon weer netjes overgaat <3

Bij de huisarts moet ik het volgende bespreken:
- De extreme pijn. (Sterke pijnstilling op recept voor als het weer gebeurt.)
- Schildklier
- Bloedonderzoek A'dam
- Het hele superwazige GGZ verhaal

-------------------------------------------------

En dan begint nu de allerlaatste etappe, A'dam. Ik stop met de natuurarts, de fysio gaat op vakantie en dan sluit ik dat ook af, volgende week schakel ik de GGZ uit en dan is het klaar. Ik ben uitbehandeld.

Spannend.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Vergeet dat CVS en SEID maar, dat zijn bedachte onzinnamen en -criteria, omdat men het zó moeilijk heeft (zielie hoor) ME gewoon te erkennen. Vele vooraanstaande ME-onderzoekers hebben daar dan ook tegen geprotesteerd.

Voortvarend bezig, mooi!

Tuurlijk komt er van alles uit het onderzoek, zeker.

En natuurlijk ben je nu slechter, na de pijn + pijnstillers èn de zware boeken, dat is volstrekt normaal, dat is ME. Het betekent dat je jezelf nog meer in acht moet nemen, tot je weer bijgekomen bent. Als je een afspraak maakt in A'dam, doe het dan ook op de laatst mogelijke tijd, op een dag dat dat kan.

Ben benieuwd verder. Klinkt helemaal goed!

En er is heel goed nieuws: De hoofdfiguur in de wereld die altijd CGT/GET promootte, Wessely, ongeveer hoofdverantwoordelijk voor de ontkenning van ME, is om! Hij erkent ons nu, dus dat + voortschrijdend onderzoek zal maken dat erkenning niet meer lang op zich zal laten wachten!
Life smells...
Plaats reactie