Spierpijnen maar niet extreem moe

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mimi1977
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2015, 11:22

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door mimi1977 »

Hallo,

Ik heb bijna 3 weken vakantie gehad en voelde mij echt zo een stuk beter. Ik kon eigenlijk gewoon weer alles doen. Ik twijfel of het wel ME is omdat ik mij zo goed voelde. Zo had ik mij in maanden niet gevoeld.

Nu ben ik afgelopen weekend weer begonnen met werken. Gelijk 2 dagen flink aan de gang. Hele dag op mijn benen staan en veel lopen en bukken en opstaan. Na de eerste dag had ik al vreselijke pijn in mijn voeten, benen en armen. Na de 2e dag was het nog erger. S'avonds om 8 uur lag ik al te slapen op de bank. Ik kon niet meer. Tegen verwachting in was ik echter maandag erg fit voor mijn doen. Ik werd niet enorm moe wakker en de meeste spierpijn en pijn was ook verdwenen.

Helaas is het vandaag drama. Druk op de ogen, zwaar hoofd, pijn in de benen, armen en voeten. Nu moet ik vanmiddag ook nog eens werken van 15 uur tot 23.15 uur. Ik blijf twijfelen of het wel ME is en word er verdrietig van.
Heeft iemand ervaring hiermee dat je na een vakantie van 3 weken waarin ik alles kon doen, dus ook wassen, schoonmaken, uitjes en bezoekjes. En na 2 x werken alles weer langzamerhand terug komt. Ik vraag mij af hoe ik mij voel als ik vandaag weer gewerkt heb en als ik donderdag en vrijdag moet werken. Zou ik dan weer terug naar af zijn?

Groetjes,
Mimi
Gebruikersavatar
marlies
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2015, 20:11

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door marlies »

Hoi Mimi, dit lijkt op wat mijn vader ook had. Op vakantie was hij onvermoeibaar, maar zodra hij weer begon te werken werd hij weer ziek. Bij mijn vader bleek het toch een burn-out te zijn. Hij vond zijn werk wel leuk en had het naar zijn zin, maar was zo kritisch naar zichzelf en zijn eigen handelen dat hij zichzelf teveel stress gaf. Hij dacht ook dat zijn collegae hem ook niet goed genoeg vonden. Uiteindelijk heeft therapie bij mijn vader dus erg goed geholpen. Hij gaat relaxer naar zijn werk, durft nee te zeggen en daarom lukt het allemaal beter. Ik weet niet of jij in het verleden al wel eens iets van therapie hebt gevolgd en of je kan ontdekken of er iets op je werk is, waardoor dit ziek zijn kan veroorzaken. Geen idee of dit voor jou ook zo is, maar het deed mij aan mijn vaders verhaal denken.
heel veel sterkte

groetjes, Marlies
Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door soof »

"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
mimi1977
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2015, 11:22

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door mimi1977 »

Het lastige is dat ik vanaf september vorig jaar tot mijn vakantie alle symptomen had van ME. Deze klachten komen al een aantal jaar af en aan terug en vanaf vorig jaar is het dus 5 maanden aanwezig geweest. Ik heb ook een anamnese formulier ingevuld op de website van ME/CVS centrum Amsterdam en daar kwam uit dat ik ME/CVS heb. Ik twijfel echter omdat ik na een week vakantie mij weer wat normaler begon te voelen.
Ik kon in ieder geval weer mijn normale werkzaamheden en leuke dingen thuis doen.

Ik werk als leerling verzorgende IG en dat is behoorlijk zwaar werk en ook erg veel en druk. Ik ben verschrikkelijk bang dat ik dat dus blijkbaar niet aan ga kunnen maar of het nou een burn out is of ME dat weet ik dus niet.
Gast

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door Gast »

Poe, lastig eigenlijk
Het lijkt alsof het werk toch te zwaar is,in de zorg werken is fysiek gewoonweg erg zwaar,en je bed op maken thuis en boodschappen doen is toch anders dan op een afdeling werken de hele dag(ik noem maar een voorbeeld)
is het mogelijk dit te bespreken met je begeleider school/werk?
Misschien minder uren werken of meer verspreid over de week?
dan kun je er wel achter komen of de belasting beter te dragen is....
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door asje »

Burnout is ook een fysieke uitputting, maar de klachten die je beschrijft doen mij daar helemaal niet aan denken. De meeste mensen met ME worden acuut ziek, maar er zijn er ook die (eerst, meestal) periodes ziek zijn. Het lijkt er bij jou op dat als je grote fysieke inspanning moet leveren, het dan mis gaat. Ook bij mij was er een groot verschil tijdens vakantie, terwijl ik toen al niet meer werkte.

Je zou wel het één en ander kunnen laten onderzoeken in A'dam, om meer duidelijkheid te krijgen.
Life smells...
Gast

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door Gast »

Is je schildklier goed nageken op hypotheroide,daar is het bij mij mee begonnen,
als huisarts zegt dat "het nog net binnen de waardes ligt" dan zou ik een verwijzing voor een internist vragen..
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door asje »

Ik zou eerst naar en ME-vriendelijke arts gaan voor onderzoek, waarden kunnen nogal wisselen, zeker bij ons.

Bij bijv een schildklieronderzoek (wat ik niet als eerste zou doen dus) zou ik me twee keer laten testen met een tussenpauze. Een voorbeeld: iemand die héél foute leverwaarden had waarvan de internist behoorlijk schrok - die niets van ME af wist - en direct prednison wou voorschrijven. Maar zij wist al dat allerlei waardes schommelden en dus kwam ze twee weken later terug om nog eens te meten: alles weer binnen de waardes.
Life smells...
Gebruikersavatar
mimi1977
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2015, 11:22

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door mimi1977 »

Bedankt voor jullie reacties.

Nou ik heb gisteren gewerkt en vandaag gaat het eigenlijk wel heel goed. Lag pas om half 1 vannacht in bed en moest er om 7.30 weer uit om mijn dochter naar school te brengen. Ben daarna er wel weer even in gegaan maar werd al na een half uur wakker gebeld. Toch eruit gegaan en eigenlijk gaat het nu wel goed. Voel me licht moe maar geen spierpijnen of hoofdpijnen.


Ik heb diverse onderzoeken al laten doen. Ik ben getest op lyme, suiker, pfeiffer, reuma, schildklier etc. etc. Niets uit gekomen behalve dat ik pfeiffer heb gehad.

Maar zolang het zo blijft gaan vind ik het prima. Je hoort mij niet klagen. Als het zo maar blijft. Volgende week moet ik de hele week hele dagen werken. Maandag tot en met vrijdag. Ik ga maar gewoon eens kijken wat dat doet. Misschien kan ik toch meer dan ik dacht. Nu ben ik vandaag vrij en moet ik morgen naar school de hele dag en vrijdag weer hele dag werken.
Tot nu toe nog positief..
Ik ben vorige keer echter in september ook vanuit het niets ziek geworden. Het ging toen ook hartstikke goed en voelde me toen goed. Dus ik blijf sceptisch en ben nog niet overtuigd dat het over is. Voor hetzelfde geld zit ik in een goede periode. Het is nu ook nog maar 3 weken dat ik mij goed voel..
Maar we hebben hoop...
Ik wil toch even wachten met aanmelden bij cvs centrum Amsterdam, want heb geen zin om hoop geld uit te moeten geven terwijl er straks misschien niets meer aan de hand is.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door asje »

Het is nu ook nog maar 3 weken dat ik mij goed voel..
Eh, gisteren zei je nog dat het va het weekend (minus ma) een ramp was :? Maakt mij niet uit hoor, maar is een beetje vreemd ...
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door soof »

asje schreef:
Het is nu ook nog maar 3 weken dat ik mij goed voelDE..
zo beter?
Laatst gewijzigd door soof op 12 feb 2015, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door mamoes »

Hier maakt vakantie geen verschil.

Dwz het gaat soms iets beter doordat bv geen schoolwerk is maar het is niet zo dat het spectaculaire verbetering geeft.
Gebruikersavatar
mimi1977
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2015, 11:22

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door mimi1977 »

Asje ik voelde mij 3 weken erg goed ja en het weekend ging ook nog wel, alleen was ik heel erg moe en veel spierpijn omdat ik weer 2 dagen had gewerkt. Dit was echter nog niets te vergelijken met hoe ik de afgelopen maanden mee heb gemaakt, toen ik mij echt slecht voelde. Maandag ging het weer beter en dinsdag werd alweer moeilijker. Gisteren (woensdag) ging redelijk maar merkte wel al dat ik moeier werd en meer lichamelijke klachten begon te krijgen. Vooral s'avonds.
Vandaag is het helemaal weer mis. Ik moest vandaag naar school en stond al op met vreselijke moeie ogen, tranende ogen, brandende ogen, spierpijn. Dit ging later op de dag over in hoofdpijn, nog meer spierpijn en verkramping, wazig zien, vermoeidheid en het gevoel alles in een waas mee te maken. Dit herken ik echt weer van hoe het vanaf september was.


Ik baal enorm juist omdat ik nog maar een weekje weer aan de gang ben. (werken 3 dagen vanaf zaterdag en school)
Ik kan wel janken, had echt gehoopt dat ik gewoon ff vakantie nodig had maar ben nu heel bang aan het worden dat het werk, huishouding, school en gezin niet allemaal tegelijk gaat goed komen.
Nu snel mijn bed in want ik tol.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door asje »

Naar. Wel een beetje te verwachten met hoe het in het weekend al ging, vandaar mijn vraag boven. Mss toch maar naar A'dam, mogelijk vinden zij wat waar iets aan gedaan kan worden - of wat een beetje kan helpen.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Spierpijnen maar niet extreem moe

Bericht door asje »

Hier maakt vakantie geen verschil.
Het hangt er ook vanaf hoe zwaar je normale dagelijks leven is wellicht? Dat het van het verschil afhangt?
Life smells...
Plaats reactie