paniek/angst en me

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sanb
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:44

paniek/angst en me

Bericht door sanb »

Hoi

Een vraagje aan jullie.

Ik heb sinds januari een erge terugval. Het begon met paniekaanvallen en dus ook vermijdingsgedrag. Paniek is voor mij een teken dat ik over mn grens ben gegaan. Als ik niet zo vermoeid ben heb ik ook minder last van paniekaanvallen, maar door die paniekaanvallen wordt ik ook weer erg moe... Nogal een vicieuze cirkel dus.

Wie herkent dit ook?

Ps ben zelfs bang om te slapen, bang om gek te worden en ik heb door de week wel de verantwoordelijkheid voor mn zoontje. (Mijn man werkt in het zuiden en we wonen in het noorden) dus 4 dagen niet thuis
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

paniek/angst en me

Bericht door lulu »

Hoi san,
Ik zou het niet "vermijdingsgedrag" noemen, eerder "verstandig omgaan met".
De angst heeft een lichamelijke basis, en is voor ons een signaal rustig aan te doen (dat schrijf jij ook).
Verg niet te veel van jezelf, doe alles met kleine stapjes en bedenk dat de angst een symptoom van ME is. Voel je er dus niet "schuldig" over. Het wordt meestal weer beter.
Verder goed voor jezelf zorgen, neem voldoende rust en drink voldoende. Let op je eten (ev. uitkijken met gluten, naar supplementen kijken? Maar ook dit rustig aan). Kan je mss wat hulp/ondersteuning inschakelen als nodig?

Ik hoop dat je je snel weer beter gaat voelen en van je zoontje kan genieten!
Sterkte.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

paniek/angst en me

Bericht door verlorengezondheidman »

@Sanb,

Ben jij al deugdelijk op Lyme getest (ELISA is onbetrouwbaar!)?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

paniek/angst en me

Bericht door asje »

San, zijn het (echt )paniekaanvallen = plm 10 min plotselinge grote paniek, dan zakt het weer weg, of voel en denk je meer iha paniekerig?
Life smells...
Gebruikersavatar
sanb
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:44

paniek/angst en me

Bericht door sanb »

Hoi,

Dank voor jullie reacties... De paniek komt soms zomaar opzetten maar zoals vandaag had ik eigenlijk meteen bij het opstaN al een unheimlich gevoel.. Continue onrust zeg maar... En zo moe dat ik het gevoel had door mn benen te zakken...

Mn ouders hebben mn zoontje opgehaald en ik heb geprobeerd te slapen maar dat lukte pas na 15.00 uur een beetje. Tot die tijd voelde ik me vooral radeloos en verdrietig.

Ik heb vanavond nog even mn psycholoog gesproken, dat was wel fijn.

Ps vorige week bloed geprikt. Ik heb zelf ook nog een aantal vakjes aangekruist. :D Maar of dat echt lyme is? Ik heb 2 onderaan aangekruist waar ik over had gelezen. IgM en nog een dacht ik. Ook tsh, ft4, ft3, b12 en algemeen bloedbeeld. Foto van prikformulier kan ik niet toevoegen
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

paniek/angst en me

Bericht door Grigor »

Hoi, ik had/heb vanaf april 2013 een terugslag en november was toppunt. Ook een soort gelijk topic gemaakt.
Zoals Lulu zegt . Let op wat je eet. Bij mij geen lactose, fructose gluten en suiker.
Sinds ik dat doe ben ik een stuk rustiger.

Echter sinds een paar weken ben ik aan veel zout en veel water drinken begonnen.
Ze hadden me dat jaren geleden voorgeschreven bij het CVS centrum in Amsterdam.
Belde ze onlangs en daar hoorde ik het .
Heeft te maken met bloedvolume dat vaak te weinig is bij ME.
Hier moet je de symptomen maar eens lezen : http://en.wikipedia.org/wiki/Orthostatic_intolerance

Ik had enorme angsten op straat en ook thuis met lopen, onder de douche staan of met mensen praten. Omdat het te vermoeiend was . Maar nu dat ik dus blijkbaar meer bloed heb voel ik me een stuk rustiger.
Ook je bijnieren krijgen het te voorduren geloof ik want die proberen continue bloed naar je hoofd te sturen en dat kan behoorlijk wat stress brengen.
Het lukt me nu gewoon beter om dingen te doen zonder stress gevoel. De vermoeidheid is er maar dat er meer rust is kost me natuulijk direkt minder energie

En ik was ook aan het ontwijken. Maar dat was/ is meer zelfbescherming.
Ik kan het nu iets beter aan en dat maakt me minder gestresst
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

paniek/angst en me

Bericht door verlorengezondheidman »

Lieve mensen,

Soms voelt mijn lichaam zo zwaar, krachteloos, en stuurloos aan dat ik het idee heb dat ik door mijn hoeven zak; ik vind dat niet alleen beangstigend maar ook invaliderend.....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
sanb
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:44

paniek/angst en me

Bericht door sanb »

Hi,

Dank voor de tips.. en ja het is erg invaliderend... Vooral ook omdat ik een paar maand geleden zoveel meer kon dan nu... Dan ben ik bang dat het niet meer beter wordt
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

paniek/angst en me

Bericht door lulu »

Mooi grig dat het wat beter gaat! Dan van water en zout had ik ook gelezen, was het niet dat dr klimas dat aanraadde, eventueel icm met oefeningen in liggende stand? Voor de OI.
De compressiekousen waren het niet voor je hè?

Hoi san, houd maar goede moed dat het zeker weer wat beter gaat. Zeker ook gezien je jonge leeftijd. Rust nemen en goed voor jezelf zorgen!
Sterkte.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

paniek/angst en me

Bericht door Grigor »

Ik gebruik de kousen nog wel als ik eventueel naar buiten ga . Maar merk er weinig verschil tussen geloof ik.
Het water zou idee werkt wel het beste. Het is geen wondermiddel maar wel meer het gevoel dat ik wat leef.
En minder gestrest .
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Sanb,

Helaas welkom terug.

Ik heb ook angst en paniekaanvallen gehad. Het heeft sowieso met de ziekte te maken en hoe minder energie hoe slechter/erger alles wordt. vermijdingsdrang etc etc etc

Ik heb ook paniekaanvallen gehad toen ik weer beter te pas werd en bang was voor bepaalde ruimtes en later kon ik daar de vinger op leggen en ik denk dat het is gekomen omdat ik natuurlijk in die jaren controle heb uitgeoefend op mijn lichaam en jaren lang geen controle heb gehad door de ziekte en niet weten het hoe en wat een vb van een paniekaanval;

Ik ging met de auto door de wasstraat en de wasstraat viel stil en ik kon natuurlijk niets beginnen omdat je niet zomaar even de auto uit kan. Ik raakte wel in paniek maar was van korter duur omdat de band waar de auto op stond weer begon te lopen.

Ik heb dat nu niet meer in de wasstraat maar zal me nooit van mijn lang zal ze leven mij op laten sluiten in een te kleine ruimte. Dan kan ik blijkbaar mentaal niet meer aan.

Daarom heb ik mij wel eens bedacht om me op te laten sluiten in een gevangenis i.v.m de kleine ruimte. Om van deze soort van ME angst af te komen.

Ik heb nu wel wat beters te doen dan in een kleine ruimte te gaan zitten :roll:

Ik heb eigenlijk zo goed als geen paniekaanvallen meer of ik ben lang niet meer in kleine ruimtes geweest, :P

Sterkte verder.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
sanb
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:44

Bericht door sanb »

Hi melanie, ik heb daar ook wel eens aan gedacht, om mezelf te confronteren met bepaalde angsten bv lift of vliegtuig, maar dat moet ik nu maar niet doen. Het draadje met energie is al zo dun.

Ik merk dat ik ook grieperig ben nu. Wellicht dat dat gisteren zorgde voor die lamlendigheid. Nu ik grieperig ben kan ik het beter hebben dan dat ik het niet weet. Maar vanmorgen toch weer paniekaanval toen ik mn kindje naar de crèche bracht (500 meter verder) pff wat naar zeg,

Ps zelf heb ik ook wel eens gedacht aan een ander voedingspatroon. Meer water, geen melk en minder suiker. Maar gluten zit dat niet overal in? Ik ben gek op chips dus zout toevoeg en moet geen probleem zijn :lol:
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja klopt met zout . Maar ze zeggen wel wat en zout samen.

Dit wel een goed artikel.

http://www.cortjohnson.org/treating-chr ... romyalgia/
Gebruikersavatar
sanb
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:44

Bericht door sanb »

Idd duidelijk.

Ps ik wist niet dat florinef ook voor volume zorgt. Ik heb die medicatie nl gehad omdat ik voor me/cvs eerst de diagnose addison kreeg en zodoende naast hydrocortison ook florinef kreeg
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

En hielp dat wat? Sommige mensen reageren er goed op. Veel ook niet.
Plaats reactie