En daardoor blijf ik twijfelen of ik wel ME heb. Uit onderzoeken is nooit een lichamelijke oorzaak naar voren gekomen en er is echt al van alles onderzocht. Maar omdat ik al langer ook andere stress gerelateerde klachten heb gehad, wordt toch de diagnose ME niet gauw gesteld.
Ik kan heel weinig; heb heel weinig energie. Toch voel ik me eerder 'beroerd' dan moe. Ik noem het ook niet zo gauw moe...en vraag me daardoor af of ik toch wel in het goede hoekje zit. Ik heb ook nooit pijn of verhoging of dikke klieren... maar voel me wel vaak ziek. Misselijk, licht in mijn hoofd, slap, naar, onzeker, wiebelig, akelig... hondsberoerd. Het lijkt op een soort griep die maar niet overgaat... tenminste; ook niet echt helemaal,maar dat komt in de buurt. Overprikkeld ben ik ook. Naar. En ik wil het liefst zoveel mogelijk met rust gelaten worden en alles in mijn eentje en in mijn eigen tempo doen; niemand die over mijn schouder kijkt en ziet hoe ik wiebel.... hoe ik snel weer moet gaan zitten of liggen en dan weer een uur of langer nodig heb, voor ik weer overeind kan en weer iets kan doen. Neiging tot flauwvallen.. bij inspanning heb ik ook heel geregeld.
Ik zou graag in contact komen met mensen die dit herkennen; die misschien ook niet helemaal in het traditionele plaatje van moe-moe-moe passen... maar het anders voelen en ervaren, net als ik.
Groetjes,
Een naar herkenning snakkende Hab58
Ik noem het geen vermoeidheid....
Moderator: Moderators
hoi hab heb je ook geen last van nek en rugklachten .daar komt ook veel van deze klacten vandaan .en het lijkt ook wel op m,e hoor jou klachten klinken bekend in mijn oren ik hoop dat je hier iets wijzer word, ik zie dat je nieuw bent welkom in ons midden ik hoop dat je je verhaal hier kwijt en erkenning vind sterkte en groetjes alie
Hoi hab,
Even een open doel gedachte:
In het intervieuw met prof M zijn er veler mensen met ME, die hij eerst onving als mensen met "psychiatrische klachten" die later juist lichamelijk verklaard werden en dus uiteindelijk geen psychiatrische klachten waren.
Geprikkeld en overmoeid, griepachtig en slecht immuunsysteem, helpen in de hersenen ook niet mee.
Neurotransmitters die niet of niet voldoende werken om mentaal in balans te blijven, bijvoorbeeld aangevuld door anti depressiva maakt een dergelijke bijwerking weer in een "normale balans".
Nog een gedachte, een mens is een holistisch geheel, dat wil zeggen: het geheel is meer dan de som der delen, als je behept bent met ME, dan vind dit zijn weerslag zo mogelijk op elk gebied, daarbinnen is natuurlijk wel weer iedereen een individu.
Jouw verhaal lezende zal ik mij niet zo gauw uitsluiten van wel of niet ME.
Natuurlijk kun je van langdurig je mentaal niet welbevinden ook een Burn- out krijgen, maar of deze griepachtige verschijnselen daarbij horen is mij dan wel een vraag, net als het wankelen.
Succes, probeerde enkel "open mee te denken"
Arjen
Even een open doel gedachte:
In het intervieuw met prof M zijn er veler mensen met ME, die hij eerst onving als mensen met "psychiatrische klachten" die later juist lichamelijk verklaard werden en dus uiteindelijk geen psychiatrische klachten waren.
Geprikkeld en overmoeid, griepachtig en slecht immuunsysteem, helpen in de hersenen ook niet mee.
Neurotransmitters die niet of niet voldoende werken om mentaal in balans te blijven, bijvoorbeeld aangevuld door anti depressiva maakt een dergelijke bijwerking weer in een "normale balans".
Nog een gedachte, een mens is een holistisch geheel, dat wil zeggen: het geheel is meer dan de som der delen, als je behept bent met ME, dan vind dit zijn weerslag zo mogelijk op elk gebied, daarbinnen is natuurlijk wel weer iedereen een individu.
Jouw verhaal lezende zal ik mij niet zo gauw uitsluiten van wel of niet ME.
Natuurlijk kun je van langdurig je mentaal niet welbevinden ook een Burn- out krijgen, maar of deze griepachtige verschijnselen daarbij horen is mij dan wel een vraag, net als het wankelen.
Succes, probeerde enkel "open mee te denken"

Arjen

Arjen: fight for live
Ik vind je klachten ook wel als ME klinken hoor. Niet dat je het dus ook hebt maar het is niet zo dat jouw klachten heel anders zijn en het dus uitsluiten.
Dat weinige energie hebben en constant grieperig voelen zijn echt juist belangrijke symptomen van ME/CVS.
Dat je je geestelijk niet ok voelde/voelt doet verder niets af aan of je wel of niet ME/CVS kunt hebben. Mentale problemen/moeiten kunnen juist meer gevoeligheid geven voor ziekten, zelfs voor ernstige ziekten. Lichaam en geest werken zeer nauw samen, en hebben grote invloed op elkaar.
Er kan van alles aan de hand zijn, ook meer psygisch zoals stress-gerelateerd. Hoeft zeker geen ME/CVS te zijn maar het kan ook maar zo wel zo zijn!
Eigenlijk sluit ik me dus compleet aan bij Arjen.
(en die klachten als onzekerheid en overprikkeling komen mij ook bekend voor hoor).
Ik hoop echt voor je dat je meer duidelijkheid krijgt, hopelijk helpt het meelezen en posten hier daar wat aan mee. En dan kan je ook kijken of je je wilt laten 'onderzoeken' op ME/CVS.
Succes en het beste!
Marjolijn.
Dat weinige energie hebben en constant grieperig voelen zijn echt juist belangrijke symptomen van ME/CVS.
Dat je je geestelijk niet ok voelde/voelt doet verder niets af aan of je wel of niet ME/CVS kunt hebben. Mentale problemen/moeiten kunnen juist meer gevoeligheid geven voor ziekten, zelfs voor ernstige ziekten. Lichaam en geest werken zeer nauw samen, en hebben grote invloed op elkaar.
Er kan van alles aan de hand zijn, ook meer psygisch zoals stress-gerelateerd. Hoeft zeker geen ME/CVS te zijn maar het kan ook maar zo wel zo zijn!
Eigenlijk sluit ik me dus compleet aan bij Arjen.
(en die klachten als onzekerheid en overprikkeling komen mij ook bekend voor hoor).
Ik hoop echt voor je dat je meer duidelijkheid krijgt, hopelijk helpt het meelezen en posten hier daar wat aan mee. En dan kan je ook kijken of je je wilt laten 'onderzoeken' op ME/CVS.
Succes en het beste!
Marjolijn.
Dat griepachtige is mij erg goed bekend. Mijn gevoel is altijd een combinatie tussen een katergevoel en een griepachtig gevoel. Soms, vooral in de winter denk ik ook echt dat ik griep ga krijgen als ik 's ochtends opsta, en me niet lekker voel, maar als ik dan aan het einde van de avond niet verkouden ben of geen keelpijn heb, dan weet ik dat het gewoon een slechte dag was, gewoon ME dus eigenlijk. Vermoeidheidsyndroom is voor mij eigenlijk een misleidende benaming, omdat het helemaal niet weergeeft dat ME ook een ziekelijk gevoel is, dat helemaal niet als normale vermoeidheid voelt. Toch is het ook weer zo, dat je toch ontzettend snel moe wordt, je moe voelt zoals bij griep/verkoudheid, waardoor je zelf toch ook vaak de term vermoeidheid gebruikt.
hallo
ik kan M.E nou niet gewoon noemen hoor, het geeft dus wel heel veel klachten m,e hebben ze wel afgekort maar M is myalgische pijn in spieren
en E is een afkorting van encephalomyalitis met andere woorden ontsteking van hersenen en ruggemerg, dus ik vind het zelf ingewikkeld
maar we hebben het en je heb daar ontzettend veel klachten van dus ook dat grieperige gevoel ,maar hab ik zou het toch maar eens met een internist over hebben ook dat wiebelige gevoel heb ik constant. eng en moe in mijn hoofd nek en schouder dat is fybromyalgie heb je ook die nare klachten van en dood moe ik hoop dat je er uit komt sterkte allemaal
ik kan M.E nou niet gewoon noemen hoor, het geeft dus wel heel veel klachten m,e hebben ze wel afgekort maar M is myalgische pijn in spieren
en E is een afkorting van encephalomyalitis met andere woorden ontsteking van hersenen en ruggemerg, dus ik vind het zelf ingewikkeld
maar we hebben het en je heb daar ontzettend veel klachten van dus ook dat grieperige gevoel ,maar hab ik zou het toch maar eens met een internist over hebben ook dat wiebelige gevoel heb ik constant. eng en moe in mijn hoofd nek en schouder dat is fybromyalgie heb je ook die nare klachten van en dood moe ik hoop dat je er uit komt sterkte allemaal