verhoging na inspanning

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bambi
Beginner

verhoging na inspanning

Bericht door bambi »

ik vroeg me af of er mensen zijn die dit ook hebben. Ik heb na 10 min lopen al verhoging, ben misselijk en draaierig en moet vaak daarna weer helemaal herstellen. Komt dit bekend voor bij iemand?
what a beautiful day
bambi
Beginner

verhoging na inspanning

Bericht door bambi »

helemaal niemand? :( ik ben een uitzondering dan ;)
ik heb gelezen dat verhoging ook goed bij ME kan voorkomen...
what a beautiful day
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Hoi Bambi,
Misselijk en draaierig associeer ik met ziekten en met hyperventilatie.
Houd je bij het lopen je mond gesloten ( en adem je dus alleen door je neus)?
Hartelijke groet van Henny

.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

Ja, hoor, een niet onbekend verschijnsel, verhoging na inspanning.

Mijn zoon dus en na het eten ook vaakmeestal opgezette halslymfklieren als gevolg van het feit dat er arbeid verricht moet worden i.v.m. het verteren van voedsel.
justME
Actief lid

Bericht door justME »

Ja ik heb dit ook, ik heb het niet zomaar na elke inspanning en ik heb het ook niet altijd, dus in de mate die jij beschrijft heb ik het niet.
Maar ik herken het wel.
Draaierig en enige vorm van misselijkheid is bij mij vaak het gevolg op de ineens ontstane verhoging i.c.m inspanning.
Een heel vervelend gevoel is dat.
mariska28
Beginner

Bericht door mariska28 »

Ik heb daar vooral de laatste maanden last van, terwijl ik al 9jr ME heb. Erg snel misselijk na kleine dingen te hebben gedaan en draaiierig ook na dingen doen, vaak een koorts na maar ook zonder veel inspnning
bambi
Beginner

Bericht door bambi »

wat fijn om jullie reacties te lezen..natuurlijk niet da jullie er last van hebben maar dat het dus herkenbaar is.
Ik vind het echt verschrikkelijk vervelend, ik zit thuis omdat als ik de deur uitga ik verhoging krijg door de inspanning..echt super vervelend..zit maar vast aan huis en ik ben geen huis mus ;)
wat doen jullie ernaa? of denk je er wat aan te kunnen doen??
what a beautiful day
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

bambi schreef:wa
Ik vind het echt verschrikkelijk vervelend, ik zit thuis omdat als ik de deur uitga ik verhoging krijg door de inspanning..echt super vervelend..zit maar vast aan huis en ik ben geen huis mus ;)
hoi Bambi,
Zolang je geen koorts krijgt kun je volgens mij wel de deur uit. Wat kalmer aan en wat korter misschien. Maar huisarrest lijkt mij averechts te werken. Dit kan langer duren dan je denkt. Dus kalmpjes aan gewoon leven. En met name de leuke dingen daaruit. :roll:

Liefs, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
bambi
Beginner

Bericht door bambi »

hi henny, ik ben vaak te beroerd om echt weg te gaan..ik krijg vaak in de 38 verhoging en wordt dan misselijk etc..het is voor nu even niet anders vrees ik :(
what a beautiful day
Brenda_L
Actief lid

Bericht door Brenda_L »

Ik herken het wel. Maar ik heb het niet áltijd, op sommige dagen heb ik het en dan dus inderdaad na inspanning. Maar volgens mij heb ik dan niet écht verhoging, het voelt alleen wel zo, heel erg warm heb ik het dan, ja het voelt wel als verhoging, ik zal eens vaker opmeten of ik het dan ook heb. Misselijk gevoel herken ik ook op die momenten.
Ik heb dan trouwens ook veel last van duizeligheid/zwart voor mn ogen zien.
puck
Beginner

verhoging na inspanning

Bericht door puck »

Ook ik heb na inspanning een ziek gevoel: warm, soms breekt het zweet me uit, trillerig en vooral duizelig. Het belemmert mij om dingen te ondernemen, al is het maar een praatje met bv. de buurvrouw. Dat warme gevoel vind ik dan nog niet het ergste, wel het feit dat als ik lang sta ik onderuit kan gaan (het wordt me dan zwart voor de ogen, duizelig). Dat maakt me erg onzeker, maar het is puur lichamelijk. Ik heb al eens geprobeerd de inspanning (dat kan voor mij al staan zijn) uit te breiden, maar het lukt niet. De stukjes lopen uitbreiden met bv. een minuut is al een hele klus maar dat lukt na veel oefenen. Feit blijft dat ik nog geen 3 minuten kan staan. Het maakt mijn wereld klein en daar baal ik ook van. Heeft er hier ook iemand tips voor, het zou me heel erg helpen.
Groeten, Puck
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

ook ik heb hier last van en blijft er tegen woordig kalm onder .eerst maakte ik mij er nerveus om. maar ik heb dit al zo lang dus ik probeert mij te ontspannen. en een klein beetje lichaams beweging hoe moeilijk het ook is is juist dan zo goed voor de bloeds omloop liefs alie
bambi
Beginner

Bericht door bambi »

ik vind het wel een heel eng gevoel..ik merk dat op dagen als ik thuis blijf en voornamelijk zit of lig dat het beter gaat en ik wat emer energie krijg maar gisteren moest ik opeens naar de dokterspost en dus moest ik bewegen en me inspannen en ja hoor..weer verhoging..vandaag weer verhoging omdat ik naar buiten moest..vind het echt moeilijk..je kan gewoon niet veel..je bent te beroerd. Als ik loop dan krijg ik het warm, wordt draaierig, misselijk en mn spieren voelen soms zo week, alsof ik er zo doorheen kan zakken. Wat nou als dit blijfd denk ik dan telkens..ik ben er nog best paniekerig onder..op deze manier kan ik namelijk niks :(
what a beautiful day
Sunny
Actief lid

Bericht door Sunny »

Ik heb regelmatig verhoging na het douchen, meestal doe ik dit smorgens. Als ik dan een half uurtje ga liggen, zakt het meestal wel weer.
Met periodes heb ik het ook tussendoor, soms al bij (voor mij) minimale inspanning zoals mee rijden in een auto.
Mijn huisarts zegt dat mijn thermostaat stuk is :o Helaas kan hij hem niet repareren :(
Alchemist
Actief lid

Bericht door Alchemist »

Hey lieve allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem. Een stukje wandelen of fietsen en ik heb verhoging. Hetzelfde geld als ik me ergens goed op moet concenteren (bijvoorbeeld de krant lezen, of boodschappen doen als het druk is in de supermarkt). Ik ga meestal even ergens zitten, desnoods op de grond of op de stoep tot het draaierige en de zwarte vlekken voor mijn ogen weer wat zijn weggetrokken en dan ga ik door met waar ik mee bezig was. Stapje voor stapje kom ik er dan toch.

@ Bambi: Wat bij mij ook altijd helpt is vragen of er iemand mee gaat een stukje wandelen. Het zal je opvallen hoeveel mensen het eigenlijk wel prettig vinden om een stukje te wandelen in hun lunchpauze of na hun werk. En een kwartiertje wandelen is voor hen geen grote inspanning en het kost ook niet veel tijd. Dan kom je toch buiten en als het even niet meer gaat is er in iedergeval iemand om je op te vangen en je naar huis toe te begeleiden.

Linda
"Falling in love is not at all the most stupid thing people do - but gravitation cannot be held responsible for it" <Albert Einstein>
Plaats reactie