maagverlamming

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
fam
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2013, 08:00

maagverlamming

Bericht door fam »

Ik word steeds meer overspoeld door allerlei uitputtende symptomen. Maar helemaal op kop staat toch wel de maagverlamming die me steeds meer parten speelt. ik kan nauwelijks nog iets eten. Alles ligt als een blok op m'n maag. De laatste weken heb ik ook meer en meer hevige buikpijn, darmkrampen en diaree.
Ik ben ten einde raad. Ik eet al een paar jaar geen melkproducten meer, zeer weinig gluten, geen fruit, geen uitgebreide maaltijden, geen vette dingen. Ik drink enkel water of rijstmelk. Ik neem maagzuurremmers en probiotica. Maar het blijft bergaf gaan. Mijn huisdokter weet zich ook geen raad, en bij de gastroloog kan ik pas binnen een 4-tal weken terecht.
Mijn gewicht zakt verder weg, ik heb al ondergewicht.
Zijn er onder jullie die ook zo sukkelen met hun spijsvertering?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

maagverlamming

Bericht door marlène »

hallo fam

welkom alvast.

Er zijn meerdere redenen voor een maagverlamming uiteraard en het is goed dat je bij een gastro-enteroloog terechtkan.

Eén van de redenen is mogelijk de maagzuurremmer zelf. Hierdoor neem je geen voedingsstoffen meer op en dat is nefast voor je systeem na verloop van tijd.

Een andere optie is natuurlijk dat je lichaam zo overbelast is door ziekte dat het andere processen als het ware 'uitschakelt' om energie over te houden.

Is er ooit een maag- en darmonderzoek gebeurd in het verleden? Is je stoelgang ooit getest geweest op parasieten? Heeft je huisarts ooit gesproken over prebiotica?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
fam
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2013, 08:00

Bericht door fam »

Hey, bedankt voor je reactie.
Ik heb eind 2011 een colonscopie en gastroscopie gehad. Een CT-scan van de buik, een lactose-intolerantietest en een maagledigingsonderzoek. Daaruit is gebleken dat ik een sterk vertraagde maaglediging heb, een maagbreuk, een chronische gastritis en lactose-intolerantie. Sindsdien heb ik alle melkproducten geschrapt. Ik heb ook een antibioticakuur gevolgd ter uitroeiing van de Helicobacter Pylori. Normaal gezien konden de maagzuurremmers die ik regelmatig (niet continu) innam mijn gastritis wat onderdrukken. Nu helpt niets meer. Ik kan de zuurremmers niet meer laten. Mijn buik lijkt wel een slagveld. Ik neem ook probiotica maar mijn darmen blijven overstuur. Ik denk dat ik in een vicieuze cirkel zit. De medicijnen voor mijn maag zijn slecht voor mijn darmen en die voor mijn darmen liggen op mijn maag.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Dat klinkt inderdaad als een vicieuze cirkel.

Het is belangrijk de zuurtegraad van je maag terug te herstellen zodat je van de maagzuurremmer afkan. Vraag is of je maagbreuk inmiddels verdwenen is of niet.

De maagzuurremmer legt een beshermende laag op je maagwand en zo neem je geen enkele voedingsstof meer op via de maag. Je hongert jezelf uit. En nu verlies je ook al gewicht blijkbaar.

Hoe werd je gastritis behandeld? Was dat een gevolg van de Helicobacter Pylori?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
fam
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2013, 08:00

Bericht door fam »

Oorspronkelijk werd vermoed dat de gastritis werd veroorzaakt door de Helicobacter, waarvoor ik een AB-kuur kreeg. Deze bracht echter geen soelaas. Gastritis wordt nu enkel behandeld met zuurremmers, maar intussen werken deze ook niet meer.
Gebruikersavatar
moon2
Beginner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 apr 2013, 21:28

Bericht door moon2 »

Wat voor maagzuurremmers gebruik je, en gebruikte je ze ook reeds toen ze erachter kwamen dat je positief scoorde op de H.pylori?
Gebruikersavatar
fam
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2013, 08:00

Bericht door fam »

Ik heb al verschillende maagzuurremmers gebruikt. Momenteel gebruik ik Pantomed, ik heb ook al vaak Zantac gebruikt. Andere soorten verdraag ik al helemaal niet.
Vroeger kon ik na een maand of zo er steeds (tijdelijk) mee stoppen. Dat lukt nu niet meer.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik zou als eerste nog eens een simpele bloedtest vragen voor de Heliobacter, als die nog een rol speelt weet je al meer, ik begrijp niet dat ze dat niet eens echt getest hebben.

Heb je al wel eens je maag helemaal rust gegeven door alleen zuiver en vloeibaar voedsel tot je te nemen? Het heeft mij een paar keer zeer geholpen. Heel langzaam drinken, beetje vermengen met speeksel. Als de klachten verminderen langzaam weer wat toevoegen steeds. Dan alleen eten als je rustig bent, kauwen tot alles helemaal fijngemalen is, niet/nauwelijks drinken voor en na het eten. Mss heb je dat allemaal al gedaan, zeg het maar voor als 't niet zo is.
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 57/?page=8

Op pag 776 bovenaan is er duidelijk beschreven dat patienten vaak maagzuurremmers krijgen terwijl ze eigenlijk geen maagzuur meer produceren. Het probleem heeft volgens het document een functionele oorzaak ipv een overproductie van zuur.

Misschien dat je dokter binnenkort een methode heeft om te checken of t-je teveel maagzuur produceert of niet.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
fam
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2013, 08:00

Bericht door fam »

asje schreef:...
Heb je al wel eens je maag helemaal rust gegeven door alleen zuiver en vloeibaar voedsel tot je te nemen? Het heeft mij een paar keer zeer geholpen. Heel langzaam drinken, beetje vermengen met speeksel. Als de klachten verminderen langzaam weer wat toevoegen steeds. Dan alleen eten als je rustig bent, kauwen tot alles helemaal fijngemalen is, niet/nauwelijks drinken voor en na het eten. Mss heb je dat allemaal al gedaan, zeg het maar voor als 't niet zo is.
Mss is dat nog niet zo'n slecht idee, alles daar eens wat rust gunnen. Ik kan dat echter niet te vaak doen, want ik heb al ondergewicht, en als ik een dag niet eet, ben ik ineens een kilo of zelfs meer kwijt.
Wat eet & drink jij in zo'n rustfase ? Vloeibare voeding is heel vaak obv melk, en melk mag ik zeker niet hebben, fruitsap ook niet.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Bij de apotheker bestaat er vloeibare voeding in flesjes. 300 cal per flesje geloof ik. Gluten- en lactosevrij.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
moon2
Beginner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 apr 2013, 21:28

Bericht door moon2 »

marlène schreef:Bij de apotheker bestaat er vloeibare voeding in flesjes. 300 cal per flesje geloof ik. Gluten- en lactosevrij.
Daar heb je een recept voor nodig.
Ik heb ze via de dieetiste, dus ik krijg de flesjes van de Sorgente, aan huis gebracht en in de smaakjes die ik zelf wil.
Ze hebben daar een super service!
Bovendien hebben ze allerlei verschillende soorten drinkvoeding.
Ik krijg bijna niets weg, dus krijg ik volgende week opnieuw een voedingssonde tot in de dunne darm, word de maag dus gepasseerd.
Gebruikersavatar
fam
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2013, 08:00

Bericht door fam »

moon2 schreef:[...
Daar heb je een recept voor nodig.
Ik heb ze via de dieetiste, dus ik krijg de flesjes van de Sorgente, aan huis gebracht en in de smaakjes die ik zelf wil.
Ze hebben daar een super service!
Bovendien hebben ze allerlei verschillende soorten drinkvoeding.
Ik krijg bijna niets weg, dus krijg ik volgende week opnieuw een voedingssonde tot in de dunne darm, word de maag dus gepasseerd.
Ik ga zeker eens informeren naar die flesjes.
Moon, heb je al vaak zo'n sonde gehad ? Hoe werkt dat precies, gaat dat met een slangetje door je neus of rechtstreeks door je buikwand ? Verdraag je de sondevoeding goed, zonder last van darmen o.i.d. ?
Gebruikersavatar
moon2
Beginner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 apr 2013, 21:28

Bericht door moon2 »

Dit word voor mij nu de derde keer, en dan via de neus.
Blijft de situatie zoals ie nu is zal ik later er 1 door de buikwand krijgen.
De sonde voeding op zich gaat redelijk, i.c.m. laxantia (tegen het verstoppen van mijn darmen), maar toch probeer ik tevens normaal voedsel naar binnen te werken, om de maag aan het werk te houden.
Ik weet niet of jij bij een maag darm en lever arts loopt (mdl arts)?
Deze kan je nm. op medische gronden binnen het ziekenhuis een doorverwijzing dieetiste geven, die op haar beurt weer een machtiging uitschrijft aan de sorgente.
Eens dat gebeurd is heb je de volgende dag jouw spulletjes al in huis.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Wb zelf sapjes maken, bijv (lichte) groenten, rijstmelk met iets van koolhydraten die je kan hebben blenderen ed. Maar ja, beter die voeding op recept iig erbij als je 't kan hebben, voor de calorieën.

Je moet het altijd laten onderzoeken maar het kan dat het wel heel veel pijn doet ed en er toch niet iets ernstigs is, mss ontsteking die met rust voor de maag overgaat. Ik kon iid ook wel eens letterlijk geen één hapje meer eten en toen er niks gevonden werd en ik een tijdje op vloeibaar zat ging het toch over. Hoop dat 't bij jou ook meevalt.
Life smells...
Plaats reactie