Alle email-aanbieders hebben slimme procedures (zogenaamde 'filters') om te herkennen of binnengekomen email voor de ontvanger bestemd is, of dat het ongewenste reclame is. Dit laatste wordt er dan uitgefilterd en verplaatst naar zo'n postvakje 'spam' of 'ongewenst'.
Internetters gebruiken tegenwoordig òf een algemene email-aanbieder (zoals hotmail, yahoo, gmail, enzovoorts), òf de email-mogelijkheid van hun internet-provider (zoals ziggo, xs4all, kpn, upc, enzovoorts).
Bij een algemene aanbieder heb je het voordeel om zo onafhankelijk te zijn van je internet provider bij het kiezen van je mail adres. Gebruikelijk is dan dat je de mail leest via het www-adres. Meestal is dan in 1 oogopslag te zien of er mail in een spam-mapje is gekomen.
Bij de internet provider is het vaak anders: meestal stel je dan een apart programma in om deze mail te ontvangen, zoals Outlook (Express), Thunderbird, Windows Live Mail, enzovoorts. Ook dan kùnnen er spam-filters actief zijn:
- Op jouw pc: het gebruikte programma controleert jouw mail op spam.
Vaak staan er mapjes als Postvak In, Verzonden, Concepten, Prullenbak en Ongewenst. Die laatste zou dan spam email kunnen bevatten, maar dit is weer sterk afhankelijk van de instellingen op jouw pc.
- Bij de internet provider zelf: de spam-mail wordt dan al achter gehouden bij je provider, en zal niet eens jouw mail-programma bereiken.
Het is niet te zeggen wat er dan met die spam mail gebeurt. Daarvoor kun je het beste zoeken op de website van jouw internet provider, of contact opnemen met de klantenservice.
Ik hoop dat je zo ietsje wijzer bent, en aanknopingspunten hebt om verder te zoeken.