Warmte en/of Koude intolerantie, wat is de oorzaak?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Warmte en/of Koude intolerantie, wat is de oorzaak?

Bericht door louisa »

Hoi iedereen,

Dit onderwerp is wel eens vaker besproken, maar ik zou er graag meer informatie over te weten komen.

Hoe komt het toch dat ik (bijvoorbeeld) bij een temperatuur van boven de 23-24 graden (Nederland) zo erg ziek word? Dat gebeurt ieder jaar weer.

Nu, bij 32 + graden (dit is echt hel :cry:) verga ik van de extra pijn, pijn in aderen, ben duizelig en misselijk en tot mijn schrik verstijven mijn spieren in het hele lijf en kan ik bijna niet meer lopen.

Morgen wordt het 38 graden :roll:?: http://www.telegraaf.nl/buitenland/1278 ... ij___.html
Morgen 38 graden, record nabij!
Van onze weerman

- Met temperaturen van 35 graden als maximum in Noord-Brabant en Limburg is het vandaag de warmste dag van 2012. Morgen worden maxima verwacht tot liefst 38 graden en daarmee komt het absolute warmterecord in de geschiedenis wel heel dichtbij. Dat staat op 38.6 graden en dateert uit 1944.

[...]
stuk verwijderd ivm copyright. adm.
Amai, wat een ramp!!!

Maar, wat ik mij eigenlijk afvraag en erg benieuwd naar ben: Wat is de oorzaak dat het lichaam zo reageert op warmte?
Is daar meer medische/wetenschappelijke informatie over bekend?, weet iemand daar misschien meer over?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

In Canadese Criteria: http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-117.html dit eerder wel eens gelezen, maar wat werkt er dan niet goed in het lichaam?
B. Neuro-endocriene verschijnselen

instabiele c.q. lagere lichaamstemperatuur met markeerbare dagelijkse schommeling hierin
periodiek hevig zweten
terugkerende gevoelens van koortsigheid
koude ledematen
slecht tegen hitte en kou kunnen
opvallende gewichtsverandering-anorexia of abnormale eetlust
verminderd aanpassingsvermogen en verergering van symptomen bij lichamelijke of geestelijke stress
Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Tja ik kan hier helaas ook geen antwoord op geven maar inderdaad pffff wat een ellende. Nu is het niet te harden van de hitte terwijl iedereen gewoon lekker voor mijn raam fietst terwijl ik zo goed als plat lig en in de winter is het niet te harden hoe koud het is pffff......
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Defecte lichaamsthermostaat?

Je immuunsysteem regelt toch ook je gevoels -en lichaamstemperatuur en aangezien wij een structureel ondermijnd immuunsysteem hebben, tel uit uw winst.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

1) Hypothalamus regelt mede de temperatuur alsook de schildklier, beschadiging hieraan zorgt voor mogelijk voor problemen bij grote temperatuurschommelingen
2) Bindweefsel zorgt voor geleiding, bij verstoring ontregelde lichaamstemperatuur
3) Ehlers-Danlos
http://www.bindweefsel.be/?q=node/86
4) ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
joja
Actief lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 30 mar 2012, 00:16

Bericht door joja »

Wetenschappelijk kan niets over zeggen dan al gezegd is. Maar inderdaad met extreme kou word ik niet door normaal rillen warm en neem een warme douche om lichaam te helpen. Bij extreme warm weer is het rustig houden maar verga ook van de pijn en een schildklier die dan opzet. Dit heb ik bij laatste warmte dagen laten testen maar alles is dan gewoon in orde. .. niets om ongerust over te maken maar alleen verdomd pijnlijk. Zakt ook weer als koeler wordt. Zeker iets om mee te nemen in de wetenschap.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik herken die klachten heel erg van toen ik een vit D tekort had. Ik voelde me gewoon echt doodziek tijdens de warme dagen. Nu is mijn D meer aangevuld, weet de actuele waarde nog niet, maar dit jaar gaat het echt veel beter.
Weet je ook hoe het met jouw D is momenteel?
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Bij hitte is er verschuiving van de bloedstroom van de interne organen naar de huid. Hierdoor verlaagt de bloedvoorziening naar de darmen waardoor er endotoxine gaan lekken naar de circulatie met als gevolg ontstekingsverschijnselen.
http://www.ntvg.nl/publicatie/hittebero ... genese/pdf
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Dank jullie wél voor de reacties!

Mijn immuunsysteem is, denk ik door de jaren heen, behoorlijk beschadigd. De Pfeiffer heeft daar in het begin voor gezorgd, de ME, en de Lyme en co-infecties hebben daar vast en zeker nog meer schade aangericht.

@ marlëne,
Je hebt altijd zo veel informatie voor handen, super :wink:!

Ik denk, dat optie 1 bij mij van toepassing is....
marlène schreef:1) Hypothalamus regelt mede de temperatuur alsook de schildklier, beschadiging hieraan zorgt voor mogelijk voor problemen bij grote temperatuurschommelingen
Ik blijf mijn oude dossiers induiken en nalezen :D........

En ja, hoor, gevonden: de natuurarts waar ik jaren geleden in behandeling was, heeft dit inderdaad eens aangegeven dat de Hypothalamus beschadigd was en dat de Hypofyse en Epifyse niet goed zouden werken en de SK niet goed werkte, logisch want de SK vangt uiteindelijk alle klappen op wat niet goed is.
Of te wel: het totale hormonale stelsel werkte niet goed.
En de natuurarts linkte de hitte- en kou intolerantie toen al aan neuro-endocriene problematiek, de term ME (neuro-immuun ziekte) is toen ook heel voorzichtig voorbij gekomen......

Maar ja, dat was complementair, hè?.
Regulier zaten de bloed waarden van de SK altijd tussen de referentiewaarden. Dat de waarden enorm schommelden van hoog naar laag en vice versa, dat maakte volgens regulier ook niets uit.
Conclusie van de reguliere (huis)arts en ook reguliere internisten was/zou zijn: alles was goed, dus niets aan de hand, dus verder onderzoek was totaal niet nodig!

Jaren later heeft een internist met o.a. verstand van chronische ziektebeelden, in het bijzonder infectieziekten, autoimmuunziekten, maagdarmaandoeningen en stofwisselingsstoornissen, daar een hele andere mening over geuit.

De neuro-endocriene problemen zijn eerder ook wel aan de ME gelinkt.
Maar, zouden Lyme- en co-infecties daar ook nog wat mee maken kunnen hebben/gehad?......

En apart is: vroeger voordat ik ziek raakte, kon ik uren in de zon zitten, op het stand zijn, zonder problemen.

@ emootje,
Ook heel erg bedankt voor het artikel over "Hitteberoerte" uit het TVG!
Jij beschikt ook altijd over enorm veel informatie, super :wink:!

En waar ik zelf daardoor nu aan moest denken: ik heb een keer een Zonnesteek
(= Hitteberoerte) gehad in Spanje, ik viel toen tegen de vlakte midden in een winkelstraat, hoofdpijn, misselijk, duizelig, kon niet overeind zitten/staan, kon geen geur van eten/koffie verdragen etc., ik ben heel ziek geweest van de Zonnesteek.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 19 aug 2012, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
gezondverstand
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 apr 2012, 08:36

Bericht door gezondverstand »

Wellicht inmiddels ten overvloede :


Hoi Louisa!

Jouw vraag heeft mij aan het denken gezet:

I.v.m. vermoedens van lyme ging ik onlangs mee met een jonge vrouw naar 'mijn' homeopaathe voor de Vegatest.
( Ik heb er al eerder over geschreven ; De vaccinatieschade die ze inderdaad had was er homeopatisch al uitgewerkt; ze woont in Zuid Europa) , maar de klachten bleven...
Ze blijkt dus (ook) lyme te hebben.
Langzaam noemde de homeopaathe, nadat de test gedaan was, de organen, waar bij haar de Borrelia bacterie 'op zat':
Hypothalamus, grote en kleine hersenen, sympatische- en parasympatische zenuwen, baarmoeder, eierstokken en slijmvlies v.d. baarmoeder.

Haar ernstigste klachten: epilepsie, ernstige menstruatiestoornissen, cystes op de eierstokken... en verder vergeetachtig, afwezig, concentratiestoornissen, gauw moe..
Ze zou hier in Nederland beslist ook een M.E. patient genoemd worden/zijn.
En, zei de homeopaathe : Het klimaat, in het land waar je woont, is ook niet goed voor je!

Louisa:

Misschien is bij jou ook wel sprake van een beschadigde hypothalamus door lyme, ( nu je weet dat je ook lyme hebt) en geeft het bij jouw de ernstige klachten omtrent ( lichaams) -temperatuur?


http://www.weguitchronischevermoeidheid ... lamus.html :




De hypothalamus is de keizer van het lichaam. Hij meet en reguleert heel veel processen in het lichaam.

Hij regelt o.a. het endocriene systeem. Dit systeem produceert hormonen.
De hormonen worden aan het bloed afgegeven en worden via de bloedsomloop over het hele lichaam verdeeld. Dit endocriene stelsel is bij een gezond mens in balans. Bij ziekte is deze balans verstoord.

Over het algemeen wordt de invloed van dit orgaantje in de hersenen onderschat omdat de hypofyse het orgaan is dat de meeste signalen aan de endocriene klieren geeft om de productie van de hormonen te activeren of te remmen. De signalen aan de hypofyse om een activiteit te veranderen komen echter van de keizer van het lichaam.


Tot het endocriene systeem behoren:



Epifyse of pijnappelklier


hypofyse en hypothalamus

schildklier en bijschildklieren

thymus

alvleesklier of pancreas

bijnieren

geslachtsklieren
Kan je je voorstellen dat er heel veel ontregeld raakt als de keizer van het lichaam geremd wordt in zijn functioneren? De ontregeling kan komen door o.a. chemische belastingen, een ontregelde bloedsuikerspiegel, stress en nog veel meer invloeden. Het hele systeem kan ontregeld worden. De hormoonhuishouding kan in zijn geheel ontregeld worden.

Naast de hormoonhuishouding reguleert de hypothalamus het autonome zenuwstelsel (o.a. de vertering), de lichaamstemperatuur, bloeddruk, hartslag, , water- en mineralenbalans, emoties, vecht- of vluchtreactie, slaap- en waakritmes en voortplantingsgedrag.

en verder.

Groetjes en sterkte in deze hitte ,G.V.
Laatst gewijzigd door gezondverstand op 19 aug 2012, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi gezondverstand,

Dank je wél ook voor jouw informatie. Het snijdt voor mij zeker hout, want toen ik bij de natuurarts was, had ik o.a. een aantal (ernstige) klachten die je hier net noemt.

Jemig, weer herkenning en ik krijg bijna weer tranen in de ogen. Ik blijf van mijn stoel vallen.....
Niemand, regulier!, deed iets toen ik zo ziek was en doodziek aan het bureau van de huisarts zat.

Deze week komt er verkoeling, heerlijk!!!! :D

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
gezondverstand
Actief lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 apr 2012, 08:36

Bericht door gezondverstand »

Sterkte meid, en ik zal een verkoelende regendans voor je uitvoeren :D
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Dank je wél gezondverstand :D.
Zoiets?: AfbeeldingHeerlijk :lol:!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Hier ziet de lucht er inmiddels al dreigend uit alsof er een bui op komst is!

Ik word ook altijd (veel) zieker van extreme temperaturen, maakt niet uit of dat nou extreme warmte of extreme kou is.

Gelukkig hebben we inmiddels in de slaapkamer en op zolder airco (voorheen de twee warmste ruimtes in huis). Met dit weer lig/hang ik lekker in een van die koele ruimtes met tv, dvd's, iPad, iPhone en een boek bij de hand. Naar buiten ga ik wel weer als de temperatuur onder de 25 graden is!

Het is wel uiterst vervelend als ik op zo'n warme dag moet werken, op het werk denken ze 'climate control' te hebben en ze denken ook dat dat werkt. Goed functionerende airco hebben ze daar nog niet ontdekt (of vinden ze te duur). Ik zie er dan altijd zo tegenop om te gaan werken en hoop dan maar dat ik niet flauwval (soms gebeurt dat wel). Maar je bij voorbaat ziekmelden kan natuurlijk ook niet.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Ik heb met de behandelend neuroloog o.a. ook nog even gesproken over mijn fikse warmte-intolerantie en dat ik altijd zo erg ziek wordt boven de 24 graden. Afgelopen weekend 35 en 38 graden waren drama/hel.

Schijnt ook veel voor te komen bij MS patiënten :?......

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie