Pijn in handen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Pijn in handen

Bericht door angel84 »

Bij inspanning of door spanning krijg ik steeds last van mijn handen (tot aan de schouders), dat komt door vermoeidheid icm fibromyalgie. Het zijn dan een soort krampen (onrustig), een dover gevoel en ik mis het gevoel iets echt vast te hebben zeg maar.
In erge gevallen heb ik wel baat bij ibuprofen, maar waar hebben jullie op het moment zelf baat bij?

Angel84
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Pijn in handen

Bericht door verlorengezondheidman »

HMS/EDS Hypermobiliteit komt wel vaker voor i.c.m. ME meen ik laatst ergens gelezen te hebben.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Pijn in handen

Bericht door nyx »

Ik heb paracetamol met codeïne op recept van huisarts maar dat helpt niet echt.
Verder heb ik een soort van elastische handschoen die mensen met een oedeem arm ook voorgeschreven krijgen. Deze voorkomt dat mijn hand helemaal verkrampt.

Beide zijn niet de ideale oplossing maar ja je moet toch wat.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Pijn in handen

Bericht door janine »

Wordt bijna vervelend haha... maar ik heb daar amitriptyline voor!
Schouders, heupen, handen, alles doet het m weer zeg maar!

Terwijl ik vd winter mijn armen niet omhoog kreeg, mijn benen niet goed kreeg voortbewogen enzvoort.
In samenwerking met heel intensief fysio (voor de fysio haha... het was namelijk passief bewegen zonder dat ik wat hoefte te doen) doe ik het de laatste 4 weken beter dan ervoor!
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Pijn in handen

Bericht door angel84 »

Ik kan het altijd eens in mijn achterhoofd houden Janine, ik ben zelf na heel wat jaren van de antidepressiva af en wil daar alleen zelf niet meer aan. Maar zeg nooit nooit ;)

Ik zat een beetje te denken in de richting van (spier)ontspanners, maar dan kom je in combinatie met pijnstillers dus bv aan de ibuprofen. Maar zou er bv iets in de richting van kalmerings- of slaapmiddeltjes zijn wat bv op die manier ontspannend werkt? Of misschien iets in een andere richting....?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Pijn in handen

Bericht door asje »

Volgens mij is een lage dosis ad veel minder schadelijk dan kalmerings- en slaapmiddelen. Van die laatsten heb je ook steeds meer nodig voor effect.
Life smells...
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Pijn in handen

Bericht door angel84 »

Ik bedoelde ook meer iets in de richting van melatonine of zo, ik zit ook maar een beetje hardop te denken ;) Voorgeschreven medicatie kalmerings- en slaapmiddelen daar kom ik niet meer aan :)
Maar ook misschien tips in de zin van: helpt warmte / douchen bv? Geef je je handen rust of moet je ze juist in beweging houden?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Pijn in handen

Bericht door janine »

Bij mij helpt niks van dan alles.
Bij stilstand van handen (smiddags slapen, in de ochtend bij wakker worden) kreeg ik mijn handen niet eens meer geknepen of richting vuist.

Ineens was het foetsie. Wellicht combi weer (winter voorbij) en amitrpt.

Ik heb er 5 jaar tegen zitten boksen, geen troep in mijn lijf!
Maar die 10 mg amitript. is minder erg dan al die fikse pijnstillers die hier op het forum staan. Minder heftig, minder bijwerkingen, milder voor het lijf, milder voor maag en darmen.
Wat is nou eigenlijk 10 mg!
Maar dat is mijn mening.
(5 jaar geleden had ik mij voor gek verklaard. Maarja.. wanhoop doet veel zeg maar)


Tip: 10 minuten per dag per hand een teiltje met goed warm water je handen in doen en dan langzaam strekken en vuisten maken.

Spierverslappers zijn zeer gevaarlijk en verslavend.
Ik heb ooit zowat huilend op mijn knieën gezeten.. kreeg ze niet mee!
Zo ook dus de zware pijnstillers en slaapmiddelen.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Pijn in handen

Bericht door angel84 »

Oke bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Pijn in handen

Bericht door verlorengezondheidman »

@Angel,

Gaan jouw vingers ook vanzelf krom staan en heb je moeite en pijn om deze recht te buigen?
Mijn vingerkootjes doen ook pijn het is chronisch bij mij geworden.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Pijn in handen

Bericht door angel84 »

Nee dat niet.
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Pijn in handen

Bericht door nyx »

verlorengezondheidman schreef: Gaan jouw vingers ook vanzelf krom staan en heb je moeite en pijn om deze recht te buigen?
Mijn vingerkootjes doen ook pijn het is chronisch bij mij geworden.
Ik ben geen Angel maar heb herken je probleem wel
Mijn pink, ringvinger en soms middelvinger gaan steeds vaker krom staan en krijg ze niet meer rechtgebogen. Soms is het de volgende dag weg maar steeds vaker is het zo dat het in de loop van de dag mijn vingers verkrampen en het verspreid zich ook steeds vaker omhoog naar mijn arm. Net alsof ik de hele dag een zware tas aan het sjouwen ben. Arm wil gewoon niet meer ontspannen.


Vraagje.
Ik heb ook amitriptyline 10mg maar dat neem ik in voor de nacht om beter door te slapen en ontspannender dit in combinatie met rivotrill

Nemen jullie het 's morgens zodat je dan minder last van je handen heb of maakt het niet uit wanneer je het neemt.
Want ik merk overdag nl. nog geen verschil. Handen verkrampen nog steeds
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Pijn in handen

Bericht door verlorengezondheidman »

@Nyx,

Bedankt voor je reactie.

@Angel / @Nyx,

Ik heb nu ook pijn in mijn voeten en de gewrichten ervan, in mij enkels en onder mijn voetzool, in mijn tenen; ik heb daarin spierpijn en stijfheid alsof ik een marathon heb gelopen.
M.a.w. de handpijn begint zich nu uit te breiden naar mijn voeten.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Pijn in handen

Bericht door nanda »

Ik heb heel rgelmatig kramp in mijn handen/vingers en heb nog niets gevonden wat de kramp echt weghaald.

Amytriptine rivotrile enz helpt allemaal niet, inhibin heeft een poosje geholpen maar doet nu ook niets meer. Ik neem eigenlijk alleen nog maar tramaldol maar dat is meer tegen de pijn.

zo lastig kramp in mn handen, ik knutsel graag maar kan dat af en toe niet meer vanwege die tegenwerkende vingers.

EN de laatste tijd ook idd geregelder ook in mijn voeten, met name in de pezen die richting mijn tenen gaan.
Soms reageer ik snel genoeg en door ze omhoog te duwen kan ik het wel eens onder bedwang houden en na een poosje als ik ze loslaat schiet het er soms niet meer in. Maar helaas met mijn vingers gaat dat niet.

Bij mij gaan ze juist overestrekken inplaats van krom staan, zo erg dat ze krom staan naar de verkeerde kant...
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Pijn in handen

Bericht door nyx »

nanda schreef: Bij mij gaan ze juist overestrekken inplaats van krom staan, zo erg dat ze krom staan naar de verkeerde kant...
Ai dat lijkt me helemaal pijnlijk.
Nee bij mij verkrampt me hand naar binnen.
Net wat je zegt erg jammer want ik houd ook van knutselen en dat wil niet echt meer lukken.
Je wereld is al zo klein en je blijft dingen zoeken om je te vermaken maar elke keer komt er weer een nieuw klacht bij die zorgt dat er weer iets leuks van je wordt afgenomen.

Maar ik mag van geluk spreken als ik jullie zo hoor. Ik heb gelukkig nog geen uitbreiding van de kramp naar mijn benen. Wel ken ik heel duidelijk het gevoel van spierpijn/ branderige gevoel vooral in bovenbenen inderdaad net of je een marathon heb gelopen.

Sterkte.
Nyx
Plaats reactie